Motorfreaks - Marquez zet opnieuw snelste tijd in Texas - Marquez zet opnieuw snelste tijd in Texas

Zoeken

Marquez zet opnieuw snelste tijd in Texas

14 maart 2013
Marc Marquez heeft ook de tweede dag van de driedaagse privé test op het nieuwe circuit in Texas de snelste tijd op de klokken gezet. De 20-jarige Spanjaard reed een tijd van 2'03.853 en was daarmee eentiende seconde sneller dan teamgenoot Dani Pedrosa. De Repsol Honda's waren opnieuw een maatje te groot voor het Yamaha fabrieksteam, dat de derde dag niet meer in actie zal komen.

Marc Marquez

Hoewel het handjevol coureurs dat naar Austin is afgereisd voor de door Honda georganiseerde privé test op het nieuwe Circuit of The Americas (COTA) erg te spreken is over de 5,5 kilometer lange baan, met in totaal 20 bochten en 41 meter hoogteverschil, is van échte grip nog geen sprake vanwege het vele stof op de baan en het gebrek aan motoren om de baan 'schoon te vegen'.

Ook uit de tijden van de tweede dag kunnen dus maar weinig conclusies worden getrokken, behalve dat Yamaha met de 2013 M1 een flinke achterstand heeft op de 2013 Honda RC213V. Vooral bocht uit waren de Honda's beduidend sterker, waar Lorenzo en Rossi vooral over gebrek aan grip aan de achterkant klaagden. Behalve Rossi, die in de middag met een asymmetrische achterband reed, werd door niemand geëxperimenteerd en lag bij alle coureurs de nadruk op het vinden van de juiste afstelling voor de race die al over een maand op dit circuit wordt gehouden.

Ondanks dat bij Yamaha nog flink wat werk moet worden verricht om het gat met de oppermachtige Honda's te dichten, besloot het Yamaha MotoGP team de test na twee dagen af te ronden. Volgens Yamaha was in de twee testdagen het hele programma afgewerkt, maar het ontbreken van nieuwe onderdelen zou daar ook wel eens debet aan kunnen zijn.

Privé test Austin, Texas, tijden dag 2:
1. Marc Márquez – Repsol Honda Team – 54 ronden – 2’03.853
2. Dani Pedrosa – Repsol Honda Team – 58 ronden – 2’03.976
3. Jorge Lorenzo – Yamaha Factory Racing – 65 ronden – 2’04.351
4. Stefan Bradl – LCR Honda MotoGP – 49 ronden – 2’04.640
5. Valentino Rossi – Yamaha Factory Racing – 67 ronden – 2’04.960
6. Blake Young – Attack Performance – 47 ronden – 2’13.641 - (CRT class)
7. Michael Barnes – GPTech – 22 ronden – 2’13.993 – (CRT class)