Zoeken

Stoner snelst tijdens tweede wintertest Sepang

25 februari 2011
Casey Stoner lijkt een goede zet te hebben gedaan door de Ducati Desmosedici voor 2011 in te ruilen voor de Honda RCV212. Terwijl Stoner de tweede wintertest in Sepang afsloot met een nieuw ronderecord van 1'59.665 kwam Valentino Rossi niet verder dan een teleurstellende 11e tijd.

Casey_Stoner_Honda_Sepang_2011

Honda zal met een tevreden gevoel de tweede MotoGP wintertest in Maleisië hebben afgesloten. Aan het eind van de derde dag werd de lijst met rondetijden aangevoerd door alle vier de door HRC ondersteunde coureurs, waarbij semi-fabrieksrijder Marco Simoncelli zelfs sneller was dan Repsol Honda coureur Andrea Dovizioso. Na de eerste twee dagen al als snelste te hebben afgesloten zette Stoner zijn snelste tijd, die ruim onder het uit 2009 stammende ronderecord van Valentino Rossi was, al vroeg in de ochtend toen het nog relatief koel was in Sepang.

Stoner's teamgenoot Dani Pedrosa wist ook al vroeg in de ochtend, in zijn tweede ronde, onder de 2'00 grens te duiken om een ronde later zijn snelste ronde van de dag te noteren. Voor de rest van de dag werd door beide coureurs veel aandacht besteed aan zowel het chassis alsmede de elektronica. In de middag werd onder een donkere hemel met bliksemflitsen een racesimulatie over 16 ronden (de wedstrijd duurt 20 ronden) gereden waarbij Stoner sneller was dan de 2010 racewinnaar. Pedrosa verkaarde na afloop nog niet zeker te zijn van zijn keuze voor het chassis, en wil zijn definitieve beslissing pas tijdens de volgende test in Qatar gaan maken.

Achter Pedrosa eindigde Marco Simoncelli de tweede wintertest in Sepang met een derde tijd. De Italiaanse San Carlo Gresini coureur had tijdens de vorige test op dit circuit al de snelste tijd op de klokken gezet en was ook nu goed in zijn ritme. Ook Simoncelli wist met een tijd van 2'00.163 onder het ronderecord van Valentino Rossi te duiken. 's Middags reed Simoncelli een race simulatie over 21 ronden, maar kon daarbij zijn tempo van afgelopen woensdag niet evenaren. Volgens de Italiaan was dat te wijden aan de hardere Bridgestone achterband.

Achter het leidende Honda kwartet was uiteindelijk 2010 Rookie of the Year Ben Spies als eerste niet-Honda in de lijst terug te vinden. Hoewel het team vier sets zachte Bridgestones voor de derde dag had achtergehouden gebruikte de Texaan er daar maar twee van. Omdat de omstandigheden op de laatste dag verre van ideaal waren besloot Spies 's middags niet meer in actie te komen. Teamgenoot Jorge Lorenzo besloot wel de hele dag te rijden, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met een 7e plaats, achter Colin Edwards op de Tech 3 Yamaha. Volgens de Spaanse wereldkampioen was de grip op de laatste dag ver te zoeken, maar teammanager Wilco Zeelenberg was wel tevreden over het behaalde resultaat. Tijdens de race simulatie die 's middags over 20 ronden was verreden had Lorenzo zeer constante rondetijden neergezet, wat het team goede hoop voor de komende test in Qatar heeft gegeven.

Niet tevreden over de tweede wintertest in Sepang was men bij het officiële Marlboro Ducati fabrieksteam, dat gedurende de test niet verder was gekomen dan een teleurstellende 11e en 12e plaats, nog achter Hector Barbera op de Mapfre Aspar Ducati. Valentino Rossi had de tweede dag vanwege een griepje moeten missen, waardoor het team de derde dag té veel dingen moest doen in té weinig tijd. De negenvoudig wereldkampioen verklaarde wel tevreden te zijn met de elektronica, die nog niet perfect was maar volgens Rossi snel een eenvoudig wel perfect te krijgen moet zijn, maar zette grote vraagtekens bij het rijwielgedeelte van de GP11. Hard remmen ging goed, maar midden in de bocht had Rossi problemen met de GP11. Het team heeft nu een kleine maand de tijd tot de laatste wintertest in Qatar om de problemen op te lossen.

Tijden tweede MotoGP wintertest, Sepang:
1 Casey Stoner Repsol Honda Team 1:59.665
2 Dani Pedrosa Repsol Honda Team 1:59.803
3 Marco Simoncelli San Carlo Honda Gresini 2:00.163
4 Andrea Dovizioso Repsol Honda Team 2:00.541
5 Ben Spies Yamaha Factory Racing 2:00.678
6 Colin Edwards Monster Yamaha Tech 3 2:00.966
7 Jorge Lorenzo Yamaha Factory Racing 2:01.003
8 Alvaro Bautista Rizla Suzuki MotoGP 2:01.194
9 Hiroshi Aoyama San Carlo Honda Gresini 2:01.328
10 Hector Barbera Mapfre Aspar Team 2:01.346
11 Valentino Rossi Ducati Marlboro Team 2:01.469
12 Nicky Hayden Ducati Marlboro Team 2:01.469
13 Loris Capirossi Pramac Racing Team 2:01.493
14 Cal Crutchlow Monster Yamaha Tech 3 2:02.034
15 Randy De Puniet Pramac Racing Team 2:02.155
16 Toni Elias LCR Honda MotoGP 2:02.410
17 T1 Yamaha Test Team 2:02.457
18 Karel Abraham Cardion AB Motoracing 2:02.506
19 T2 Yamaha Test Team 2:03.016