Zoeken

World Superbikes - Silverstone: Supersport

28 mei 2007

Invaller wint regenrace

How .. West .. won.

Gistermiddag werd - net als bij de Superbikes - op een zeiknat circuit van Silverstone de zevende race verreden in het World Supersport kampioenschap. In een bizarre race, waar slechts negentien van de tweeëndertig gestartte rijders de finish wisten te halen, werd Barry Veneman uiteindelijk tiende maar wist teamgenoot Vesa Kallio helaas de race, door een crash, niet te finishen. Enkele toppers, maar uiteraard ook mindere coureurs, vonden hun waterloo, maar één man kwam er duidelijk boven erm... drijven! In de warm-up (die dus al onder natte omstandigheden werd verreden) waren al twee rode vlag situatie geweest, één daarvan veroorzaakt door Barry Veneman die met een highsider behoorlijk hard ten val was gekomen. Even leek het een zware crash met nare gevolgen te zijn, maar dat bleek achteraf gelukkig mee te vallen. Veneman kwam terug in de pitbox en pakte meteen zijn tweede motor om de warm-up te hervatten. Enige tijd later kwam Gianluca Nannelli eveneens hard ten val en was er wederom sprake van een rode vlag situatie. Snelste man in de warm-up was Davide Giugliano (Lightspeed-Kawasaki), vóór Kenan Sofuoglu (HANNspree TenKate-Honda) en Anthony West (WorldSSP-Yamaha), die de nog steeds geblesseerde Kevin Curtain verving. Bij de start was Kenan Sofuoglu direct goed weg en dook als eerste... de baan af! Het was even vreemd om géén HANNspreeTenKate-Honda vooraan te zien maar al snel was duidelijk dat hij niet meer in de baan was.

Kenan Sofuoglu:

Ik heb dit weekend erg hard gewerkt en ik was vrijdag, zaterdag en vandaag in de warm-up erg snel. Ik voelde me tijdens de warm-up ronde geweldig op de motorfiets, dus ik had een positief gevoel op de grid en ik dacht dat ik een goede kans had om op het podium te komen of zelfs te winnen. Maar toen ging het in de eerste bocht allemaal mis. Ik raakte de achterkant van de motorfiets kwijt. Ik denk dat ik in de warm-up ronde te hard ben gegaan, waardoor mijn banden opwarmden en op de grid weer afkoelden. Het zou in ieder geval beter geweest zijn om op de motorfiets te blijven zitten, maar sommige dingen mogen gewoon niet zo zijn. Ik ga nog steeds aan de leiding, dus ik ben blij.

Of de ellende voor het team nog niet groot genoeg was kwam Sébastien Charpentier, gestart vanaf polepositie, na de eerste ronde als drieëntwintigste door! Na acht ronden "aanmodderen" vond het team het beter om hem binnen te halen.

Sébastien Charpentier:

Het positieve van deze wedstrijd zijn de goede resultaten die we tijdens de kwalificatie hadden. Dit is erg belangrijk voor me, want ik denk dat we met de motorfiets een goed punt bereikt hebben en ik hoop dat het voor de rest van het seizoen zo zal blijven. Ik wil het kampioenschap op een mooie positie kunnen afsluiten en mijn teamgenoot helpen. Ik had in de race gewoon weer geen geluk – na ongeveer acht ronden gaf iedereen in het team er de voorkeur aan om me te laten stoppen, omdat ik geen gevoel en grip in de voor- en achterkant had. De condities op de baan waren zó slecht. Ik hoop in ieder geval dat de volgende race beter zal zijn.

Een dubbele nul score dus voor het team uit Nieuwleusen en dat is een hele nieuwe ervaring.

Anthony West leidt de regendans vóór Davide Giugliano, Craig Jones en Pere Riba.

Intussen werd er wel "gewoon" geraced (hoewel het meer weg had van een jet-ski wedstrijd!) en had Massimo Roccoli de leiding vóór Broc Parkes, Katsuaki Fujiwara, Fabien Foret, Yves Polzer, Davide Giugliano en de (vanaf een zestiende startplek!) oprukkende Anthony West. Barry Veneman had een redelijke start en kwam de eerste ronde op een tiende positie door, teamgenoot Vesa Kallio wist maar liefst zeven plaatsen goed te maken in de eerste ronde en reed meteen op de veertiende positie. Na Sofuoglu was Yoann Tiberio het volgende slachtoffer van de nukken van pluvius. De jonge Fransoos kent dit seizoen geen geluk en ging op een vijfde plaats rijdend onderuit. Terwijl Broc Parkes kans zag een gat van drie seconde te slaan slalomde zijn tijdelijke teamgenoot Anthony West langs zijn tegenstanders naar voren en vond in de zesde ronde aansluiting bij Parkes.

Mooie tweede plaats voor Robbin Harms.

In het spoor van West volgden ook Craig Jones en Davide Giugliano. Jones wilde als Brit natuurlijk wel wat wagen om een goed prestatie neer te zetten maar nam daarbij véél risico. Giugliano was in de warm-up al de snelste geweest, in de regen, en had het blijkbaar naar zijn zin. Anthony West stootte in de zevende ronde naar de leiding en de jonge Italiaan uit het Lightspeed-Kawasaki team nam een ronde later de derde plek over van Jones. Die ging er direct daarna af en voor hem was, net als voor Simone Sanna, Giles Boccolini en David Checa de wedstrijd voorbij.

Het was ook in deze ronde dat de huidige wereldkampioen Sébastien Charpentier op een ronde werd gezet en door het team naar binnen werd gehaald. Helaas was het feestje voor Giugliano van korte duur, want in de negende ronde kwam hij naast de baan. Zijn machine haperde en hij kon niets anders doen dan terugkeren naar de pitbox. Daar werd de machine opnieuw gestart en die liep direct, hij keerde echter niet meer terug op de baan. Fabien Foret, die door het uitvallen van Sofuoglu goede zaken zou kunnen doen, was na een goede start wat teruggevallen naar een achtste plek. Een andere Kawasaki coureur was inmiddels opgeklommen naar de vierde plaats, teamgenoot Pere Riba. Maar ook hij genoot niet lang van deze luxe, in de elfde ronde kwam ook hij ten val in dit waterballet. In de twaalfde ronde kon ook "Bazza" Veneman zijn motor niet op de baan houden en ging onderuit. Veneman ging snel achter zijn motor aan en wist de race op de zestiende positie weer te hervatten en eindigde dus op die tiende plaats.

Broc Parkes was niet bij machte zijn teamgenoot te volgen en ging onderuit.

Hierdoor waren het Robbin Harms (die knul is van staal, óf rubber gezien zijn crashes op Assen én Monza!) en Massimo Roccoli die in gevecht waren geraakt om de derde podiumplek, niet veel later ging het om de tweede podiumplek want Broc parkes mocht worden toegevoegd aan het rijtje vallers toen hij in de "Becketts" met lage snelheid onderuit ging. Harms wist Roccoli te passeren en reed daarna onbedreigd naar de tweede plaats.

Robbin Harms:

Ik kwam bij de start slecht weg vanaf mijn achtste startplek, maar dat was een beetje mijn bedoeling om te zien hoe de baan zou zijn. Ik wilde niets riskeren in het begin van de race omdat ik wist dat er veel zou gaan gebeuren in de eerste ronden. We deden voor de race wat aanpassingen aan de machine inclusief een zachtere setting om meer grip te hebben in de regen. Na enkele ronden voelde ik dat ik kon pushen. Ik passeerde enkele coureurs, had voordeel van een aantal vallers en ging achter Massimo Roccoli. Hij zat een tijdje voor me maar tegen het einde van de race passeerde ik hem en nam zo de tweede plaats over. Ik trok al snel een gaatje, maar Anthony West had al 30 seconden voorsprong dus besloot ik overeind te blijven en de tweede plaats veilig te stellen. Ik ben bovenal blij omdat de laatste races (Assen, Monza) nou niet bepaald gunstig waren voor mij en het team. Ik ben terug waar ik was gebleven, op de vierde plek in de tussenstand. Vanaf nu kan het alleen maar beter gaan.

Achter zijn rug werd om de laatste podiumplaats gestreden door Fujiwara (die na een tweetal "momenten" terug was gevallen naar de negende plek), Foret en Vizziello. Vooraan was het nog steeds Anthony West die ronde na ronde de snelste tijd op de klokken wist te zetten en ruim een halve minuut voorsprong had op Harms. Ook West kende echter zijn momenten, tot tweemaal toe kwam de WorldSSP-Yamaha dwars te staan na start/finish bij het aanremmen van "Copse". Fujiwara was inmiddels langs Foret en zat in het achterwiel van Roccoli te wachten om toe te slaan. Dat hoefde niet eens, want in de tweeëntwintigste ronde ging óók Roccoli onderuit waarna de wedstrijdleiding besloot de race middels een rode vlag te beïndigen. Anthony West reed zo dus magistraal naar zijn eerste zege in de World Supersport. En nadat hij al op Monza een fraaie derde plek wist te scoren, onder veel betere omstandigheden, gaf hij zondagmiddag zéker een mooi visitekaartje af. Robbin Harms reed de Stiggy-Honda naar een mooie tweede plaats en Katsuaki Fujiwara was dolblij met zijn derde plek. Fabien Foret had misschien gehoopt op meer, maar deed toch goede zaken door met de punten behorend bij de vierde plaats wat in te lopen op Sofuoglu.

Anthony West:

Dit is een fantástisch resultaat, zéker als je mijn startpositie in ogenschouw neemt. In zekere zin heeft de regen geholpen want ik vondt het knap moeilijk om een goede afstelling te vinden op een droge baan. Ik heb meer tijd op circuits nodig die ik niet ken om de juiste race afstelling te vinden, maar de regen bracht het veld op een gelijk niveau. Ik was niet eens zó zeker van de afstelling die we vonden in de warm-up omdat die werd afgevlagd en weer gestart waardoor we tijd verloren. Ik ging hard in de eerste ronden en had een paar "momenten" die best beangstigend waren. Ik had er aardig wat in de race dus ik was blij toen die werd afgevlagd, het was té koud om door te gaan. Ik heb lang genoeg gereden! Ik wil deze overwinning opdragen aan Kevin Curtain omdat ik zonder hem deze kans niet had gehad om in de World Supersport te racen. Ik heb écht met hem te doen nu hij door zijn blessure afwezig is en ik hoop dat hij snel beter wordt.

Voor de volledige uitslag.

Fabien Foret liep minder punten in dan hij misschien had gehoopt.

 Marc Hoegee:

Vandaag was niet goed genoeg, normaal zijn we zeer sterk in de regen maar we hebben niet de optimale grip kunnen vinden, voor Barry en Vesa was het daarom moeilijk uit accelereren. Desondanks hebben beiden rijders optimaal gepushed om een goed resultaat te boeken. Vesa is zoals heel veel rijder gecrashed, maar kon de race niet hervatten, Barry was wel in staat verder te gaan na zijn crash en scoorde zo maximaal mogelijk. Hij was inmiddels opgeklommen naar een nette 8ste plaats maar de wedstrijd werd afgevlagd met een rode vlag en dus een ronde terug geteld. Barry heeft zijn 5de positie in het kampioenschap verstevigd dus de stijgende lijn blijft er in. Het team heeft hard gewerkt na de crash van vanochtend en hadden alles weer op tijd in orde. Wel hadden we beter kunnen scoren vandaag dus kan ik niet echt tevreden zijn.

Barry Veneman was niet tevreden met de tiende plaats.

 Barry Veneman:

Dit is zwaar balen. Normaal gezien kan ik redelijk tevreden zijn over een 10e plek maar er had vandaag gewoon meer ingezeten wanneer ik niet onderuit was gegaan. Gelukkig kon ik net als in Donington mijn race weer vrij snel hervatten en uiteindelijk toch nog een aantal punten voor het WK binnen halen. Hiermee behoud ik ook de 5e positie in het WK klassement.

Vesa Kallio:

Heel erg jammer om zo de race te eindigen. Ik had een erg goede start en kon meteen een paar plaatsen pakken. Gedurende wedstrijd kon ik steeds verder naar voren rijden en in de punten rijden. Het was vandaag bijna onmogelijk om normaal rond te gaan op het circuit, het was overal zo glad dat om de haverklap de motor onder me uit wilde schuiven. Uiteindelijk kon ik hem op een gegeven moment niet meer in bedwang houden en ging ik onderuit. Helaas kon ik niet net zoals Barry de race meer hervatten en eindigde de race voor mij. Dit is erg jammer, want wanneer ik gefinisht was op de plaats waar ik reed dan had ik een aantal WK punten kunnen winnen en daarmee opschuiven in het klassement. Dit is een race om snel te vergeten en we moeten nu weer verder. De volgende race is in Misano en laten we hopen dat het daar beter zal gaan.

Volgende race: 17 juni - Misano Adriatico, Italië.

Foto"s: yamaharacing/stiggymotorsport/kawasakiracing/suzukiracing