Motorfreaks - Biaggi komt weg met illegale brandstofpomp - Biaggi komt weg met illegale brandstofpomp

Zoeken

Biaggi komt weg met illegale brandstofpomp

20 april 2011
Max Biaggi heeft de WK Superbike race op Assen met een illegale brandstofpomp gereden, zo is gebleken uit een keuring van de fiets na afloop van het raceweekend. SBK organisator Infront heeft echter besloten de huidig wereldkampioen daarvoor niet te bestraffen of beboeten, maar enkele het team een waarschuwing te geven.

Max_Biaggi_Assen_2011_9322

Werd in het verleden door SBK organisator Infront (voorheen Flammini) bij Ducati soms een oogje toegeknepen voor wat de regelgeving betreft, tegenwoordig lijkt Aprilia dat stokje over te hebben genomen. Vorig jaar kwam het Alitalia Aprilia team na afloop van de openingsrace op Phillip Island al in opspraak vanwege de vemeende buitenregelementaire toepassing van een tandwielaangedreven nokkenas, die welliswaar als optie voor de RSV4 Factory te leveren was maar geen standaard montage betrof.

Uiteindelijk besloot de SBK commissie in het voordeel van Aprilia met de verklaring dat het gewraakte artikel 2.4.8 alleen de aanpassing van de klepaandrijving (desmodromisch, klepveren of pneumatisch) verbiedt en niet de nokkenasaandrijving. Toch moest Aprilia tot de race op Miller Motorsport Park wachten voordat het systeem -opnieuw- in gebruik mocht worden genomen.

Hoewel er officieel door Infront geen bericht naar buiten is gebracht omtrent de afgelopen weekend geconstateerde niet originele (en dus illegale) brandstofpomp op Biaggi's RSV4 Factory deed het gerucht al snel de ronde in de paddock. Het bericht werd wereldkundig gemaakt door de Franse website Sport-Bikes.fr, die had berekend dit Biaggi mogelijk een extra 2-3 pk zou kunnen hebben opgeleverd.

Het SBK regelement schrijft voor dat alleen nog maar mag worden gereden met de originele injectoren, benzineleidingen, brandstofpomp en brandstofdruk. Bij keuring na afloop van de race op Assen bleek Biaggi's benzinepomp af te wijken van de door teamgenoot Camier en Pata Aprilia rijder Noriyuki Haga gebruikte exemplaren. Omdat de brandstofpomp wel afweek, maar de benzinedruk gelijk lag aan het originele exemplaar heeft de SBK organisatie echter besloten het team of Biaggi niet te bestraffen, maar alleen aangegeven dat Aprilia de brandstofpomp voor de komende race op Monza moet vervangen.

Bron: Sport-Bikes.fr