Zoeken

MotoGP wintertest Mandalika: Pol Espargaro zet opnieuw snelste tijd

13 februari 2022
Met een 1'31.060 heeft Pol Espargaro de tweede en tevens laatste wintertest op het Mandalika Street Circuit de snelste tijd gezet. De Repsol Honda coureur was 14 duizendste sneller dan Fabio Quartararo, die er met nog 5 minuten op de klok een 1'31.074 uit wist te persen.

 

De derde en laatste testdag van de 3-daagse MotoGP wintertest op het Mandalika Street Circuit in Indonesië bleef de voorspelde regen opnieuw uit, waardoor bij veel teams het volledige testprogramma kon worden afgerond. Veel coureurs deden in de ochtend nog een time-attack, om zich daarna op racesimulaties te richten. 

Tussen 13:00 en 13:45 uur lokale tijd werd de training stilgelegd zodat de baan kon worden schoongemaakt, maar voor veel satellietteams zat de test er op dat moment al op, dankzij de goede condities op dag 2 en 3 hadden zij het volledige testprogramma al afgewerkt. 

In zijn tweede run met verse soft Michelins zette Pol Espargaro een 1'31.060 op de klok en dook daarmee 2 tiende onder de tijd die Luca Marini op zaterdag had gezet. Die tijd zou tot de laatste vijf minuten van de training blijven staan, in zijn allerlaatste run was Fabio Quartararo als enige tegen het eind van de sessie nog voor een time-attack gegaan en kwam akelig dicht in de buurt.

Quartararo had zelfs een 1'30.823 op de klok kunnen hebben gezet als hij zijn snelste sectortijden in één ronde had gerealiseerd, maar was desondanks niet echt tevreden. "In de ochtend was ik snel, maar was mijn gevoel niet zo goed", zei de regerend wereldkampioen. "In de namiddag ging het beter, vooral mijn gevoel was beter, dat was belangrijker dan die verbetering van mijn rondetijd."

"Daar ben ik blij om, maar wat mij minder vrolijk stemt is dat ik voelde dat ik overal op de limiet moest rijden. Ik heb dan ook werkelijk geen idee waar ik mij verbeteren kan. Als je voelt dat de voorkant overal sterk beweegt en het achterwiel op de limiet aan het spinnen is, dan is het moeilijk om nog meer snelheid te vinden."

Ook de racesimulatie die Quartararo in de namiddag reed stemde niet tot tevredenheid. "We kozen voor de Medium compound, omdat de Soft compound in de race waarschijnlijk niet beschikbaar zal zijn. De simulatie was echter een nachtmerrie, ik heb nog nooit zo'n slecht gevoel in een achterband gehad. Na de simulatie stak ik een gebruikte Soft in en was daarmee meteen een halve seconde sneller."

Na Sepang had Quartararo al gezegd teleurgesteld te zijn in de doorontwikkeling die Yamaha afgelopen winter heeft gedaan. De coureur uit Nice had om meer topsnelheid gevraagd, maar kijkt nog steeds tegen een achterstand van zo'n 10 km/u aan. In Lombok liet Quartararo vallen zijn toekomst bij Yamaha te overwegen.  

Heel anders was de stemming in het Repsol Honda Team. Honda heeft de 2022 RC213V zó aangepast dat je kunt spreken van een compleet nieuwe machine. Na een zeer positieve test op Sepang, die door teammanager Alberto Puig als de beste pre-season test ooit werd omschreven, was het team ook hier in een jubelstemming. 

Vooral de racesnelheid die Marquez op zaterdag had laten zien was zeer indrukwekkend. Marc Marquez zei dat de 2022 machine steeds meer als zijn machine begon te voelen, maar voegde daar meteen aan toe dat hij het 'speciale gevoel' nog miste en om die reden ook de derde dag niet voor een time-attack was gegaan. Zijn negende tijd overall, gereden op dag 2, op 4 tiende van Pol Espargaro moet dan ook als zeer indrukwekkend worden gezien. 

Pol Espargaro benadrukte nog dat zijn snelste tijd in deze fase niet te veel waarde aan moest worden gehecht, pas over drie weken in Qatar weten we echt hoe de vlag er voor hangt, maar de nieuwe RC213V lijkt goed bij zijn stijl te passen." Zijn uitspraak "Ik ben nog nooit zo snel geweest" zei in dat opzicht meer dan genoeg. 

Hoewel Suzuki met de GSX-RR voor 2022 een behoorlijke stap lijkt te hebben gezet, verliep de test in Indonesië niet zoals gehoopt. Joan Mir was op zaterdag al behoorlijk beperkt doordat enkele belangrijke mensen van zijn team in quarantaine hadden moeten gaan na een positieve COVID-19 test, en moest de training zondag zelfs laten schieten vanwege een voedselvergiftiging. 

Voor Aprilia zijn de wintertesten zonder twijfel bevredigend verlopen. Na het sterke optreden in Maleisië waren Aleix Espargaro en Maverick Vinales ook deze driedaagse test zeer competitief. De nieuwe RS-GP lijkt een enorme verbetering te zijn ten opzichte van vorig jaar dankzij én een sterker blok, én veel betere stuureigenschappen. Volgens Aleix is de RS-GP nu veel beter op lijn te houden. 

Na een teleurstellende test op Sepang leek de test op Mandalika voor KTM veel beter te verlopen. De Oostenrijkers hadden veel nieuwe onderdelen om te testen, waaronder het nieuwe aeropakket met side-pots en een nieuwe uitlaatsysteem, wat Brad Binder op zaterdag in staat had gesteld om het overgrote deel van de dag de tijdlijst te hebben aangevoerd.

Dan Ducati. Van alle merken leek het merk uit Borgo Panigale het meest verstoppertje te spelen. Pecco Bagnaia eindigde de 3-daagse test op de 6e plaats, op 0,376 seconde van Pol Espargaro, terwijl Jack Miller slechts een 18e tijd had gereden, maar zeiden zich niet echt op een time-attack te hebben geconcentreerd. 

Ducati Lenovo Team manager Davide Terdozzi zei dat de fabriek voor 80% tevreden was met de wintertesten tot nu toe, het enige probleem waar in de fabriek nog aan moet worden gewerkt is de gasrespons, de manier waarop het vermogen wordt afgegeven, hoewel daar op Mandalika door de vijf GP22 rijders veel minder over werd geklaagd. Dat de GP22 zeer snel is had Luca Marina op zaterdag al laten zijn, toen hij de snelste tijd had gezet, een tijd die goed genoeg was voor 3e overall.

 

MotoGP wintertest Mandalika, tijden dag 3:

Rijder Team Tijd Verschil Ronde
1 ESPARGARO, Pol Repsol Honda Team 1'31.060 10 / 38
2 QUARTARARO, Fabio Monster Energy Yamaha MotoGP 1'31.074 +0.014 77 / 79
3 ESPARGARO, Aleix Aprilia Racing Team Gresini 1'31.385 +0.325 11 / 51
4 MORBIDELLI, Franco Monster Energy Yamaha MotoGP 1'31.416 +0.356 68 / 69
5 BAGNAIA, Francesco Ducati Lenovo Team 1'31.436 +0.376 13 / 57
6 RINS, Alex Team SUZUKI ECSTAR 1'31.477 +0.417 27 / 46
7 VIÑALES, Maverick Aprilia Racing Team Gresini 1'31.478 +0.418 18 / 78
8 ZARCO, Johann Pramac Racing 1'31.488 +0.428 42 / 82
9 BINDER, Brad Red Bull KTM Factory Racing 1'31.574 +0.514 64 / 68
10 MARQUEZ, Alex LCR Honda Castrol 1'31.603 +0.543 16 / 75
11 OLIVEIRA, Miguel Red Bull KTM Factory Racing 1'31.620 +0.560 71 / 73
12 MARINI, Luca Mooney VR46 Racing Team 1'31.665 +0.605 7 / 50
13 NAKAGAMI, Takaaki LCR Honda IDEMITSU 1'31.687 +0.627 88 / 90
14 MARQUEZ, Marc Repsol Honda Team 1'31.793 +0.733 52 / 74
15 MILLER, Jack Ducati Lenovo Team 1'31.870 +0.810 19 / 78
16 DOVIZIOSO, Andrea WithU Yamaha RNF MotoGP Team 1'31.890 +0.830 19 / 62
17 BEZZECCHI, Marco Mooney VR46 Racing Team 1'31.901 +0.841 10 / 42
18 DI GIANNANTONIO, Fabio Team Gresini Racing MotoGP 1'31.915 +0.855 15 / 38
19 BASTIANINI, Enea Team Gresini Racing MotoGP 1'32.010 +0.950 19 / 35
20 MARTIN, Jorge Pramac Racing 1'32.544 +1.484 10 / 17
21 GARDNER, Remy Tech3 KTM Factory Racing 1'32.860 +1.800 39 / 42
22 BINDER, Darryn WithU Yamaha RNF MotoGP Team 1'33.049 +1.989 22 / 61
23 FERNANDEZ, Raul Tech3 KTM Factory Racing 1'34.896 +3.836 3 / 7
MIR, Joan Team SUZUKI ECSTAR

 

 

Gecombineerde tijden:

Rijder Team Tijd Verschil Dag
1 ESPARGARO, Pol Repsol Honda Team 1'31.060 2
2 QUARTARARO, Fabio Monster Energy Yamaha MotoGP 1'31.074 +0.014 2
3 MARINI, Luca Mooney VR46 Racing Team 1'31.289 +0.229 1
4 ESPARGARO, Aleix Aprilia Racing Team Gresini 1'31.385 +0.325 2
5 MORBIDELLI, Franco Monster Energy Yamaha MotoGP 1'31.416 +0.356 2
6 BAGNAIA, Francesco Ducati Lenovo Team 1'31.436 +0.376 2
7 RINS, Alex Team SUZUKI ECSTAR 1'31.477 +0.417 2
8 VIÑALES, Maverick Aprilia Racing Team Gresini 1'31.478 +0.418 2
9 MARQUEZ, Marc Repsol Honda Team 1'31.481 +0.421 1
10 ZARCO, Johann Pramac Racing 1'31.488 +0.428 2
11 BINDER, Brad Red Bull KTM Factory Racing 1'31.574 +0.514 2
12 MIR, Joan Team SUZUKI ECSTAR 1'31.586 +0.526 1
13 BASTIANINI, Enea Team Gresini Racing MotoGP 1'31.599 +0.539 1
14 MARQUEZ, Alex LCR Honda Castrol 1'31.603 +0.543 2
15 OLIVEIRA, Miguel Red Bull KTM Factory Racing 1'31.620 +0.560 2
16 MARTIN, Jorge Pramac Racing 1'31.665 +0.605 1
17 NAKAGAMI, Takaaki LCR Honda IDEMITSU 1'31.687 +0.627 2
18 MILLER, Jack Ducati Lenovo Team 1'31.870 +0.810 2
19 DOVIZIOSO, Andrea WithU Yamaha RNF MotoGP Team 1'31.890 +0.830 2
20 BEZZECCHI, Marco Mooney VR46 Racing Team 1'31.901 +0.841 2
21 DI GIANNANTONIO, Fabio Team Gresini Racing MotoGP 1'31.915 +0.855 2
22 FERNANDEZ, Raul Tech3 KTM Factory Racing 1'32.401 +1.341 1
23 GARDNER, Remy Tech3 KTM Factory Racing 1.32.598 +1.538 1
24 BINDER, Darryn WithU Yamaha RNF MotoGP Team 1'33.049 +1.989 2