Motorfreaks - MotoGP test Valencia: dag 2 - MotoGP test Valencia: dag 2

Zoeken

MotoGP test Valencia: dag 2

11 november 2010

De tweede en laatste officiële MotoGP testdag op het circuit van Valencia heeft Casey Stoner de snelste tijd gezet. Stoner zette in het laatste uur een tijd van 1'32.066 en was daarmee 0.054 seconden langzamer dan de tijd die Jorge Lorenzo de eerste dag had gezet.

Casey_Stoner_Honda_test_Valencia_2010.jpg

Stoner concentreerde zich de tweede dag op de afstelling en de elektronica van de RC212V racer. De voormalig wereldkampioen reed in totaal 62 ronden en verbeterde zijn tijd van dinsdag met zeventiende seconde. Naast setup werden tevens enkele nieuwe onderdelen voor 2011 getest, naast nieuwe banden die Bridgestone voor de tweedaagse test had meegenomen. De verzamelde data van alle vier de fabrieksondersteunde coureurs zal door Honda de komende winter worden geanaliseerd om zodoende de juiste beslissing te nemen voor wat betreft de configuratie van de 2011 racer.

Jorge_Lorenzo_Yamaha_test_Valencia_2010.jpg

Ben_Spies_Yamaha_test_Valencia_2010.jpgTweede man van de dag was Jorge Lorenzo, die wederom al vroeg op in de ochtend zijn snelste tijd van 1'33.179 wist neer te zetten. Pas tegen het eind van de dag zou die tijd door Stoner worden verbeterd. Het Yamaha Team hield het de tweede dag al snel voor gezien, beide coureurs Lorenzo en Spies kwamen alleen in de ochtend in actie en hielden het na lunchtijd voor gezien. Lorenzo reed in totaal slechts 30 ronden, terwijl Ben Spies 49 ronden op de baan te vinden was geweest. Het team had zich de tweede dag geconcentreerd op de nieuwe banden van Bridgestone, waarbij Spies de meeste tijd op het 2011 prototype had doorgebracht. Met een tijd van 1'32.322, goed voor de derde tijd van de dag, sloot Spies zijn eerste test in het officiële Yamaha fabrieksteam af.

Marco_Simoncelli_Honda_test_Valencia_2010.jpg

Marco Simoncelli zette zijn sterke lijn van de eerste trainingsdag door en wist zijn tijd van dinsdag met bijna een halve seconde te verbeteren tot 1'32.450, slechts tweetiende seconde langzamer dan zijn kwalificatietijd het afgelopen weekend. De Italiaan reed in totaal 63 ronden, ondanks twee keer met de machine onderuit te zijn gegaan. Zijn eerste crash in de ochtend werd veroorzaakt door een hobbel in het asfalt, terwijl hij in de middag zijn motor té plat had gelegd en met een snelheid van 35 km/u onderuit schoof. Simoncelli deed een inspannende test van de nieuwe achtershock in combinatie met het frame en de nieuwe voorvork opties die het team gisteren al had getest.

Dani_Pedrosa_Honda_test_Valencia_2010.jpgRepsol Honda fabrieksrijder Dani Pedrosa ondervond de tweede dag veel last van het nafeffect van zijn schouderoperatie en was daardoor genoodzaakt het testprogramma vroegtijdig af te blazen. De Spanjaard deed in totaal 48 ronden, maar wist wel een tijd van 1'32.497 neer te zetten die goed was voor een vijfde tijd van de dag en eveneens een halve seconde sneller was dan zijn dinsdag gereden tijd. Pedrosa reed op het 2011 prototype en concentreerde zich op setup en motorkarakteristieken, hij verklaarde na afloop onder de indruk te zijn van de verbeterde stabiliteit, met name bij het aanremmen, maar vond het nieuwe motorblok te agressief qua vermogensafgifte.

Andrea_Dovizioso_Honda_test_Valencia_2010.jpg

Tweede Repsol Honda rijder Andrea Dovizioso werd de tweede dag geveld door hoge koorts, waardoor hij tegen het eind van de dag geen snelle tijd meer neer kon zetten. De Italiaan verbeterde wel zijn tijd van dinsdag tot 1'32.942, maar die zou slechts goed zijn voor een negende tijd overall. Net als de eerste dag testte Dovizioso verschillende onderdelen die HRC had meegenomen, daarnaast werd veel aandacht besteed aan het verbeteren van de elektronica voor wat betreft traction control en motorrem karakteristiek. Ook reed Dovizioso met het nieuwe frame en de nieuwe Öhlins voorvork en was daar positief over. Hij ondervond nog wel problemen qua stabiliteit in het aanremmen van de bocht.

Nicky_Hayden_Ducati_test_Valencia_2010.jpg

Bij Ducati was het een dag van gemengde gevoelens. Terwijl Nicky Hayden zijn tijd van dinsdag flink had weten te verbeteren tot een tijd van 1'32.583, goed voor de zesde tijd van de dag en slechts ééntiende seconde langzamer dan zijn kwalificatietijd het afgelopen weekend, wist Rossi zijn tijd van dinsdag slechts marginaal te verbeteren. Algemeen Ducati Corse directeur Filippo Preziosi verklaarde dat het team de komende winter het nodige huiswerk heeft om de GP11 aan de rijstijl van de negenvoudig wereldkampioen aan te passen. Hij was wel erg onder de indruk van de professionele en rustige wijze waarop Rossi de afgelopen twee dagen te werk was gegaan. Ook had Rossi zeer precieze informatie weten te verstrekken, waardoor men weet waar de motor moet worden verbeterd. Vooral de voorkant van de machine, hetgeen niet vreemd is aangezien dit exact hetzelfde probleem is waar Stoner het afgelopen seizoen mee worstelde. Rossi reed op zowel de big bang als de screamer, net als Hayden, maar beide coureurs gaven de voorkeur aan de big-bang motor. De komende maanden zal door Ducati alle data worden geanaliseerd, maar Preziosi wist te vertellen dat men het komende seizoen waarschijnlijk de big-bang motor in zal gaan zetten.

Valentino_Rossi_Ducati_test_Valencia_2010.jpg

De MotoGP coureurs mogen nu aan hun hardverdiende winterstop beginnen. De eerstvolgende test zal plaatsvinden op het circuit van Sepang in Maleisië het volgend jaar.

MotoGP test Valencia: tijden dag 2:
1 Casey Stoner HRC 1:32.066 (63)
2 Jorge Lorenzo Yamaha Factory Racing 1:32.179 (30)
3 Ben Spies Yamaha Factory Racing 1:32.322 (49)
4 Marco Simoncelli San Carlo Honda Gresini 1:32.450 (63)
5 Dani Pedrosa Repsol Honda Team 1:32.497 (48)
6 Nicky Hayden Ducati Team 1:32.583 (91)
7 Alvaro Bautista Rizla Suzuki MotoGP 1:32.738 (86)
8 Randy De Puniet Pramac Racing Team 1:32.836 (73)
9 Andrea Dovizioso Repsol Honda Team 1:32.942 (68)
10 Hiroshi Aoyama San Carlo Honda Gresini 1:33.105 (83)
11 Hector Barbera Paginas Amarillas Aspar 1:33.168 (100)
12 Colin Edwards Monster Yamaha Tech 3 1:33.325 (34)
13 Cal Crutchlow Monster Yamaha Tech 3 1:33.483 (74)
14 Loris Capirossi Pramac Racing Team 1:33.740 (88)
15 Valentino Rossi Ducati Team 1:33.761 (70)
16 Karel Abraham Cardion AB Motoracing 1:33.793 (68)
17 Toni Elias LCR Honda MotoGP 1:34.800 (86)