Zoeken

Paton gaat deelnemen aan Lightweight TT

20 februari 2014
Paton, het Italiaanse merk dat in de jaren '50 van de vorige eeuw uitsluitend met de bouw van wegracemotoren bezig hield, keert terug naar haar roots. Met de vorig jaar op de EICMA in Milaan gepresenteerde S1 Strada neemt Paton dit jaar deel aan de Lightweight TT.

Paton S1_Strada

In het kader 40 jaar wegrace geschiedenis werd door Paton op de EICMA de Paton S1 Strada gepresenteerd, een sportieve racer met retro-klassieke looks die wordt aangedreven door het motorblok van Kawasaki's welbekende ER-6. De standaard versie is volgens de Italianen goed voor een vermogen van 71 pk, wat misschien niet indrukwekkend klinkt, maar tel daar het rijklaargewicht van 158 kilo bij op en het wordt ineens een heel ander verhaal.

Naar nu bekend is gemaakt gaat Paton de S1 Strada inzetten in de Lightweight TT, waar tweecilinders tot maximaal 650cc het tegen elkaar mogen opnemen en Kawasaki met de ER-6f de absolute boventoon voert. De ambitieuze uitdaging is mogelijk gemaakt dankzij een klein en toegewijd Italiaans fabrieksteam, onder leiding van Steven Lindsdell van Flitwick Motorcycles die de S1 Strada gaat prepareren. De in Bedford woonachtige Olie Linsdell zal de Paton gaan rijden.

Olie Linsdell maakte zijn debuut op de Mountain Course tijdens de 2007 Manx Grand Prix en maakte een jaar later zijn debuut tijdens de Isle of Man TT. Zijn hoogtepunt behaalde Linsdell het afgelopen jaar, door met een Paton BIC 500 BL3 replica de 500cc Classic TT te winnen.

Roberto Pattoni, technisch directeur Paton:
Dit is een uitdaging en spannende kans voor ons, maar ook voor Olie als rijder en engineer; om de rijder te zijn die Paton weer op het internationale podium zet is een grote eer. We willen ook de organisatie van de Isle of Man TT bedanken voor hun helderheid voor wat betreft vereist is om Paton aan de start te krijgen.