Zoeken

Nieuwe GP11.1 machine voor Rossi op Assen

21 juni 2011
Om antwoord te kunnen bieden op de dit jaar oppermachtige Honda's treed Ducati het komend weekend tijdens de 81e Dutch TT aan met een vernieuwde versie van de GP11 MotoGP racer, de GP11.1. Naast een nieuw motorblok is de GP11.1 voorzien van hetzelfde rijwielgedeelte dat Ducati als basis voor de toekomstige 1000cc GP12 machine heeft ontwikkeld.

Valentino_Rossi_Ducati_GP12_Mugello_2011_test
Rossi op de GP12 tijdens de recente test op Mugello. Op Assen zal de GP11.1 met hetzelfde rijwielgedeelte zijn uitgerust.

Met een vierde plaats in de strijd om de wereldtitel heeft Ducati dit jaar niet de droomstart met negenvoudig wereldkampioen Valentino Rossi gemaakt die de fabriek waarschijnlijk vorig jaar voor ogen had. Reden voor de Italianen om halverwege het 2011 seizoen de huidige racer nog stevig onderhanden te nemen. Volgens Ducati werd met het design proces van de GP11.1 gestart na afloop van de MotoGP test op Sepang begin dit jaar. De bouw van de machine werd gestart nadat beide coureurs Rossi en Hayden hun goedkeuring hadden gegeven aan het GP12 chassis na afloop van de eerste test van de GP12 machine op Jerez.

Voor de GP11.1 heeft Ducati het 800cc motorblok ingebouwd in het rijwielgedeelte dat de engineers voor de GP12 machine aan het ontwikkelen zijn. De nieuwe racer is bovendien uitgerust met een nieuwe versnellingsbak met DST (Ducati Seamless Transmission) transmissie, waarvan de ontwikkeling in 2010 werd gestart. De naam doet vermoeden dat het een soortgelijke transmissie is als Honda dit jaar op haar RC212V heeft geïntroduceerd en die het tijdverlies met schakelen moet minimaliseren.

Omdat Hayden inmiddels al 4 motorblokken heeft opgesnoept zal hij moeten wachten tot Laguna Seca voordat hij met het nieuwe motorblok mag kennismaken. Rossi daarentegen zal  het komend weekend al van het nieuwe motorblok gebruik kunnen maken.  Hoewel het nieuwe frame volgens technisch directeur Filippo Priziosi misschien enkele wedstrijden gewennig zal vragen moet het nieuwe motorblok direct een voordeel op kunnen gaan leveren.

Valentino Rossi:
Assen is een van mijn favoriete banen, waar ik in alle raceklassen fijne wedstrijden heb gereden. We zullen proberen dit goede gevoel en onze ervaring op het circuit ten voordele te benutten, omdat we op donderdagmorgen met enkele nieuwe, veelbelovende maar wel verse, aanpassingen aan de motor zullen gaan rijden. Filippo en de mannen bij Ducati hebben hard gewerkt en stellen ons nu in staat deze nieuwe stap in de ontwikkeling van de machine te maken. We hebben geen kans gehad om sinds Estoril met de 800cc racer te testen, dus zullen we dat dit weekend moeten doen. Omdat de tijd beperkt is zullen we moeten focussen op twee zaken: de basis-afstelling voor de nieuwe onderdelen zien te vinden en tegelijkertijd een algemene setup voor de race op zaterdag. Het zal moeilijk worden, en we weten dat het mogelijk enkele tijd zal duren voordat we het potentieel van het pakket kunnen benutten, maar we zijn gemotiveerd en blij met het werk dat we aan het verrichten zijn.

Filippo Preziosi, technisch directeur Ducati:
We besloten de GP11.1 te maken, wat in feite een 800cc motor in het GP12 chassis is, om hiermee de ontwikkeling van de fiets voor het komend jaar te versnellen en tevens onze rijders een betere basis te kunnen geven voor het huidige kampioenschap. In ogenschouw nemend dat Rossi nog niet met de GP11.1 heeft gereden kan het enkele wedstrijden duren voordat deze beslissing zijn vruchten gaat afwerpen, maar we besloten tot deze stap vooruit omdat we geloven dat het een belangrijke stap in ons ontwikkelingsproces is. De next-generation versnellingsbak is daarentegen een oplossing waarvan we denkend dat die onmiddelijk een verbetering zal opleveren. De Ducati Corse afdeling zal continue verdere innovaties blijven bestuderen, zowel voor dit jaar als voor 2012.