Red Bull Ring onthult chicane bocht 2
Sinds de Red Bull Ring in 2016 weer deel van de kalender uitmaakt heeft het circuit voortdurend onder vuur gelegen voor wat de veiligheid betreft. Veel rijders waren niet gelukkig met het gebrek aan uitloopzones en grindbakken en de positie van vangrails dicht naast de baan.
Dat de klagers het helemaal bij het rechte eind hadden werd twee jaar geleden ineens pijnlijk duidelijk, toen in een gruwelijk incident Johann Zarco op hoge snelheid achterop Franco Morbidelli knalde en de motoren over de baan vlogen en het Yamaha duo Valentino Rossi en Maverick Vinales op een haar na misten.
Als noodoplossing werd daarna een barrière geplaatst voor bocht 3, maar het snelheidsverschil tussen bocht 2, een zeer snelle knik naar links, en bocht 3, een ontzettend krappe hairpin naar rechts, bleef zorgelijk.
Afgelopen jaar kondigde Red Bull aan om bocht 2 aan te passen, door toevoeging van een chicane, waarvan de werkzaamheden december vorig jaar zijn gestart en inmiddels zijn voltooid. Vergeleken met het initiële ontwerp is de chicane nu veel krapper geworden.
Herman Tilke, Red Bull Ring:
“In deze sectie van het circuit was het nodig om de snelheid in de MotoGP te reduceren. Dit is bereikt door de compacte rechts-links combinatie die geen impact heeft op de rest van de baan. De planning was een echte uitdaging, vooral vanwege de topografie van het terrein.”