Zoeken

SBK test Porimao - SBK tijden zondag

25 januari 2010

Jonathan Rea heeft zijn visitekaartje afgegeven voor 2010. De Noord-Ierse HanSpree Ten Kate coureur zette tijdens de derde en laatste SBK testdag op het circuit van Portimao met een nieuw ronderecord opnieuw de snelste tijd.

Jonathan_Rea_Portimao_test.jpg

Rea reed tijdens de afsluitende 'kwalificatietraining' een tijd van 1'42,270 en was daarmee 0,142 seconden sneller dan Ben Spies' kwalificatie tijdens de afsluitende SBK race van het afgelopen seizoen. Rea was tijdens de driedaagse test de enige coureur die onder Spies' tijd door wist te duiken.

Jonathan Rea:
Deze drie dagen zijn een onderdeel van onze voorbereidingen voor het nieuwe seizoen geweest - voorbereidingen die al vlak na het einde van het vorige seizoen gestart zijn. We waren in december in Valencia snel, maar kregen niet de gelegenheid om de beste settings bij elkaar te vinden. Dat hebben we hier kunnen doen en we hebben vanmiddag wat verschillende banden kunnen testen.

Het was goed om hier zeer regelmatig P1 op het pitboard te zien staan en we weten dat we nu een goed pakket kunnen meenemen naar Australië. We hebben iets gevonden waarbij de banden minder zwaar belast worden. Dat was vorig jaar een probleem. Ik voel me enorm goed en ik voel dat mijn focus en concentratie ten opzichte van vorig seizoen verbeterd zijn. De motorfiets zelf is nu bijna goed. Dat is beter dan dat je enorm veel dingen moet veranderen. We bevinden ons eigenlijk weer ongeveer daar waar we waren toen we vorig jaar juni op Ohlins overstapten en nu gaat het alleen nog om de fijnafstelling.

Tweede tijd ging naar Rea's mede-Brit Leon Haslam, die tijdens de eerste dag nog het snelst was geweest op de GSX-R1000 Alstare Suzuki. Het gevecht tussen de beide Britten ging tijdens de afsluitende training door tot het eind, maar uiteindelijk moest Haslam met 0,287 seconden achterstand genoegen nemen met een tweede tijd.

Leon Haslam:
Het is echt een positieve test geweest, we waren zelfs in staat de Suzuki voor het eerst in de regen en op een halfnatte baan te testen. We hadden een paar kleine probleempjes aan het eind van de dag, maar ik eindigde alsnog op een tweede plaats en ben daar erg tevreden over. Elke test tot nu toe, en dit was nummer vier, ben ik niet buiten de top 2 geëindigd. Hopelijk kunnen we blijven groeien en kan ik het meenemen naar Phillip Island.

Dat de Britten het goed doen op Portimao liet ook Shane Byrne zien, die zijn privé Althea Ducati 1098 uiteindelijk naar een derde tijd wist te sturen. Byrne reed een tijd van 1'42,877 en was daarmee 0,119 seconden sneller dan zijn eigen poletijd tijdens de race afgelopen seizoen, toen hij nog op de Sterilgarda Ducati 1098R reed.

Shane Byrne:
Dit is mijn derde seizoen voor Ducati en ik dacht dat ik werkelijk alles wist wat er over deze motor te weten valt, maar dit jaar Genesio Bevilacqua (teameigenaar) heeft een fantastisch team samengesteld en hebben we twee erg goede motoren. Ik heb een sterke teamgenoot (Carlos Checa), alles in het team is goed. De motor is zoveel anders dan afgelopen jaar, en we hebben de afgelopen drie dagen veel progressie gemaakt. Ik had gewild dat het de tweede dag ook droog was geweest, nu hebben we in Valencia en Phillip Island nog flink wat werk te verrichten.

De vierde tijd kwam uiteindelijk ook in Britse handen, nieuwkomer en 2009 Supersport wereldkampioen Cal Crutchlow zette een tijd van 1'42,960 met de Sterilgarda Yamaha R1 en was daarmee de laatste coureur die in de 1'42'ers wist te rijden. Hij was daarmee 0,197 seconden sneller dan zijn tweevoudig SBK wereldkampioen en teamgenoot (en mede Brit) James Toseland, die na twee jaar MotoGP zijn rentree zal gaan maken in het SBK.

Toseland zette een zesde tijd en was slechts een fractie langzamer dan Michel Fabrizio, die de Britse hegonomie had weten te doorbreken. De Xerox Ducati rijder, die de afgelopen dagen was geplaagd door een griepvirus, had 's ochtends nog drie verschillende Pirelli achterbanden getests en daarmee de vierde tijd gezet achter teamgenoot Noriyuki Haga, maar de zachtere compounds gaven in de laatste training niet het gewenste resultaat.

Michel Fabrizio:
Vandaag was geen gemakkelijke dag, ondanks het feit dat het droog bleef. Ik weet niet waarom, maar ik vond vandaag gewoon niet het juiste gevoel. We probeerden drie verschillende banden en we veranderden tevens de koppeling, maar ik kon werkelijk qua rijden werkelijk geen verschillen voelen. Misschien dat we nog meer tijd op de baan nodig hadden om het probleem op te lossen. Ik had gehoopt sneller te zijn, maar we blijven positief, we zullen zien of we in Valencia komende week verdere verbeteringen kunnen aanbrengen.

Teamgenoot Noriyuki Haga moest, na een derde tijd in de ochtend, zelfs genoegen nemen met een 8e tijd, achter Max Biaggi die als enige van de toprijders in de afsluitende training niet met de zachte compound van start was gegaan. Haga kreeg in zijn snelste ronde echter te kampen met een technisch mankement aan zijn 1098 en was daardoor genoodzaakt het tempo te laten zakken.

Noryuki Haga:
We hebben vandaag veel op de baan kunnen rijden en het bleef gelukkig droog. Vanmorgen had ik een redelijk goed gevoel met de motor en wist constant snelle tijden te zetten, maar vanmiddag vond ik het moeilijker de tijden te verbeteren, ondanks dat we weinig aan de motor hadden veranderd. Vandaag leek het de dag van de viercilinders te zijn, maar deze drie dagen waren zondermeer nuttig na een lange winterpauze. We hebben als team hard gewerkt en gaan direct door naar Valencia om daar verder te werken.

Overall tijden (vrijdag/zaterdag/zondag) SBK:
1  65 Rea J. (GBR) Honda CBR1000RR 1'42.270
2  91 Haslam L. (GBR) Suzuki GSX-R1000 1'42.557
3  67 Byrne S. (GBR) Ducati 1098R 1'42.877
4  35 Crutchlow C. (GBR) Yamaha YZF R1 1'42.960
5  84 Fabrizio M. (ITA) Ducati 1098R 1'43.137
6  52 Toseland J. (GBR) Yamaha YZF R1 1'43.157
7   3 Biaggi M. (ITA) Aprilia RSV4 1000 F. 1'43.364
8  41 Haga N. (JPN) Ducati 1098R 1'43.417
9  76 Neukirchner M. (GER) Honda CBR1000RR 1'43.471
10  50 Guintoli S. (FRA) Suzuki GSX-R1000 1'43.508
11   7 Checa C. (ESP) Ducati 1098R 1'43.629
12   2 Camier L. (GBR) Aprilia RSV4 1000 F. 1'43.749
13  11 Corser T. (AUS) BMW S1000 RR 1'43.931
14  77 Vermeulen C. (AUS) Kawasaki ZX 10R 1'44.108
15  66 Sykes T. (GBR) Kawasaki ZX 10R 1'44.365
16 111 Xaus R. (ESP) BMW S1000 RR 1'44.570
17  23 Parkes B. (AUS) Honda CBR1000RR 1'44.751
18  31 Iannuzzo V. (ITA) Honda CBR1000RR 1'45.348
19  95 Hayden R. (USA) Kawasaki ZX 10R 1'46.990
20  12 Fores J. (ESP) Kawasaki ZX 10R 1'47.293