Zoeken

2012 Isle of Man TT van start

27 mei 2012
Met een vertraging van 40 minuten vanwege een probleem met het communicatiesysteem is zaterdagavond de 2012 editie van de Isle of Man TT van start gegaan. Nadat eerst de nieuwkomers door TT Marshallsde weg werden gewezen maakten de nieuwe Lightweight machines hun debuut op het 37 mijl lange stratencircuit.

IOMTT_2012_newcomers

Nadat het probleem met het communicatiesysteem, dat drie sectoren onbereikbaar had gemaakt, was verholpen konden kort na 19:00 uur lokale tijd de nieuwkomers de baan op voor hun eerste begeleidde kennismaking met het roemruchte circuit. De weersomstandigheden waren daarbij perfect, met een prachtig heldere blauwe hemel, hoewel bij Guthrie's melding werd gemaakt van smeltend asfalt.

Rider Liaison Officer Richard Quale nam de eerste groep nieuwkomers met Jimmy Storrar, Karl Harris en Lee Johnston onder zijn hoede, waarna ex TT coureur Keith Amor volgde met John Ingram, Jamie Hamilton, Michael Niblett en Garry Graves. De derde en laatste groep nieuwkomers met Adam Child, Stefan Holtz en Graham English, werd op weg geholpen door de tweede Rider Liaison Officer Johnny Barton.

De nieuwkomers waren na afloop van hun eerste kennismaking razend enthousiast. Jimmy Storrar verklaarde minder nerveus te zijn geweest dan hij had gedacht, hoewel het op de motor totaal anders is dan de ronden die hij in een auto had gedaan. "Ik verwachtte telkens auto's tegen te komen," aldus Storrar. Mede rookie Johnson deed daar nog een schepje bovenop door eenvoudig te stellen "dat het verboden zou moeten worden, zo waanzinnig geweldig als het was geweest".

Lightweight

IOMTT_2012_Ryan_Farquhar_Lightweight

Vijftien minuten nadat de rookies de baan op waren gegaan gingen de Lightweight machines van start voor hun eerste training. Na acht jaar afwezigheid is de Leightweight TT weer terug op de kalender, hoewel het geen lichte tweetakt machines meer zijn maar 650cc tweecilinder motoren als de Kawasaki ER-6f en Suzuki SV650. Met de nieuwe raceklasse, die trouwens niet meetelt in het 2012 Ilse of Man TT kampioenschap, hoopt de organisatie een breder scala aan coureurs aan te kunnen trekken.

John Burrows, Ian Pattinson, James Hillier, Nuno Caetano, Cameron Donald, Stephen Thompson, Ryan Farquhar, Ivan Lintin, William Dunlop en Roger Maher ginger als eersten de baan op, gevolgd door teamgenoten Paul Shoesmith en Simon Andrews. Davy Morgan, Dan Kneen and Olie Linsdell, die zijn rentree maakte na een serieuze crash tijdens de 2010 Manx TT, gingen als laatsten de baan op.

Grote vraag was wat voor rondetijden de nieuwe Lightweight machines zouden kunnen realiseren op het stratencircuit van het eiland Man. Hillier zette bij de Sulby Speed Trap een topsnelheid van 146,2 mph (235,3 km/u) op de klokken, terwijl Farquhar niet geheel onverwacht de eer had in zijn eerste ronde een indrukwekkende gemiddelde snelheid van 113,359 mph (182,417 km/u) te realiseren.

De uit Ierland afkomstige Farquhar, die zich de afgelopen jaren in het National Road Racing kampioenschap Supertwins tot de te kloppen man heeft ontpopt, werd gevolgd door Archibald, Hillier en Donald die eveneens de 110 mph-grens wisten te doorbreken, met een snelheid van respectievelijk 110,936, 110,754 en 110,511 mph.

Terwijl Donald besloot na zijn eerste ronde de pits in te gaan om aanpassingen aan zijn machine door te voeren reden de andere coureurs door en verbeterden daarbij hun eerste tijd. Farquhar wist zijn tijd aan te scherpen tot 113,587 mph (182,784 km/u, ofwel een rondetijd van 19'55,80), en werd gevolgd door Archibald die een tijd van 112,925 mph (181,719 km/u, rondetijd 20'02.82) wist te realiseren.

Donald wist in zijn tweede ronde een tijd van 20'12.37 seconden te realiseren, wat neerkomt op een gemiddelde snelheid van 112.035 mph (180,287 km/u), gevolgd door William Dunlop met een tijd van 111.139 mph en James Hillier met een tijd van 110.866 mph. De Lightweight machines waren de eerste training slechts 40 minuten op de baan (in plaats van de ingeplande 60 minuten, vanwege de problemen bij aanvang met het communicatiesysteem.

Zijspannen

IOMTT_2012_sidecar_Dave_Molyneux-Patrick_Farrance

Om 20:00 mochten voor het eerst de zijspannen de baan op, waarbij net als bij de tweewielers eerst de nieuwkomers de baan op werden gelaten voor een begeleidde tour. De duo's Deborah Barron/Robert Lunt, Stephen Ramsden/John McWhir en Pete Alton/Keith Brotherton, werden begeleid door het ervaren duo John Holden/Andy Winkle.

Twintig minuten na de start van de debutanten mocht de gevestigde orde voor het eerst op de baan. Het duo Dave Molyneux/Patrick Farrance kwam als eerste voorbij Bray Hill, kort gevolgd door Tim Reeves/Dipash Chauhan, Gary Bryan/Gary Partridge, Ben and Tom Birchall, Conrad Harrison/Mike Aylott and Carl Fenwick/Mark Sayers.

Molyneux, die na een jaar van afwezigheid weer van de partij is, zette een snelste tijd van 110,831 mph, gevolgd door Harrison (108,364), Bryan (107,439), Reeves (107,259) en Birchall (106,653).

Op maandag zullen de Supersport, Superstock en Superbikes voor het eerst de baan op gaan, met grote namen als 17-voudig TT winnaar John McGuiness, Guy Martin, Gary Johnson, Ian Lougher, Micheal Rutter, Ian Hutchinson, Conor Cummins en Bruce Anstey. De training staat gepland voor aanvang om 19:20 uur lokale tijd.

Foto's: Pacemaker Press Intl.