Zoeken

Jonathan Rea domineert prive test Catalunya, gemene highside voor Toprak

22 augustus 2022
Jonathan Rea heeft tijdens een tweedaagse test op het circuit van Catalunya, waar een groot deel van het startveld aanwezig was, de snelste tijd gerealiseerd. De 6-voudig wereldkampioen zette de tweede dag een 1'40.913 en was daarmee 2 tiende sneller dan Iker Lecuona, terwijl Toprak Razgatlioglu na een gemene highsider met een diepe snee in zijn arm naar het ziekenhuis moest worden afgevoerd.

Alle vijf de fabrieksteams van Kawasaki, Yamaha, Ducati, Honda en BMW waren het afgelopen weekend neergestreken op het in Montmeló gelegen Circuit de Barcelona-Catalunya voor een 2-daagse privé test, samen met nog een handjevol privé rijders, waaronder het Spaanse talent Oscar Gutierrez, die de komende twee races op Magny Cours en Catalunya  voor TPR Team Pedercini Racing rijdt, dat sinds Leon Cresson uit het team is gezet met wisselende coureurs aan de start verschijnt. 

De hete condities gedurende de 2-daagse test speelden met name het Kawasaki Racing Team in de kaart, dat nog steeds geen goede oplossing heeft gevonden voor het probleem dat namate te asfalttemperatuur stijgt, de performance van de ZX-10RR terugloopt, waar met name de YZF-R1 van Toprak Razgatlioglu onder extreem hete omstandigheden juist excelleert.

Rea begon de test zaterdagmiddag op het heetst van de dag, toen de asfalttemperatuur zelfs boven de 50° Celsius kwam, wat hem in staat stelde om wat ideeën van gedurende het seizoen uit te proberen, waarvoor het gedurende een raceweekend aan tijd ontbreekt. 

Met een 1'41.531 eindigde hij de eerste dag met de snelste tijd, 3 tiende voor Ruben Rinaldi, 7 tiende voor Bautista en 9 tiende voor Razgatlioglu, waarna hij op zondagochtend toen de omstandigheden nog beduidend koeler (en daarmee ook sneller) waren er met de zachte SCQ een 1'40.913 uit wist te persen - bijna 4 tiende sneller dan Alvaro Bautista en 8 tiende sneller dan Toprak Razgatlioglu.

Jonathan Rea:
Een van de dingen die we in gedachten hadden was mijn positie op de motor aan te passen en te kijken wat voor invloed dit zou hebben. We hebben daar wat positieve resultaten uit kunnen putten. Daarnaast is elektronica iets dat nooit ophoudt en we begrepen hoe we dat kunnen verbeteren. 

"Los van dat waren het twee geweldige dagen in hete omstandigheden. Ik was een staat om behoorlijk snelle en constante tijden te rijden in deze hete condities. We weten dat dit iets is waar we ons moeten verbeteren, maar de eerste tekenen waren positief."

"De tweede dag hebben we in de namiddag vooral op de starts gefocust, om erachter te komen wat vanuit elektronisch en mechanisch oogpunt de set-up is. Evenals mijn stijl bij de starts. Ik heb deze twee dagen echt van mijn machine genoten en het was lekker om de zomerstop opnieuw even te onderbreken, na mijn uitstapje naar Suzuka op een andere machine. Het was dus lekker om hier weer terug te zijn en de Pirelli banden en de WorldSBK spec Ninja ZX-10RR te begrijpen."


Aan de andere kant van de box werd ook door Alex Lowes en diens Chief Mechanic Marcel Duinker volop aan het verbeteren van de performance van de achterkant onder hete omstandigheden gewerkt, als de grip terugloopt. Verschillende set-up combinaties aan de achterkant werden uitgeprobeerd, om meer grip te creëren bij de acceleratie uit de bocht. Alex Lowes reed alleen de eerste dag, zijn plaats werd in het team op zondag ingenomen door Florian Marino.



Ducati maakte van de 2-daagse test gebruik om nieuwe onderdelen te testen en de Panigale V4 R klaar te stomen voor de Catalaanse ronde die voor het weekend van 23-25 september staat gepland, twee weken na Magny Cours dat als eerste ronde na de zomerstop op de kalender staat. 

Beide coureurs Alvaro Bautista en Ruben Rinaldi waren tevreden met het behaalde resultaat, hoewel analyse van de data nog zal moeten uitwijzen in hoeverre de onderdelen straks in de tweede helft van het seizoen daadwerkelijk kunnen worden toegepast. 

Waar Rinaldi op zaterdag nog de tweede tijd had gezet, op 3 tiende van snelste man Jonathan Rea, reed hij op zondag slechts 2 tiende van zijn snelste tijd af en eindigde de test daarmee op de vijfde plaats, maar zij na afloop zich ook niet op een snelle tijd te hebben geconcentreerd. 

Bautista reed de tweede dag maar liefst 1 seconde van zijn eigen tijd af en zette daarmee de derde tijd. De middagsessie reed Bautista niet meer, om zijn geblesseerde hand niet te zwaar te belasten. 



Net als Kawasaki was ook bij Yamaha het belangrijkste doel van de 2-daagse test om aan de set-up van de Yamaha R1 onder hete omstandigheden te werken, waarbij de focus met name lag op het genereren van grip aan de achterkant bij 30°+ temperaturen. Daarnaast kon door het team een nieuwe voorband optie van Pirelli worden getest.

Toprak zette de eerste dag maar liefst 79 ronden op de klok en was de tweede dag al 43 ronden onderweg toen een gemene highsider bij het uitkomen van bocht 5 de test vroegtijdig afbrak. Toprak werd voor controle naar het medisch centrum vervoerd, waarna hij naar het lokale ziekenhuis werd gebracht waar een diepe wond in zijn elleboog moest worden dichtgemaakt. 

In tegenstelling tot de eerdere privé test hier voor aanvang van het seizoen, die Toprak toen had gedomineerd, kwam de regerend wereldkampioen ditmaal niet verder dan de 6e tijd op 8 tiende seconde van Rea, terwijl teamgenoot Andrea Locatelli de 4e tijd noteerde en zelfs 4 tiende sneller was geweest dan tijdens die eerdere test in maart. 



Ook bij BMW Motorrad, dat met beide teams aanwezig was, draaide de 2-daagse test voornamelijk om het vinden van grip in situaties als het asfalt weinig grip biedt. Bij Redding stond voor zaterdag een nieuwe achtershock op de agenda en werden verder aan de achterkant verschillende combinaties uitgeprobeerd. Daarna werd intensief aan elektronica gewerkt, Redding zei na afloop het gevoel te hebben dat er stappen waren gemaakt. 

Aan de andere kant van de box maakte Michael van der Mark eindelijk weer zijn opwachting in het team, na een desastreuze start van het seizoen als gevolg van een gebroken been tijdens het mountainbiken, gevolgd door een gebroken dijbeen in Portimao. Van der Mark reed voor het eerst met de nieuwe achterbrug die Redding al sinds Donington Park tot z'n beschikking heeft, maar voor de coureur uit Gouda was het voornamelijk na lange afwezigheid weer in het ritme te komen op de M 1000 RR.



Tot slot Honda, waar het voor 8 uren van Suzuka winnaar Iker Lecuona het weer even wennen was op de SBK-spec Honda CBR1000RR-R Fireblade. Het HRC Team gebruikte de test  enerzijds ter voorbereiding op de tweede helft van het seizoen en anderzijds om een afstelling te vinden voor de race hier over een maand. 

Lecuona en teamgenoot Xavi Vierge, wiens contract met HRC recent is verlengd, focusten op verschillende aspecten van de set-up, inclusief elektronica en mapping settings en hadden daarnaast de nodige onderdelen om te vergelijken, waaronder andere linksystemen van de achtershock, om meer grip te creëren bij het uitkomen van de bocht. Ook reed Iker voor het eerst met een duimrem.  

 

WK Superbike, tijden 2-daagse privé test Catalunya:

No. Rijder Motor Team Dag 1 Dag 2 Verschil
1 Jonathan Rea GBR Kawasaki ZX-10RR Kawasaki Racing Team WorldSBK 1'41.531 1'40.913
2 Iker Lecuona SPA Honda CBR1000RR Team HRC 1'42.246 1'41.107 +0.194
3 Alvaro Bautista ESP Ducati Panigale V4R ARUBA.IT Racing - Ducati 1'42.211 1'41.281 +0.368
4 Andrea Locatelli ITA Yamaha YZF-R1 Pata Yamaha with BRIXX WorldSBK 1'42.852 1'41.514 +0.601
5 Michael Ruben Rinaldi ITA Ducati Panigale V4R ARUBA.IT Racing - Ducati 1'41.816 1'41.621 +0.708
6 Toprak Razgatlioglu TUR Yamaha YZF-R1 Pata Yamaha with BRIXX WorldSBK 1'42.451 1'41.731 +0.818
7 Xavi Vierge ESP Honda CBR1000RR Team HRC 1'42.381 1'42.087 +1.174
8 Loris Baz FRA BMW M 1000 RR Bonovo Action BMW 1'43.032 1'42.136 +1.223
9 Scott Redding GBR BMW M 1000 RR BMW Motorrad WorldSBK Team 1'42.713 1'42.165 +1.252
10 Alex Lowes GBR Kawasaki ZX-10RR Kawasaki Racing Team WorldSBK 1'42.358 +1.445
11 Eugene Laverty GBR BMW M 1000 RR Bonovo Action BMW 1'42.938 1'42.858 +1.945
12 Michael van der Mark GBR BMW M 1000 RR BMW Motorrad WorldSBK Team 1'43.145 1'43.367 +2.232
13 Florian Marino FRA Kawasaki ZX-10RR Kawasaki Racing Team WorldSBK 1'43.992 +3.079
14 Leandro Mercado ARG Honda CBR1000RR MIE Racing Honda Team 1'44.975 1'44.603 +3.690
15 Oscar Gutierrez SPA Kawasaki ZX-10RR TPR Team Pedercini Racing 1'44.734 1'44.688 +3.775
16 Oliver König CZE Kawasaki ZX-10RR Orelac Racing VendNatura 1'45.171 1'44.809 +3.896