Zoeken

MotoGP test Brno: eerste haarscheuren in huwelijk Rossi-Yamaha

17 augustus 2010

Regen heeft bij veel rijders roet in het eten gegooid tijdens de officiële MotoGP testdag, die gisteren op het circuit van Brno werd verreden. Lorenzo zette de snelste tijd, terwijl Valentino Rossi door Yamaha in de ban werd gedaan voor wat betreft het testen van 2011 onderdelen.

Jorge_Lorenzo_Brno_test.jpg

Tijdens de officiële MotoGP testdag, die traditioneel daags naar de Grand Prix van Brno wordt verreden, werden de eerste haarscheurtjes in de relatie tussen Valentino Rossi en het Yamaha MotoGP Team duidelijk zichtbaar. Terwijl teamgenoot Jorge Lorenzo volop nieuwe onderdelen testte werd de huidig wereldkampioen, die tegenover GP insider David Emmett aangaf hierover erg teleurgesteld te zijn, de 2011 onderdelen onthouden. Rossi testte nog wel een nieuw 2010 motorblok, dat voor de laatste races is ingepland.

Valentino Rossi:
Nee, ik heb de nieuwe voorvork niet uitgeprobeerd, omdat Yamaha 'm niet aan mij wilde geven. Dus ja, ik was hierover erg aangedaan, omdat we nog acht races te gaan hebben en ik me, zoals altijd, voor 100% wil inzetten voor het tweede deel van het seizoen met Yamaha - voor de laatste wedstrijden met de M1. Ik verwacht dan ook dezelfde inzet van Yamaha. Ze zeiden tegen mij de voorvork de komende wedstrijden niet te gaan gebruiken, dus is het een 2011 voorvork. Dit is eenvoudig te begrijpen, omdat de voorvork er van de buitenkant zichtbaar anders uit ziet. We zullen dus gaan weten of dit de waarheid is, of dat het is gelogen.

De voorspelde regen trok in de middag over het Tsjechische circuit, waardoor de meeste rijders het al vroeg voor gezien hielden, Valentino Rossi was, om 3 uur 's middags, de laatste man die de baan verliet. Slechts twee rijders wisten in de korte middagtest hun tijden van de ochtend te verbeteren: Marco Simoncelli en Ben Spies, die het volgend jaar de plaats van Valentino Rossi zal gaan innemen in het FIAT Yamaha MotoGP team.

De Texaan mocht 's middags, evenals Jorge Lorenzo, rijden op het 2011 M1 prototype, en scherpte daarmee zijn tijd in de ochtend met 0.178 seconden aan. In de onder zonnige weersomstandigheden verreden ochtendtraining had Jorge Lorenzo zich nog op het perfectioneren van zijn 2010 M1 geconcentreerd. Voor de lunch was de Spanjaard met een tijd van 1'56.269 al 0.239 seconden sneller geweest dan Dani Pedrosa pole-position tijd van zaterdag.

Beide Marboro Ducati mannen hadden zich in de ochtend geconcentreerd op het testen van een nieuwe voorvork, in hun zoektocht naar betere verings oplossingen voor de Desmosedici GP10. Hayden hield het vroeg voor gezien, vanwege zijn in de kwalificatie zaterdag opgelopen blessure. Hij eindigde de dag met een tiende tijd, en gaf aan te verwachten voor zijn thuisrace in Indianapolis weer helemaal fit te zijn.  Teamgenoot Casey Stoner zette in de ochtend de tweede tijd, een minimale verbetering van zijn eigen kwalificatietijd op zaterdag. Aangezien beide coureurs positief waren over de nieuwe vork zal deze naar verwachting al in Indianapolis worden toegepast.

Casey Stoner:
We probeerden vandaag een nieuwe voorvork en zover we er iets zinnigs over kunnen zeggen was het gevoel positief. Vanwege de regen in de middag hebben we maar een paar uur in de ochtend kunnen rijden, en daardoor de test niet af kunnen maken. Ik bleef nog in de pitbox, voor het geval dat het droog zou worden, maar het bleef regenen. Ons gevoel bij de vork was positief, maar eerlijk gezegd was het vandaag een verloren dag.

Dani Pedrosa zette in de ochtend de derde tijd, op een prototype Honda, maar moest wel 0.675 seconden toegeven op Lorenzo. De Repsol Honda rijder reed slechts zes ronden op de Honda testfiets, daarvoor had hij 22 ronden op zijn 2010 RC212V gereden voor hij met een onschuldige schuiver onderuit was gegaan. In de middagsessie reed Pedrosa nog zeven ronden op zijn racefiets, en kwam niet meer in actie op het prototype.

Dat Ben Spies dé nieuwe man bij Yamaha gaat worden was gisteren overduidelijk zichtbaar. De Texaan reed de hele dag op een 2011 prototype, terwijl zijn teamgenoot Colin Edwards zich toelegde op het testen van motormanagement en chassis geometrie van zijn 2010 machine. Spies kwam niet verder dan een negende tijd, terwijl Edwards uiteindelijk de zesde tijd wist neer te zetten.

Voor het eerst sinds zijn crash in Silverstone kwam Hiroshi Aoyama in actie. Hij was er als de kippen bij en ging, om 9:15 uur in de ochtend, als eerste coureur de baan op. Hij reed in totaal 46 ronden, voornamelijk om weer gevoel met de machine te krijgen, en bracht het tot een 15e tijd.

MotoGP test Brno, onofficiele tijden:
1. Jorge LORENZO Yamaha 1:56.269 (44 laps)
2. Casey STONER Ducati 1:56.844 (37)
3. Dani Test PEDROSA Honda 1:56.944(6)
4. Valentino ROSSI Yamaha 1:57.129 (50)
5. Dani PEDROSA Honda 1:57.424 (28)
6. Colin EDWARDS Yamaha 1:57.512 (41)
7. Ben SPIES Yamaha1:57.575 (42)
8. Andrea DOVIZIOSO Honda 1:57.691 (48)
9. Loris CAPIROSSI Suzuki 1:57.700 (51)
10. Nicky HAYDEN Ducati 1:57.991 (38)
11. Hector BARBERA Ducati 1:58.017 (47)
12. Marco MELANDRI Honda 1:58.070 (42)
13. Marco SIMONCELLI Honda 1:58.091 (35)
14. Aleix ESPARGARO Ducati 1:58.612 (53)
15. Hiroshi AOYAMA Honda 1:58.830 (46)
16. Mika KALLIO Ducati 1:58.926 (62)
17. Alvaro BAUTISTA Suzuki 1:59.454 (30)