Zoeken

Nabeschouwing Cinzano grand prix de Catalunya

17 juni 2009

Valentino Rossi wint slag om Catalonië!

Tribunes_Montmelo.jpg
De volgepakte tribunes van het circuit de Catalunya, Montmeló. 

Rossi.jpg

Rossi was maar wat blij met overwinning 99!

Groot verschil met dat duel was dat Stoner toen vroegtijdig in het stof beet. De tegenstander van Rossi afgelopen zondag, zijn 22-jarige teamgenoot Jorge Lorenzo, bleef overeind en hield het tot het eind toe vol. De kritieken over de MotoGP race van zondag op het circuit van Montmeló waren vol lof, maar wás het wel zo'n goede race? Welbeschouwd was het natuurlijk alleen een strijd tussen de twee FIAT Yamaha coureurs waarin geen van de andere concurrenten zich wist te mengen. Ducati Marlboro coureur Casey Stoner probeerde het maar moest na een aantal ronden afhaken, door ziekte. De Australiër had de nacht van zaterdag op zondag nauwelijks geslapen vanwege misselijkmakende maagkrampen en overwoog halverwege de race zelfs iets wat normalerwijze nooit bij hem zou opkomen, opgeven! Maar gelukkig besefte de wereldkampioen van 2007 dat de perfect afgestelde Desmosedici GP9 hem zou helpen de finish te halen. Door de snelste raceronde te rijden liet Casey Stoner nog wel even zien dat, als hij goed in zijn vel had gezeten, hij zeker had meegedaan - of had kunnen doen - voor de overwinning! Andrea Dovizioso, die in het begin van de race eerst had moeten afrekenen met Randy de Puniet (LCR Playboy Honda) en Repsol Honda teamgenoot Dani Pedrosa, deed er te lang over om aansluiting te vinden met Stoner en kwam toen gewoonweg te kort om hem te passeren. En de rest? Die werd, zoals vrijwel iedere MotoGP race, gedegradeerd tot 'meerijders'. Yuki Takahashi (Scot Honda) kwam al in de eerste ronde ten val:


Yuki Takahashi:
Ik had een goede start en passeerde De Angelis. Vermeulen zat voor me. Mijn machine was goed en het gevoel uitstekend. Ik zei dus "let's go!" tegen mezelf. Hij remde eerder dan verwacht en om hem te vermijden ging ik onderuit. Ik brak mijn pink tegen zijn machine.

Capi_Dani.jpg

Capirossi was zeer tevreden met de nieuwe spullen van Suzuki.

De vijfde plaats was, net als op Mugello, voor Loris Capirossi die zijn Rizla Suzuki van de 11de startplek na de eerste ronde al naar de zevende plaats had gemanouvreerd. Met zijn snelste ronde van de race in ronde vijf schoof hij op naar de zesde plek, ten koste van Randy de Puniet, en passeerde na een rondenlang duel Dani Pedrosa in de zeventiende ronde en nam de vijf plaats over die hij tot op de finish behield. En zoals Paul Denning (Suzuki teammanager) zei, "een vijfde plaats kan teleurstellend zijn - zoals op Mugello - of zeer bemoedigend en positief, zoals vandaag". De Suzuki van Capirossi werd binnenstebuiten gekeerd voor de warm-up en dat pakte goed uit. De nieuwe motoronderdelen die Suzuki voor de GSV-R had meegenomen hebben Capirossi zeker geholpen bij zijn resultaat.

Dovizioso.jpg

Dovizioso; weer net geen podium.

Dani Pedrosa verbeet een race lang de pijn - met behulp van pijnstillers - van blessures die hij opliep bij zijn val op Mugello en leverde zo gezien een prestatie van formaat. Zijn teamgenoot Dovizioso moest hij al snel laten gaan maar Capirossi gaf hij langer tegenstand en de zesde plaats was zowel zwaar bevochten als zwaar verdiend. Als een kreupele oude man stapte hij na de race van zijn RC212-V.

Als zevende kwam Tech 3 Monster Yamaha coureur Colin Edwards over de streep. De Texaan was vertrokken vanaf de tweede startrij maar kwam na een tumultueuze eerste ronde als tiende door en had behoorlijk wat moeite met zich naar voren te vechten. Problemen met de voorkant. Lange tijd reed hij op de achtste plaats om in de veertiende ronde de zevende over te nemen van De Puniet, maar de afstand naar het duel om P5 - tussen Capirossi en Pedrosa - was te ver weg, zo'n 3 seconden. De Amerikaan zette nog wel aan maar strandde op 1,4 seconde van zijn derde top zes notering dit seizoen. Door dit resultaat staat Edwards nu wel zesde in de tussenstand en is daarmee de eerste niet fabriekscoureur. In de raceuitslag werd Edwards gevolgd door Randy de Puniet en dat was voor de race ook al zo. De Fransman vertrok vanaf de zevende plaats, had een goede start maar zag achtereenvolgens Dovizioso, Pedrosa en Capirossi voorbij komen. Zo ook Edwards in de veertiende ronde maar die wist hij terug te pakken, totdat die er in de laatste ronden nogmaals voorbij ging waardoor De Puniet achtste werd.

DePuniet.jpg

Randy DePuniet is uitgeteld.

Wederom een top tien voor Pramac Ducati coureur Mika Kallio. De Fin had zich, ondanks problemen, al naar een keurige tiende tijd getraind maar kende een moelijk begin van de race. Door de volle tank van zijn Ducati was deze niet goed om te leggen maar ronde na ronde ging dat dus steeds beter. Lange tijd was hij in een strijd verwikkeld met Marco Melandri en Toni Elias en door twee nette inhaalacties legde hij beslag op de negende plaats, fabriekscoureur Nicky Hayden achter zich houdend. Die kende een raceweekend met twee gezichten. Na de vrije training op vrijdag verscheen er een brede glimlach op het gezicht van de voormalig wereldkampioen. Met grote slides, zoals die al lange tijd niet meer te zien zijn in MotoGP, reed hij zich naar een zesde tijd. In de kwalificatie kwam hij niet verder dan een - toch weer - teleurstellende dertiende tijd, maar de race leverde hem dan weer wel zijn eerste top tien van dit seizoen op! En dat geeft precies aan waar het 'fout' zit bij de Amerikaan. Als het er niet toe doet en er kwistig met brandstof en banden kan worden omgesprongen ontbrand ook bij Hayden nog steeds het heilige vuur. Maar in het hedendaagse MotoGP racen is daar geen mogelijkheid met uitzondering van een vrije training.

Elias.jpg

Met de huidige brandstofregels is er geen ruimte voor 'verkwistende' slides. Daarbij zijn er slechts twee compounds bij de huidige Bridgestone's waar de hardere, die een 'slider' nodig heeft, niet meer bij zit. Enige voordeel voor Hayden was zoals hij aangaf, dat hij "minder de achterrem hoefde te gebruiken en meer het gas kon gebruiken zoals hij gewend was", en dat zou wat brandstof kunnen besparen. Toni Elias (San Carlo Gresini Honda) profiteerde niet van zijn goede uitgangspositie. Vertrokken als vijfde vocht hij voor wat hij waard was, en de tiende plaats. Maar net Melandri gepasseerd ging het mis met de kleine Spanjaard.

Toni Elias:
Ik reed op de limiet om te proberen als tiende te eindigen, en dat zegt alles over onze situatie. Ik maakte geen fout toen ik crashte, ik reed niet sneller en remde niet harder dan ik in de voorgaande ronden deed, de machine ging gewoon onderuit en dat was het. Het is teleurstellend maar zo kan het soms zijn in het racen. We moeten positief blijven denken en vooruit kijken. We hebben laten zien dat we een snelle ronde kunnen doen maar we moeten ons racetempo verbeteren, dat is dus ons streven.

Verm_Tose.jpg

Vermeulen en Toseland in gevecht.

Voor Chris Vermeulen verliep de race op Catalunya niet zoals verwacht. Hij startte als 12de maar raakte ingesloten in het gedrang van de eerste ronde en viel daardoor terug naar P16. De Australiër bleef echter knokken, zoals altijd, en werkte zich gedurende de race op naar een uiteindelijke elfde plaats. Het is te hopen dat het tij - en geluk - wil keren voor de oud wereldkampioen Supersport want de MotoGP carrière is er nou niet een om echt trots op te zijn. Ook Alex de Angelis heeft betere races gekend. De San Marinees was een tijd in gevecht met Nicky Hayden en reed even op de elfde positie toen het duo Marco Melandri passeerde. Maar dat tempo kon hij niet vasthouden en tegen het einde verloor hij nog een plek aan Chris Vermeulen waardoor hij vier punten wist bij te schrijven. Ook James Toseland had een slechte start. Vanaf de derde startrij (9de, zijn beste kwalificatie van dit seizoen) viel de Brit terug naar de 16de plaats. Vanaf dat moment was het knokken, met onder andere lokale held Sete Gibernau, voor punten. Toen hij Gibernau eenmaal voorbij was, was het groepje van vijf coureurs voor hem niet meer bij te halen. Wel wist hij in de 22ste ronde nog Marco Melandri te passeren en zo de dertiende plaats veilig te stellen, jammer want er had meer ingezeten. Diezelfde Melandri kwam er in deze race niet aan te pas. Na een aantal mooie resultaten lijkt men het bij het Hayate team een beetje kwijt te zijn. Het is voor Melandri niet te hopen, maar is dit wat Kawasaki bedoelde toen men aangaf tijdens het seizoen geen ontwikkelingswerk te verrichten? De vijftiende plaats van Sete Gibernau is misschien niet goed maar de 'herintreder' reed zonder pijn en zag de race, net als Gabor Talmacsi, meer als een training.

kniemoment.jpg
Rossi heeft zojuist zijn knie even in moeten trekken en neemt de leiding weer over! 

Maar was het nou een goeie race? Jazeker, want het FIAT Yamaha duo maakte er een hele mooie show van. Tijdens de trainingen gaven de twee teamgenoten elkaar al geen duimbreed toe en ook in de race was er geen speld tussen te krijgen. Het was duidelijk, deze race zou worden uitgevochten door 'het heden' en 'de toekomst' van FIAT Yamaha. Valentino Rossi verloor op Mugello, zijn Mugello en hoe zou hij dat beter recht kunnen zetten door te winnen op Catalunya, Lorenzo's Catalunya. Na vier ronden kwam de Italiaan naar de leiding om die ronden lang vast te houden. Op dat punt in de race zat Casey Stoner er ook nog bij en als aan een touwtje slingerde het drietal over het Spaanse circuit. Stoner moest kort daarna lossen maar het Yamaha duo klitte aan elkaar als poep aan een schoen en er was geen ruimte voor fouten. Hoewel, zowel Rossi als Lorenzo gingen wel een keer wijd maar zonder gevolgen. In de dertiende ronde plaatse Lorenzo een aanval op de wereldkampioen maar het was alsof Rossi zei, "ga maar, ik volg wel". Tien ronden mocht Jorge Lorenzo zijn thuisrace leiden, toen nam Valentino Rossi de leiding weer over. En hoe! Wat volgde waren de twee spannendste laatste ronden van de laatste jaren in MotoGP. Geen moment was het zeker wie deze race ging winnen. Ruim 88.000 toeschouwers langs de baan - en vele honderdduizenden thuis voor de buis - volgden in spanning de twee matadoren op de baan die al 23 ronden lang bij hoge temperaturen een psychologisch spel speelden. Nadat de jonge Lorenzo in die laatste ronde weer op kop was gekomen leek het voor de oude meester Rossi toch wel een onmogelijke opgave om alsnog de winst op te strijken. Die wilde echter niet weer het onderspit delven en besloot tot een laatste 'do or die' actie waarvan zelfs Lorenzo dacht dat het niet kon. In de allerlaatste bocht stuurde de negenvoudig kampioen zijn M1 binnendoor (iets wat de laatste 43 races niet meer gebeurd was!), hield even in - waardoor Lorenzo iets werd opgehouden -, en gaf zo de Spanjaard geen kans meer om terug te komen. Overwinning nummer 99 was een feit.

top2.jpg
"Zeg Jorge, je mag je ketting wel eens smeren!" Een ronde later prikte Rossi zijn M1 binendoor.
 

Valentino Rossi:
Zoals we in Italie zeggen, 'Mamma Mia!' Ik moet eerlijk zeggen dat dit één van de beste en moeilijkste overwinningen uit mijn carrière was. Misschien dat Laguna (Seca) vorig jaar belangrijker was maar dit was een grote, grote overwinning want het gevecht ging maar door tot de allerlaatste bocht en het is lang gelden dat dat is gebeurd. Ik heb van die inhaalactie de laatste twee weken gedroomd en nu lukte het en ik ben zo blij met deze 99ste overwinning! We hebben het het hele weekend perfect gedaan en mijn M1 en Bridgestone banden waren briljant, maar we wisten dat Lorenzo in dezelfde situatie verkeerde en hij was hier absoluut ontzettend sterk. Ik moest moedig zijn en tot het uiterste gaan om hem te kunnen verslaan. Deze overwinning is belangrijker dan de 25 punten en we hebben er nu sowieso alle drie evenveel, wat een kampioenschap is dit zeg! Ik wil mijn team bedanken en ik wil deze overwinning speciaal opdragen aan mijn chefmonteur, want helaas is zijn moeder zaterdag overleden. Ik moet haar en hem bedanken, want ik weet zeker dat ik zonder hem nooit aan 99 overwinningen was gekomen. Nu ga ik een behoorlijke tijd slapen, want ik moet echt even bijkomen van alle opwinding!

Jorge Lorenzo:
Dit was een ongelofelijk gevecht vandaag en een fantastische show voor iedereen, ik ben blij dat ik daar deel van uit maakte. Natuurlijk ben ik teleurgesteld dat ik verloren heb want ik leef - met heel mijn hart - voor mijn machine en in mijn carrière ben ik er eigenlijk meer aan gewend om dit soort laatste ronde gevechten te winnen, maar Valentino was misschien een beetje slimmer of dapperder dan ik op het eind en was hij in staat om mij te verslaan. Eigenlijk, in die laatste ronde nadat ik hem inhaalde, had ik verwacht dat hij me veel eerder terug zou pakken met uitremmen, maar dat deed hij niet, en toen deed ik de deur niet dicht in die laatste bocht en toen was het gebeurd. Ik ben hoe dan ook trots omdat ik jong ben en nog steeds veel moet leren in deze klasse. Mijn team werkte zeer goed het hele weekend en ik wil hun daarvoor bedanken, als we het hele seizoen zo sterk kunnen blijven wie weet wat er dan kan gebeuren.


Casey Stoner:
Ik heb me het hele weekend niet zo goed gevoeld, ik was niet ziek maar ik was ook niet helemaal mezelf. En de zaterdagnacht kon ik niet slapen, misschien maar een paar uur en na een aantal ronden op zondagmorgen was ik verrot. Ik besloot eigenlijk zelf te gaan racen en zoveel mogelijk punten te scoren, maar mijn machine was fantastisch en daarom was ik in staat om naar een kostbare podiumplek te rijden. Het team heeft na de warm-up perfect werk geleverd en als ik niet zo ziek was geweest denk ik dat ik tot het einde bij Valentino en Jorge had kunnen blijven, daarmee wil ik niet zeggen dat ik ze had kunnen verslaan. Ik kreeg ontzettende krampen te krijgen en was bijna niet in staat om te rijden - ik viel over de voorkant van de machine op de plaatsen waar hard geremd moest worden en ik had veel moeite mijn concentratie te bewaren. Ik dacht er aan om te stoppen maar besloot om het even wat rustiger aan te doen en te proberen in de top tien te eindigen. De machine was zo goed dat ik in staat was om een goed ritme aan te houden en zo Dovizioso achter me houden.

Andrea Dovizioso:
We hebben een geweldige race gehad en finishten maar negen seconden achter de winnaar, dit is een belangrijk feit en we komen iedere keer steeds dichterbij. We hebben het podium op 0,052 seconden gemist, wat zeer jammer is want ik vind dit een leuk circuit en we waren het hele weekend snel, dus was het podium ons doel en het was binnen bereik. Ik had geen goede start en het kostte me nogal wat tijd om Randy (de Puniet; red.) en Dani (Pedrosa; red.) voorbij te komen wat inhield dat ik eerst een gat dicht moest rijden om bij Stoner te kunnen komen. Misschien had ik zes ronden voor het einde Stoner al moeten aanvallen, toen hij wat langzamer ging rijden, want daarna kreeg ik geen kans meer. De race omstandigheden waren behoorlijk veeleisend want het was echt warm, maar het resultaat was veelbelovend en we kunnen vanaf hier weer verder werken.

Loris Capirossi:
Dit was dezelfde positie als in Mugello, maar deze is anders want we hebben hier zo hard voor gewerkt en het is een mooi resultaat. Na de kwalificatie voelde de machine niet goed aan en er is tot laat in de avond gewerkt om een oplossing te vinden. Er werd gezegd dat er grote veranderingen waren doorgevoerd en we probeerden die in de warm-up, en de machine voelde goed! In de race hield ik, na een goede start, vast aan mijn ritme en toen ik dicht bij Pedrosa kwam verloor ik wat tijd op de jongens aan de kop van het veld omdat zijn machine op sommige plaatsen zo snel was dat ik er niet voorbij kon komen, dat hield me wat op. Als ik niet een antal ronden was opgehouden denk ik dat ik bij de groep ervoor had kunnen blijven en een beter resultaat had kunnen scoren. Het nieuwe blok dat Suzuki had meegebracht was duidelijk een verbetering ten opzichte van het oude, bedankt Suzuki. Als ik dat blok in Mugello had gehad had ik denk ik op het podium kunnen staan!

Vrijdagmorgen, tijdens de eerste vrije training, reed de Hongaar Gabor Talmacsi zijn eerste meters op een Honda RC212-V MotoGP machine. Na een mislukt avontuur in de 250cc voor het team van Jorge Martinez sloot hij een deal met Cirano Mularoni, eigenaar van het Scot Racing Team Honda.

Cirano Mularoni:
Gabor Talmacsi reed al voor ons team in 2006 en onze relatie was zeer goed. In het jaar erop werd hij wereldkampioen en nu is hij de eerste Oost-Europese coureur in de MotoGP.

Talmacsi_grid.jpg

Het verzoek om voor het Scot Racing Team te rijden kwam van Talmacsi zelf, hij en zijn management begrepen maar al te goed dat het belangrijk is voor een Hongaar om in deze tak van sport te kunnen blijven rijden. Met hem kan het team bouwen aan een lange termijn project, gebaseerd op zijn capaciteiten als coureur en het aantrekken van Hongaarse sponsoren, en dat is belangrijk voor de toekomst van het team. De eerste sponsor die Talmacsi binnenbrengt is de Hongaarse olieproducent 'MOL' die afgelopen weekend al op de machine prijkte.

De beslissing werd genomen na een aantal meetings waarin duidelijk moest worden of het mogelijk zou zijn om een machine aan een nieuwe coureur te geven. Tijdens deze meetings werd de deelname aan de koningsklasse van Talmacsi door DORNA en IRTA geauthoriseerd, en ging ook Honda akkoord met de wissel.

Shuhei Nakamoto: - vicepresident van HRC -
Honda werkt al vele jaren met het Scot Racing Team samen en die samenwerking wordt door Honda zeer gewaardeerd. We begrijpen dat het nodig is om sponsoren te vinden, zeker in dit moeilijke economische klimaat, en we staan achter de beslissing van het team om van coureur te wisselen. Het Scot Racing Team kan op Honda's volledige steun blijven rekenen.

Het startnummer van Gabor Talmacsi is #41, een omgekeerd #14 waarmee hij in 2007 wereldkampioen in de 125cc klasse werd. Hoewel er gesproken wordt over een rijderswissel liet het team weten het seizoen te willen afmaken met twee coureurs. Daar is dus enig onduidelijkheid. In het geval Yuki Takahashi voor het team blijft uitkomen zal een oplossing moeten worden gezocht voor het tekort aan machines. Talmacsi maakte het afgelopen weekend gebruik van de reservemachine van Takahashi maar voor de rest van het seizoen is dat verre van ideaal.

Gabor Tamacsi begon - ziek - als negentiende aan zijn eerste MotoGP race en finishte als zeventiende. Dat motorrijden goed voor je is bewees de Hongaar.

Gabor Talmacsi:
Niet slecht. Minder moe dan na sommige 125cc races. Na vier ronden, waarin ik probeerde het tempo van de anderen bij te houden, begreep ik dat dát niet mijn ritme was, dus ik besloot niets te riskeren; dit is een leertijd voor mij. Ik had een hoop lol, en ik begreep een aantal dingen. Dat ik een breder stuur wil bijvoorbeeld. De koorts? Weg. Ik voel me prima.


Daags na de grand prix van Catalunya vond de eerste - van twee - officiële MotoGP-test van dit seizoen plaats en het was Andrea Dovizioso die zijn Repsol Honda RC212V het snelst rond stuurde. Er vielen wat druppels regen maar die waren door de warmte ook zo weer verdampt. De testsessie werd hiervoor niet onderbroken.

Naast Dovizioso waren ook Rossi, Lorenzo, Kallio en Stoner weer snel, waarbij de naam van Kallio weer positief opvalt. Hij gebruikte voor het eerst de carbon achtervork in zijn Desmsedici GP9. Zij reden allen en tijd onder de 1' 43 en waren daarmee sneller dan de snelste ronde uit de race van zondag. Valentino Rossi liet de ochtendsessie aan zich voorbij gaan en rustte nog wat uit van de inspanningen op de racedag. In de middag richtte de wereldkampioen zich op het testen van verschillende onderdelen voor zijn Yamaha M1 waaronder een nieuw blok met een langere levensduur. Dat wordt van belang als vanaf de grand prix van Tsjechië - Brno - het nieuwe reglement ingaat. Tevens testte Rossi nog een nieuwe Bridgestone band. Jorge Lorenzo was goed voor een derde tijd en richtte zich voornamelijk op de elektronica van zijn Yamaha M1. En alsof het gevecht gewoon doorging was ook nu het verschil met Rossi weer minimaal, slechts 0,012 seconden!
Casey Stoner reed slechts een handvol ronden in de ochtend- en middagsessie omdat hij zich nog steeds belabberd voelde. Het Marlboro Ducati team richtte zich op een nieuwe set-up en elektronica van de machine. De Italianen Niccoló Canepa en Marco Melandri kwamen ten val, Melandri vlak voor het einde van de test. Canepa bleef ongedeerd maar Melandri, die de test eindigde met een elfde tijd, brak een botje in zijn rechterhand. Canepa sloot de test af met een tiende tijd. Yuki Takahashi deed niet mee aan deze test omdat hij zijn pink had gebroken tijdens de race op zondag. Hij moest toekijken hoe zijn nieuwe teamgenoot Gabor Talmacsi zich aan het ontwikkelen was op de Scot Racing Team Honda RC212-V. De Hongaar noteerde een vijftiende tijd. Hayden, Gibernau en Elias gingen hem nog voor.

1. Andrea Dovizioso (Honda) 1' 42.230
2. Valentino Rossi (Yamaha) 1' 42.434
3. Jorge Lorenzo (Yamaha) 1' 42.446
4. Mika Kallio (Ducati) 1' 42.637
5. Casey Stoner (Ducati) 1' 42.763
6. Loris Capirossi (Suzuki) 1' 43.188
7. Randy De Puniet (Honda) 1' 43.247
8. Chris Vermeulen (Suzuki) 1' 43.299
9. Alex De Angelis (Honda) 1' 43.360
10. Niccolo Canepa (Ducati) 1' 43.391
11. Marco Melandri (Kawasaki) 1' 43.506
12. Toni Elias (Honda) 1' 43.708
13. Sete Gibernau (Ducati) 1' 43.819
14. Nicky Hayden (Ducati) 1' 44.1
15. Gabor Talmacsi (Honda) 1' 45.056

Ronderecord: Dani Pedrosa (Honda - 2008), 1’ 42.358
Beste Pole: Casey Stoner (Ducati - 2008), 1’ 41.186
2009 Pole: Jorge Lorenzo (Yamaha), 1’ 41.974