Zoeken

Wrooom 2010: Domenicali & Desmosedici GP10

14 januari 2010

Ook sprak hij over het feit dat de motormarkt een terugval had van ruim 30% maar dat Ducati 'slechts' een terugval van 18% kende. Het bedrijf had zelfs het grootste aandeel die het ooit gekend heeft en dus heeft men ook vanuit economisch oogpunt de kosten in de hand weten te houden en 2009 alsnog goed doorstaan.

Domenicali.JPGClaudio Domenicali:
We hebben vertrouwen in het bedrijf omdat het een solide, stabiele basis heeft in de Bonomi familie en het is een bedrijf dat 2009 goed heeft doorstaan; de motormarkt had een grote terugslag in 2009 - de markt zakte meer dan 30% in, een zeer zware, moeilijke hoeveelheid.

Als voobeeld gaf Domenicali aan dat er niet werd bezuinigd, laat staan schrappen, op de ontwikkeling van nieuwe, toekomstige modellen iets dat fundamenteel is voor de gezondheid van het bedrijf. Natuurlijk was hij vol vertrouwen in het MotoGP team, het kampioenschap, sponsoren en de heer Carmelo Ezpeleta.

We hebben een team dat ons zeker doet geloven dat we het kampioenschap met veel hoop kunnen benaderen. Nicky en Casey zijn twee coureurs die geen introductie behoeven. We hebben vertrouwen in het kampioenschap omdat ik zie dat Carmelo Ezpeleta (CEO, Dorna Sports) - die eveneens aanwezig is - met karakter door een moeilijke periode is gekomen. Hij is altijd in hoogst eigen persoon aanwezig geweest en is iemand met wie je een relatie kunt hebben en een dialoog kunt voeren, dus is het voor ons bedrijf zeer belangrijk om in een kampioenschap dat op deze manier wordt gerund aanwezig te zijn en Carmelo wordt hiervoor persoonlijk bedankt. We hebben ook vetrouwen in onze sponsoren omdat 2009 een zeer moeilijk jaar was en het ons toch lukte om met ze te goed blijven samenweken. In Marlboro hebben we een zeer belangrijke hoofdsponsor en andere belangrijke partners als Telecom, Generali, Enel, Riello ups, die al lange tijd bij ons zijn en meegegroeid zijn. We hebben ook vertrouwen in de media die ruim vertegenwoordigd zijn in deze sport.

Ook haalde Domenicali de recente veranderingen binnen het Marlboro Ducati team aan door wedrom te stellen dat 2009 een moeilijk en gecompliceerd jaar was. Zo vond Nicky Hayden (maar ook het team) dingen moeilijker dan verwacht maar bezorgde hij Ducati een les omdat hij nooit zijn goede houding (naar buiten toe) verloor en altijd een groot enthousiasme en positiviteit toonde. Uiteindelijk wist Ducati hem een machine te geven waarmee hij overweg kon en resultaten wist te behalen die in de lijn van zijn talent lagen. Casey Stoner daarentegen was snel in het begin en wat er in het midden van het seizoen gebeurde had groot effect op zijn seizoen. Maar Domenicali gelooft dat alles is verteld en uitgelegd en het geen nadere uitleg (in details) behoeft. Het belangrijkste is dat Stoner er weer bij is, misschien zó gezond als hij nimmer tevoren is geweest. Dus is er optimisme, voor beide coureurs. Ook was er een wisseling in het management met de komst van Alessandro Cicognani en Vittoriano Guareschi, die niet alleen hebben aangetoond competent te zijn maar misschien ook wel bepaalde zaken brengen die werden gemist. Deze belangrijke veranderingen zorgen er voor dat het bedrijf zich in een solide situatie bevind, ook omdat het op een bepaalde manier verpersonaliseerd is door een ongelooflijk talent als Filippo Preziosi, die de echte motor van Ducati's raceactiviteiten genoemd mag worden.

GP10-studio.jpg 

Als laatste gaf hij uitleg over de nieuwe Ducati Desmosedici GP10.

De grootste veranderingen aan de machine zijn gebaseerd op de veranderingen in het reglement, dus het meeste werk werd gedaan om hem beter te laten presteren met gebruikmaking van slechts zes motorblokken gedurende het kampioenschap. Dat is een heel belangrijk verschil omdat we er aan gewend waren om ongeveer een blok per race te gebruiken. Dus van 18 naar 6 blokken is een grote verandering. Om 1600 km af te leggen met een motorblok dat meer dan 19.000 tpm draait is geen makkelijke opgave. Alle belangrijke onderdelen werden herontworpen; zuigers, kleppen, drijfstangen, de basis. Het is een blok met als hoofddoel het verlies aan vermogen te minimalizeren om zo de duurzaamheid te vergroten. Het was een aanpassing die zeer bruikbaar en interessant zal zijn, ook omdat normaal gesproken in het racen de duurzaamheid geen hoofdzaak is. Misschien dat deze nieuwe 'hoofdzaak' ons in staat heeft gesteld een aantal experimenten uit te voeren die ook interessant zullen zijn voor de nieuwe produktie motorblokken die we ontwikkelen, want op dit punt worden zij bijna vergelijkbaar. Voor een produktie motorblok is 2000 km op het circuit een serieuze uitdaging dus denken we dat de duurzaamheid van een race motorblok vergelijkbaar is met die van produktie blokken.

GP10-studio-Li.jpg 

Het tweede grote nieuws is niet gerelateerd aan de nieuwe regels maar aan onze poging de machine rijdbaarder te maken. Dit heeft te maken met de ontstekingsvolgorde. We hebben een motorblok dat, sinds de switch naar 800cc, gebruik maakte van een screamer configuratie. Dat stelde ons in staat om maximaal vermogen te hebben, wat zeer belangrijk was en waarschijnlijk fundamenteel voor de resultaten die we hadden in 2007, 2008 en 2009, maar op een gegeven moment begonnen we ons af te vragen of het het waard zou zijn om een weg in te slaan die we in het verleden al bewandeld hadden. De laatste 1000cc blokken die we maakten in 2005 en 2006 (990cc) maakten gebruik van een 'big bang' ontstekingsvolgorde en dat gaf ons belangrijke rijdbaarheid. We testen dit opnieuw, eerst op de Dyno-bank, daarna met Vittoriano Guareschi (toen nog in zijn vorige rol als testrijder) en dan met Nicky en Casey. We denken dat we een machine voor 2010 hebben met meer grip en dat het daardoor voor ons eenvoudiger zal zijn een goede set-up (afstelling) te vinden.

GP10-studio-Re.jpg 

Een ander deel van het werk ging zitten in het chassis (rijwielgedeelte). In achtervolging op 'eenvoudiger in gebruik' hebben we gewekrt om de 'squatting' (pompen bij acceleratie) van de machine er uit te halen. Hiervoor werd de complete achterkant opnieuw ontworpen. De machine heeft een structuur aan de achterkant die de coureur kan dragen - die we de 'seat support' noemen - en tevens de swingarm (achtervork) ondersteund. Dat onderdeel werd opnieuw ontworpen om zo zes i.p.v. vier bevestigingspunten te creeren waardoor de machine op een bepaalde manier stijver wordt en een beter rijgedrag vertoond. Met respect voor de machine die we vorig jaar voorstelden is deze machine ook nog eens estetisch veranderd vanwege het herontworpen kuipwerk, maar dat hebben we al gezien op Estoril.

Het promotionele event Wrooom, dat met het Ferrari Marlboro F1 Team wordt gedeeld, duurt nog tot en met vrijdag 15 januari en later in de week zullen de MotoGP en Formule 1 rijders het tegen elkaar opnemen tijdens een race op een bevroren meer.

Oké, nog één..

GP10.jpg