Zoeken

Milwaukee Yamaha toch aan de start 2014 Isle of Man TT

27 februari 2014
Ian Hutchinson en Josh Brookes rijden dit jaar toch in de Isle of Man TT. Het Milwaukee Yamaha team heeft bij de organisatie bakzijl gehaald, na eerder uit onvrede met het nieuwe technische reglement te hebben gedreigd zich terug te trekken.

Ian Hutchinson_Yamaha_Macau_2013 
Na een crash tijdens de BSB race op Silverstone in 2010 leek de carrière van Ian Hutchinson voorbij, maar de meervoudig TT winnaar verraste eind vorig jaar vriend en vijand door na anderhalf jaar aan z'n herstel te hebben gewerkt de Grand Prix van Macau op naam te schrijven

Nadat door de organisatie van de jaarlijkse Isle of Man TT het nieuwe reglement voor 2014 bekend was gemaakt ontstond er grote consternatie bij het Milwaukee Yamaha Team, dat zich benadeeld voelde. Volgens het nieuwe reglement, dat van het Brits Superbike kampioenschap is overgenomen, mag er alleen nog maar worden gereden met de originele ECU of de Motec ECU conform het BSB.

Het verzoek van Milwaukee Yamaha's teameigenaar Shaun Muir om met een Magneti Marelli ECU te rijden, die daarvoor conform Motec ECU zou worden aangepast, werd echter afgewezen, waarna Muir dreigde zich uit de Isle of Man TT terug te trekken. Met standaard ECU of Motec ECU zou de Yamaha kansloos ten opzichte van de concurrentie zijn, die z'n zaken wat elektronica betreft veel beter op orde zou hebben.

De dreiging zich terug te trekken werd nog eens extra ingekleurd door hoofdsponsor Milwaukee Power Tools, door begin dit jaar bekend te maken zich -uitsluitend voor de 2014 Isle of Man TT - als hoofdsponsor van het team terug te trekken. En zonder sponsorgeld is het verdomd lastig racen, waardoor het alle schijn had dat beide rijders Ian Hutchinson en Josh Brookes dit jaar aan de kantlijn zouden staan.

De grootspraak van zowel hoofdsponsor Milwaukee Power Tools alsmede het Milwaukee Yamaha team zelf heeft echter weinig effect gehad. De organisatie van de Isle of Man heeft voet bij stuk gehouden, waardoor het team naar nu bekend is gemaakt toch eieren voor z'n geld heeft gekozen en toch van start zal gaan, met de verplicht gestelde Motec ECU.