Zoeken

Michael Dunlop zet snelste supersport-tijd in donderdag training IOMTT

30 mei 2014
De vierde en voorlaatste trainingsavond voor de 2014 Isle of Man TT is vanwege regenachtig weer aangepast. Met frisse temperaturen en delen van het circuit nog nat besloot de wedstrijdleiding het roemruchte stratencircuit alleen voor de F2 zijspannen, de Supersport en de Leightweight machines open te stellen.

Holden Winkle Zijspan IOMTT

Als eersten gingen de zijspannen de baan op, met het duo Dave Molyneux/Patrick Farrance als eersten onderweg, gevolgd door Ben en Tom Birchall, Tim Reeves/Gregoy Cluze en Conrad Harrison/Mike Aylott. Snelle tijden werden echter niet gerealiseerd, Reeves was het snelst op de baan met een tijd van 106.627 mph, gevolgd door Harrison met 105,324 mph en Greg Lambert/Kenny Cole met 105.108 mijl per uur. Kanshebbers op de overwinning Molyneux/Farrance moesten hun zijspan bij Ballaugh met een lekke achterband aan de kant zetten, terwijl John Holden/Andy Winkle bij Ballacraine uitvielen.

Rond 18:45 moest de training worden stilgelegd vanwege een noodgeval in de buurt van Quarter Bridge dat geheel los van het racen stond, maar waarvoor wel gebruik van het afgesloten deel van de openbare weg gebruik moest worden gemaakt. Voordeel voor de rijders was dat bij de herstart een half uur later de baan een flink stuk was opgedroogd, waardoor er toch acceptabele tijden konden worden gezet. Holden had zijn eerdere problemen opgelost en zette met 111.586 mph de snelste tijd, hoewel dit nog wel 3 mph langzamer is dan de snelste tijd die op maandagavond door Molyneux is gezet.

Michael Dunlop Supersport IOMTT

Met een kleine vertraging als gevolg van een crash van het duo Ewan Walker/Dickie Gale bij Pinfold Cottage die naar het ziekenhuis moesten worden afgevoerd ging de training voor de Supersport en Leightweight TT iets na 8 uur van start. Hoewel de schemer al langzaam zijn intrede deed lag de baan er steeds beter bij, waardoor er nog drie volle ronden kon worden getraind.

De meeste coureurs kozen de supersport machine, maar Lee Johnson, Keith Amor, David Johnson, Ivan Lintin en James Cowton besloten met de Leightweight motoren de baan op te gaan. Guy Martin en Michael Dunlop waren als eersten onderweg, gevolgd door Michael Rutter en William Dunlop. Ian Hutchinson had geen geluk, al vroeg in de training viel hij met technische problemen uit.

William Dunlop opende het snelst met een snelheid van 120.683 mijl per uur, met Rutter, Brookes en Johnson eveneens boven de 120 mijl per uur. In zijn tweede ronde scherpte Brookes de snelste tijd van de dag tot 122.011 mph aan, terwijl Bruce Anstey met 122.290 mijl per uur nog een fractie sneller was. Anstey’s teamgenoot John McGuinness was beduidend sneller onderweg, maar besloot het in het laatste nog deels natte deel van de Mountain Section rustig aan te doen en kwam daardoor niet verder dan 118.039 mijl per uur.

Tegen het eind van de sessie, met de omstandigheden het best van de avond, zette Michael Dunlop met 124.530 de snelste supersport tijd van de week, terwijl Dean Harrison met 123.886 mph slechts vijf seconden langer over het 27 3/4 lange stratencircuit had gedaan. Conor Cummins en James Hillier wisten eveneens een 120 mph plus ronde te realiseren.

Hoewel het ’slechts’ 650cc paralleltwinnen zijn, werden bij de Leighweight deelnemers beduidend snelle tijden genoteerd. Het snelst waren de SGS International/KMR Kawasaki machines van Keith Amor en Ryan Farquhar, met 116.206 en 115.593 mijl per uur, die lange tijd met elkaar op hadden gereden. Het KMR duo werd gevolgd door Jamie Hamilton, Gary Johnson , Ivan Lintin en Dean Harrison. Manx GP winnaar Michael Russell zette met 112.508 mijl per uur een indrukwekkende zevende tijd.

Als gevolg van de verstoorde kwalificatietrainingen deze week is het trainingsschema voor de laatste avond aangepast. Van 18:20 tot 20:00 is de baan open voor Superbikes, Supersport en Superstock motoren, gevolgd door zijspannen van 20:05 tot 20:35 uur en TT Zero van 20:40 tot 20:55 uur.