Zoeken

World Superbikes - Magny-Cours: SBK race I

8 oktober 2007

Magny-Cours-Neu-veld.jpg

Neukirchner voor Bayliss, Nieto, Laconi en de rest, Haga en Corser zijn al uit beeld.

De start van de eerste Superbike race werd een half uur uitgesteld vanwege de mist die er ook al voor zorgde dat de Superstock 1000 FIM CUP 'smorgens niet werd verreden. Max Neukirchner, die de geblesseerde Yukio Kagayama verving in het Alstare Corona Suzuki team, had verrassend de tweede tijd weten te realiseren in de Superpole en stond zo samen met James Toseland, Troy Corser en Noriyuki Haga op de eerste startrij. Lorenzo Lanzi vertrok vanaf een vijfde plek, tweede rij, en deed dat met grote desmo klappen. Zo snel dat hij voorlangs Toseland kruiste, en dát ging niet goed. De Brit tikte ongewild de achterkant van de Xerox Ducati aan en Lanzi werd gelanceerd! Door deze tik was Toseland ook uit balans, gelukkig viel hij niet, en moest door de grindbak waarbij hij ook nog ternauwernood de buitelende en glijdende Lanzi miste. James Toseland bleef dus 'op de been' en begon als laatste aan de race, het behalen van de titel was in één klap een inmense klus geworden.

Troy Corser zal hiervan weinig hebben meegekregen, hij pakte kopstart en kreeg teamgenoot Noriyuki Haga, Max Neukrichner, Troy Bayliss en de beide PSG-1 Kawasaki's van Régis Laconi en Fonsi Nieto achter zich aan. Ook Max Biaggi had moeten uitwijken in de hectiek in bocht één en reed op de vijftiende plaats. Al in de tweede ronde maakte Haga duidelijk wat zijn bedoeling was in deze race, voor de winst gaan. Het was het enige wat de Japanner restte om zijn kans op de titel te behouden. Ook Neukirchner, die hier in september nog een groot aantal ronden reed op een Suzuki GSXR-1000 K7 toen hij deelnam aan de Bol d'Or, passeerde Corser, maar de gelauterde crack pakte de jonge Duitser gelijk terug.

Magny-Cours-Biag-Tose.jpg

Biaggi en Toseland hadden beide een moeilijke eerste race.

Voor Biaggi verliep de race dus ook niet zoals gehoopt want in de derde ronde verremde hij zich voor de hairpin 'Adelaide', ging wijd en verloor nog eens twee plaatsen aan Fabrizio en Tiberio maar wist die wel nét zo snel weer goed te maken. Diezelfde Michel Fabrizio kreeg op dat moment ook nog eens een 'ride-through' penalty. Aan de kop van het veld ging Haga aan de leiding gevolgd door Corser en Neukirchner terwijl Troy Bayliss, die in duel raakte met Fonsi Nieto, leek te moeten afhaken. Voor Jakub Smrz kwam er toen door een crash al een einde aan de race. James Toseland was inmiddels bezig zich een weg naar voren te banen en raakte samen met Max Biaggi en teamgenoot Roberto Rolfo in gevecht om de achtste plaats. Hierbij gaf Rolfo geen duimbreed toe en Toseland moest alles uit de kast halen om hem te passeren, wat lukte bij het aanremmen van de hairpin 'Adelaide'.

magny-cours-cor-neu-bay.jpg
Corser, Neukirchner en Bayliss streden lange tijd om de tweede plaats, Bayliss won die strijd. 

Zo halfweg de race waren Biaggi en Toseland in gevecht voor plaats zes met Ruben Xaus en Régis Laconi en waar Biaggi vrij snel langs Laconi was had Toseland daar meer moeite mee. Maar ook Toseland werkte zich langs Laconi en de volgende prooi van de twee was Xaus. Vooraan liep Haga weg van zijn achtervolgers en haalde Max Neukirchner weer brutaal Troy Corser in. Magny-Cours-Lac-Xaus.jpgEn wéér wilde de veteraan er niets van weten en verwees hij de jonge Duitser, die zich duidelijk thuisvoelde op de Alstare Corona Suzuki én deze baan, een plaats terug. Troy Bayliss had zijn ritme ge- of hervonden en zat in de dertiende ronde al weer bijna in het achterwiel van Neukirchner en zowel Biaggi als Toseland gingen voorbij aan Ruben Xaus waarbij het tussen Toseland en Xaus maar net goed ging!

Een aantal ronden volgde Bayliss Neukirchner en Corser en in de zestiende ronde passeerde hij de nieuwbakken Alstare coureur binnendoor in 'Estoril' door een krappere lijn aan te houden die zó krap was dat Max Neukirchner er van schrok! De schrik zat er even goed in want de volgende bocht verremde hij zich, ging wijd en was de aansluiting kwijt. Een ronde later flikte de Australiër hetzelfde kunstje bij zijn landgenoot Corser waarbij Bayliss bijna in het gras reed. Hierdoor ging hij wel wijd in de volgende bocht en dus bleef de tweede plaats voor Corser. Drie ronden voor het einde van de race probeerde Bayliss het nog een keer en toen lukte het wél, maar Corser gaf zich niet gewonnen en kwam terug. Er ontstond een schouder aan schouder gevecht tussen de twee Aussies maar het was Bayliss die uiteindelijk in 'Adelaide' de tweede plaats pakte.

magny-cours-haga-wheely.jpg
Noriyuki Haga wilde winnen in de eerste race, en 'Nitro Nori' deed zijn naam weer eens eer aan.

Vanaf dat moment waren de plaatsen verdeeld. Noriyuki Haga deed wat hij moest doen om in de titelstrijd te blijven en won deze eerste race, Troy Bayliss werd tweede, Troy Corser op een seconde derde. Max Neukirchner werd keurig vierde en liet daarmee teamgenoot Max Biaggi achter zich. Die werd op nog géén drie tienden van een seconde vijfde achter Fonsi Nieto, die één van zijn betere races van dit seizoen reed, en was daardoor uitgespeeld voor de titel. James Toseland pakte de zevende plaats en behield een voorsprong van 17 punten op Haga. Ruben Xaus, Régis Laconi en Roberto Rolfo finishten nog in de top tien, Nakatomi, Muggeridge, Tiberio, Fabrizio (ondanks zijn 'ride-through') en Dietrich (vervanger van Neukirchner in het Suzuki Germany team) pakten ook nog punten.

Noriyuki Haga:

In de eerste race kon ik niet zien wat er achter me gebeurde, maar ik las het op mijn pitbord dus bouwde ik een zo groot mogelijke voorsprong op om uit het gewoel te blijven. Mijn hart ging zéker te keer!  

Troy Bayliss:

Magny-Cours-Nieto.jpg
Fonsi Nieto bedankte zijn team.
Het ging een beetje op en neer. Het kostte me wat tijd om mijn ritme te vinden want ze gingen écht hard rond van voren in het begin van de race. Maar ik vond mijn ritme en kreeg aansluiting. Onze machine is zeker niet langzaam maar er zijn enkele banen waar we op acceleratie te kort komen, en dit is er zo één. En als ik dan een inhaalactie doe moet ik me breed maken anders is het verspilde moeite.

Lorenzo Lanzi:

Het was écht jammer. Ik voelde me ontzettend goed en ik wist zeker dat ik een paar goede resultaten zou hebben kunnen behalen, ik had een goed gevoel in de machine. Ik wilde een goede start maken en dat deed ik, ik pakte bijna Corser voor de tweede plaats. En ineens voelde ik de achterkant wegslaan. Ik dacht eerst dat ik de bocht te snel had genomen, maar na de beelden te hebben teruggezien realiseerde ik me dat Toseland me had geraakt. Jammer genoeg gebeurt zoiets nou eenmaal, dat is racen. Ik heb ook de wielen van andere coureurs geraakt bij het inhalen. Gelukkig is er niets gebroken, maar ik heb een paar flinke kneuzingen waardoor ik ook niet kon starten in de tweede race.

Voor de volledige uitslag.

Foto's: Alstare/yamaharacing/kawasakiracing