Stefan Pierer: investing MotoGP betaalt zich terug in verkoopcijfers
Ongeveer 70 miljoen euro, dat kost het volgens KTM CEO Stefan Pierer om een jaartje mee te rijden in de MotoGP "als je voorin rijden wilt." Volgens Pierer betalen die kosten zich echter meer dan terug in naamsbekendheid - en daarmee verkoopcijfers.
Het oude spreekwoord "race on Sunday, sell on Monday" is volgens Pierer dus nog steeds van toepassing op de MotoGP, maar benadrukt tegenover Speedweek.com dat die gouden regel ook alleen maar voor de MotoGP van toepassing is.
De kosten om deel te nemen aan de Moto3 of Moto2 zijn maar een schijntje van de € 70 miljoen die jaarlijks voor de MotoGP op tafel moet worden gelegd, maar de marketingwaarde van die Moto3 en Moto2 is echter nihil.
"We hebben nooit de olympische gedachte gepredikt en gezegd, dat we alleen willen deelnemen", zegt Stefan Pierer tegen Speedweek.com. "Als we ergens aan deelnemen, willen we op het podium finishen. We hebben altijd gezegd dat we in de MotoGP veel geduld moeten hebben, want in de Dakar en de US Supercross heeft het ons ook 7 of 8 jaar geduurd voordat we de eindzege haalden."
"Dat we de MotoGP serieus nemen en in de MotoGP op de lange termijn plannen, hebben we bewezen toen we in 2019 met Tech3 als klantenteam in zee zijn gegaan en met Dorna het contract tot 2026 hebben verlengd."
Volgens Pierer kan na 6 jaar MotoGP nu al de balans worden opgemaakt. "De beslissing om voor de MotoGP te gaan is voor het merk het beste geweest wat we hadden kunnen doen", verzekert Pierer.
Het verhaal gaat dat KTM raad van bestuurslid Hubert Trunkenpolz, KTM Motorsport directeur Pit Beier en adviseur Heinz Kinigadner zich in het voorjaar van 2014 met Stefan Pierer moed in hadden gedronken, voordat ze de kostbare instap in de MotoGP een hamerklap gaven.
Hubert Trunkenpolz rechtvaardigde de investering met het plan die enorme kosten via omzetstijging en verkoopgroei goed te maken. "Want het is mij opgevallen, dat in groeimarkten zoals Azië geen hond is geïnteresseerd in de Moto3, maar dat er alleen over de MotoGP wordt gepraat", stelde hij vast.
"Je hebt voor zo'n project natuurlijk een flinke zak met geld nodig", vult Pierer in. "We hebben het in de MotoGP dan over een bruto bedrag van 70 miljoen euro, wil je voorin meerijden."
"De Moto2 klasse is eigenlijk het goedkoopst, omdat het eenheidsmotoren zijn. Iedereen rijdt met het Triumph blok en Kalex is zo'n beetje de eenheidsfabrikant van het rijwielgedeelte geworden. De Moto2 is de klasse waar de coureurs op de MotoGP worden voorbereid."
"Je kunt de mediawaarde van onze MotoGP deelname meten", zegt Trunkenpolz. "En dan zie je dat onze MotoGP teams niet alleen een doel op zich zijn. Wanneer je in de MotoGP op het podium finisht, dan is de advertentiewaarde een veelvoud van de investering. De 'brand awareness' is dan enorm voor het merk. KTM wordt daardoor veel sterker waargenomen. Ons plan om de kosten van de MotoGP terug te verdienen door meerverkoop heeft echt gewerkt."
Bron: Speedweek.com