Zoeken

Raamwerk nieuwe regels WK Superbike vastgelegd

13 juni 2013
De FIM, Dorna en de MSMA hebben in een meeting in grote lijnen de nieuwe spelregels van het WK Superbike vastgelegd. Het nieuwe reglement zal in drie fasen progressief worden toegepast, te starten vanaf het 2014 seizoen. Met de nieuwe regels hoopt Dorna de kosten voor het WK Superbike te kunnen drukken.

WK Superbike_Portimao

Hoewel de details nog moeten worden uitgewerkt is zijn in de meeting belangrijke afspraken gemaakt om de kosten van het WK Superbike terug te dringen, onder andere door de prijs van een racemotor inclusief alle reserveonderdelen aan een maximum te binden. Over de hoogte van het bedrag zijn nog geen uitspraken gedaan, behalve dat ze beduidend lager dan de huidige kosten zullen zijn.

Daarnaast wordt ook het aantal motorblokken die per rijder per seizoen mogen worden gebruikt aan banden gelegd, zoals nu al in de MotoGP het geval is. Ten opzichte van de 5 motorblokken die in de MotoGP zijn toegestaan gebruikte Aprlia het afgelopen jaar volgens insiders maar liefst 28 blokken om Max Biaggi wereldkampioen te maken. Verdere onderdelen die in overweging worden genomen voor een kostenbesparende exercitie zijn de vering, remmen en de versnellingsbak ratio's.

De constructeurs die momenteel deelnemen aan het WK Superbike zijn verder overeengekomen een minimaal aantal racemotoren met dezelfde staat van tuning aan teams beschikbaar te stellen, hetzij door koop, hetzij via een lease-constructie. Met die afspraak zullen in de toekomst privé teams over hetzelfde materiaal als de fabrieksteams kunnen beschikken.

Om de overgang naar de nieuwe regelgeving zo soepel mogelijk te laten verlopen is een overgangsfase van drie jaar afgesproken. De exacte details van het nieuwe reglement zal binnenkort worden bekend gemaakt.