Zoeken

Stoner test 2012 prototype op Jerez

18 mei 2011
Nadat HRC testcoureurs Kosuke Akiyoshi en Shinici Ito de machine al in april op Suzuka mochten testen heeft Casey Stoner gisteren voor het eerst kennis mogen maken met het prototype van Honda's 2012 1000cc MotoGP racer. Oorspronkelijk was ook Dani Pedrosa voor deze test ingepland, maar zijn sleutelbeenbreuk van afgelopen weekend trok een streep door dat plan.

Casey_Stoner_Jerez_Honda_2012_prototype_1

Honda is daarmee na Ducati de tweede fabrikant die haar MotoGP coureurs kennis heeft laten maken met de 2012 MotoGP racer. Ducati liet haar coureurs Valentino Rossi en Casey_Stoner_Jerez_Honda_2012_prototype_2Nicky Hayden al na afloop van de Spaanse Grand Prix op Jerez kennismaken met de GP12 machine, gisteren was het op hetzelfde circuit dus de beurt aan HRC's Casey Stoner om kennis te maken met de nieuwe Honda 1000cc MotoGP racer. Vanwege de in 2012 nieuwe cilinderinhoud van 1000cc heeft Dorna alle fabrikanten toestemming gegeven om gedurende het seizoen de gecontracteerde MotoGP coureurs maximaal 8 dagen de nieuwe machines te laten testen.

Met deze eerste kennismakingstest hoopt Honda al in een vroeg stadium waardevolle informatie te vergaren over het nieuwe prototype waarmee de R&D engineers de fiets verder kunnen ontwikkelen. De nieuwe machine, waarvoor Honda nog geen codenaam heeft vrijgegeven maar die naar verwachting Casey_Stoner_Jerez_Honda_2012_prototype_3RC213V zal gaan heten, is gebaseerd op het concept van de huidige RC212V en de ervaringen die zijn opgedaan in de laatste stage van de 800cc machines.

Al eind 2009, toen de nieuwe 1000cc regelgeving (maximum boring 81mm, maximaal aantal cilinders: 4) voor 2012 bekend werd gemaakt, is Honda met het nieuwe project gestart. Cruciaal in de ontwikkeling van de nieuwe 1000cc is volgens Honda het brandstofverbruik, aangezien de inhoud van de brandstoftank met 21 liter gelijk zal blijven aan de huidige 800cc machines. Om dit probleem te tackelen heeft Repsol recentelijk experts naar Japan gestuurd om speciale benzine en smeermiddelen te ontwikkelen. Engineers van het Repsol Honda Technology Centre focussen daarbij op een benzine die niet alleen een efficiënt verbruik moet bieden maar bovendien maximaal vermogen moet afgeven.

Casey Stoner:
Alles is erg goed gegaan, het is erg positief. Het is gewoon fijn om weer een 1000cc te rijden, om de motor en het vermogen te voelen. Ik had het deze eerste dag erg naar mijn zin omdat alles wat we hebben geprobeerd leek te werken, dus geen klachten. De grootste teleurstelling is echter dat Dani nu niet is om te testen, omdat hij ook belangrijk is voor de ontwikkeling van de fiets. Ik hoop dat HRC snel ook zijn input kan krijgen, omdat we zo veel mogelijk data nodig hebben om het volgend seizoen klaar voor de strijd te kunnen zijn.

We hebben nergens speciaal op gefocust, alleen geprobeerd te begrijpen wat de machine doet, hoe hij reageert onder remmen en dat soort zaken, daarbij ook in ogenschouw nemend de problemen die we momenteel met de machine hebben. Het rempunt lijkt nu veel sterker, de stabiliteit van de voorvork bij het insturen lijkt erg goed te zijn, en natuurlijk willen we weten hoe de vermogensafgifte is, deze is erg soepel dus geen probleem. In het algemeen is er weinig veranderd vergeleken met de setup van de huidige 800cc machine en het gevoel is nagenoeg gelijk, dus dat is erg goed.

Casey_Stoner_Jerez_Honda_2012_prototype_4 

Shuhei Nakamoto, HRC executive vice-president:
Ik den wat we een goede testdag achter de rug hebben, de machine deed zo goed als we gehoopt hadden, zonder speciale issues. Natuurlijk, het is pas de eerste dag en dus zullen we nog veel moeten verbeteren maar we hebben veel zaken getest en alles was ok. Casey is gelukkig met een krachtigere machine, ook de rijdbaarheid was ok en voor wat het rijwielgedeelte betreft zullen we progressie moeten blijven maken. Helaas was Dani hier vandaag niet aanwezig, het zou beter zijn om feedback van andere rijders te hebben. Casey's opmerkingen zijn gelijk aan de eerdere commentaren van onze testrijders, en dat is goed. Hopelijk kunnen we Dani's bevindingen snel krijgen om te blijven werken aan de ontwikkeling van de machine.

Het is nog niet bekend hoe het herstel van Dani Pedrosa zich gaat ontwikkelen. Dani is nog in overleg met zijn doctoren over de twee keuzes die hij heeft, ofwel opereren ofwel de breuk op natuurlijke wijze laten genezen. Of vandaag door HRC ook nog op Jerez zal worden getest is nog niet duidelijk, daarvoor wilde Honda eerst de data van dinsdag analyseren.