Zoeken

Suzuki XRH1 MotoGP prototype maakt sterk debuut

18 juni 2013
Suzuki mag tevreden terugkijken op zijn rentree in de MotoGP. Tijdens zijn eerste officiële optreden in het MotoGP startveld realiseerde testrijder Randy de Puniet een tijd van 1'42.676, de achtste tijd van in totaal 19 coureurs en slechts 0.772 seconden langzamer snelste man Jorge Lorenzo.

Randy de_Puniet_Suzuki_MotoGP_test

Na een positief verlopen test in eigen land op het circuit van Motegi, die naast Suzuki ook door de Honda en Yamaha testrijders werd bijgewoond, maakte de nieuwe Suzuki MotoGP prototype racer gisteren zijn officiële debuut in de MotoGP paddock. Bovendien werd door Suzuki officieel bevestigd dat het naar de MotoGP terug zal gaan keren, echter niet zoals de verwachting was in 2014, maar pas in 2015.

Aan de beslissing de terugkeer naar de koningsklasse van de wegrace motorsport een jaar uit te stellen liggen volgens Sataru Terada, projectleider van het Suzuki MotoGP project, een aantal redenen ten grondslag. Op dit moment is de XRH1, zoals het prototype is gedoopt, uitgerust met dezelfde Mitsubishi ECU als de vorige GSVR V4 800 cc racer. Vanaf volgend seizoen moeten alle teams echter verplicht met de standaard Magnetti Marelli ECU gaan rijden, waarvoor fabrieksteams wel hun eigen software mogen schrijven, maar daarvoor wel vier liter tankinhoud moeten inleveren. Pas dit najaar kan door Suzuki voor het eerst met de voorgeschreven ECU worden getest.

Een grotere uitdaging is echter de voorgeschreven limiet van 20 liter benzine voor de MSMA teams (teams die rijden met prototype fabrieksracers). Terada gaf aan dat het een zware opgave is om het brandstofverbruik van de MotoGP racer op dat niveau te krijgen. De ontwikkeling van het vierinlijn motorblok, dat niet alleen voor wat betreft geluid veel overeenkomsten met de Yamaha M1 lijkt te hebben, ligt dus in het brandstofverbruik. Het is volgens Terada moeilijk om met minder benzine het vermogen op hetzelfde niveau te houden.

Toch deed de XRH1 Suzuki racer het op Catalunya helemaal niet verkeerd. Niet alleen was Randy de Puniet uiteindelijk minder dan achttiende seconde verwijderd van de snelste tijd, hij deed dat bovendien meerdere ronden achter elkaar. De Fransman verklaarde na afloop dat hij zich meteen op de Suzuki racer thuisvoelde en een goed gevoel over de zithouding had. Volgens de Puniet was het eenvoudig om constante rondetijden te realiseren en staat de racer momenteel al op een erg hoog niveau. Het enige wat nog moet gebeuren is het huidige niveau verbeteren om competitief te zijn in de MotoGP. Op het rechte stuk gaf de Suzuki niets op de Yamaha fabrieksracers toe, de uitdaging zit er dus in de bochtensnelheid te verhogen.

Het testteam van Suzuki reist nu af naar Aragon Motorland, voor een tweedaagse test samen met het Honda en Yamaha fabrieksteam.