Zoeken

Groen licht voor tandwielaandrijving RSV4 in WBSK

6 april 2010

Aprilia heeft groen licht gekregen voor de toepassing van hun nieuwe motor met tandwielaangedreven nokkenas toe te passen in het WK Superbike, zo heeft de SBK commissie onlangs besloten.

Max_Biaggi_Portimao.jpg

Zoals we al eerder wisten te melden was het nieuwe aandrijfsysteem van Aprilia's RSV4 Factory na afloop van de openingsrace op Phillip Island in opspraak gekomen. Biaggi had de nieuwe motor getest tijdens de trainingen, maar niet tijdens de twee races op het Australische circuit.

Hoewel door de andere teams officieel geen protest was aangetekend werd de commissie gevraagd hier helderheid in te scheppen. Aprilia verdedigde zich door te stellen dat dit niet in het regelement was opgenomen en daarbij de ombouw naar een tandwielaangedreven nokkenas als optie bij de RSV4 Factory leverbaar is.

De SBK commissie heeft nu in het voordeel van Aprilia beslist door uit te verklaren dat de gewraakte regel 2.4.8 alleen aanpassing van de klepaandrijving (desmodromisch, klepveren, pneumatisch) verbiedt en niet de nokkenasaandrijving.

Hoewel Max Biaggi en Leon Camier in principe dus al vanaf de volgende wedstrijd aanstaande weekend in Valancia gebruik zouden kunnen maken van de nieuwe aandrijving is in overleg met de andere fabrieken en teams besloten dat Aprilia zal moeten wachten tot de 7e ronde van het WK Superbike, het weekend van 31 mei op het Amerikaanse Miller Motorsport Park, voordat van het systeem gebruik mag worden genomen.

Verder hebben de rivaliserende fabrikanten bedwongen dat de Aprilia motoren na elke race geinspecteerd moeten worden, ongeacht het resultaat van Biaggi en Camier in de wedstrijd.