Zoeken

Suzuki rondt MotoGP test Phillip Island af

6 juni 2014
Suzuki heeft op het Australische circuit Phillip Island een driedaagse MotoGP test afgerond. Suzuki MotoGP testrijder Randy de Puniet werd tijdens de test bijgestaan door Voltcom Cresent Suzuki World Superbike coureur Eugene Laverty, die de eerste dag met een prachtige ’de Puniet’ een XRH-1 volledig afschreef.

Randy de Puniet Suzuki MotoGP test Phillip Island

Regen was de afgelopen week de grootste spelbreker van de MotoGP test die Suzuki op het circuit van Phillip Island had ingepland, waardoor er veel minder werk werd verricht dan oorspronkelijk was ingepland en er dientengevolge minder progressie kon worden gemaakt dan waar de ingenieurs op hadden gehoopt.

Suzuki had voor de test WK Superbike vice-wereldkampioen Eugene Laverty uitgenodigd. Hoewel daarover door Suzuki geen uitspraken werden gedaan zou dat wel eens de volgende stap in de carriere van Laverty kunnen zijn; in 2015 met Suzuki promoveren naar de MotoGP.

De Noord-Ier liet de eerste dag meteen zien een perfect proefkonijn te zijn, door in de vijfde ronde op de nog natte baan in de eerste bocht keihard onderuit te gaan, daarbij een XRH-1 volledig op te vouwen, maar zelf zonder kleerscheuren op te staan.

Ook Randy de Puniet ging in de eerste bocht onderuit, maar vond dat zelf nog niet genoeg besloot nog een tweede keer onderuit te gaan omdat hij moest uitwijken voor een gans die de baan overstak. Dat was namelijk het tweede probleem, naast het slechte weer waren er opmerkelijk veel ganzen op de baan.

Ondanks het regenachtige weer en de familie Gans wisten Laverty en de Puniet nog flink wat ronden te volbrengen. Laverty legde 27 ronden af, terwijl dat voor de Fransman een ronde minder was. Echter, waar men op voorhand had gehoopt waardevolle informatie omtrent de Bridgestone banden en nieuwe onderdelen te vergaren en meer lange afstand runs te doen, was het vooral een uitdaging om iets serieus op de baan te doen.

Randy de Puniet:
Gelukkig waren de omstandigheden iets beter dan in Argentinië en waren we tenminste meer dan twee uur op de baan, maar de meeste tijd was het vooral wachten tot de baan was opgedroogd. De condities van de baan waren niet ideaal vanwege de lage temperatuur en daarnaast was het de eerste keer voor deze nieuwe Suzuki, waardoor we wat aanpassingen moesten maken.
We hebben ook de Bridgestone banden voor de komende MotoGP race hier getest en enkele settings van de vering. Op het gebied van elektronica vond ik de nieuwe tractiecontrole erg goed en dat is voor ons een stap vooruit.