MotoGP Phillip Island: eerste zege Rins, 100e podium Marquez, Bagnaia leider WK, crash Quartararo
Met maar liefst 7 coureurs binnen 9 tiende van een seconde - 0,884 seconde om precies te zijn - is de 18e ronde van de MotoGP, de eerste op het circuit van Phillip Island in 3 jaar tijd, als de spannendste MotoGP race ooit de geschiedenis ingegaan.
Phillip Island is niet alleen qua locatie uniek, zo vlak langs de kust, maar heeft ook een unieke layout met veel vloeiende en vooral ook snelle secties en geen enkele echte stop-and-go, wat het de enige baan op de kalender maakt waar het ride-height device tijdens het rijden niet wordt gebruikt en het vooral op de stuurkunsten aankomt.
En dan zijn er nog de weersomstandigheden. De kans op regen is ongeacht de tijd van het jaar bovengemiddeld groot, maar erger dan die regen zijn de hevige rukwinden die over het circuit kunnen waaien, waardoor Phillip Island het enige circuit op de kalender is waar de teams de aerodynamische sideducts mogen verwijderen.
Na twee droge trainingsdagen had de hele weekend al voorspelde regen op zondagochtend wel doorgezet, waardoor het een warm-up training was, maar voor de start van de MotoGP was de baan al weer helemaal opgedroogd. Wel hadden enkele coureurs op de grid hun bandenkeuze aangepast, waaronder Jorge Martin die op de valreep besloot als een van de weinigen voor de Hard/Hard combinatie te gaan.
Martin had zich met een verplettering van het uit 2013 stammende absolute ronderecord van Jorge Lorenzo op de pole position gekwalificeerd en nam bij de start meteen de leiding in de race voor de vanaf de tweede plaats gestarte Marc Marquez, waar de op de derde plaats gekwalificeerde Pecco Bagnaia het ride-height device voor de start niet kreeg geactiveerd en daardoor veel plaatsen verloor.
Terwijl Martin en Marquez afstand namen van de rest van het veld zette Bagnaia meteen de aanval in en lag binnen no-time weer op de derde plaat, met in zijn kielzog zijn grootste concurrenten voor de wereldtitel Aleix Espargaro en Fabio Quartararo, gevolgd door Luca Marini, Alex Marquez en Jack Miller, die door zijn teamgenoot in de verdrukking was gekomen en was teruggevallen naar de 8e plaats.
Terwijl Bagnaia langzaam het gat met de twee rijders op kop leek te kunnen dichten was Jack Miller in de derde ronde al weer opgeklommen naar de derde plaats, om daarna met zijn teamgenoot het gevecht om de derde plaats aan te gaan. Bij het aanremmen van de hairpin na Lucky Heights nam Miller de derde plaats in de race, maar bij het omgooien meteen daarna pakte Bagnaia de derde plaats weer terug.
Inmiddels teruggevallen naar de vijfde plaats kwam Fabio Quartararo steeds meer onder druk te staan, en alsof dat nog niet erg genoeg was remde hij zich bij het aanremmen van de Honda Hairpin, die dit weekend tot Miller Corner is omgedoopt, bijna onderuit, schoot rechtdoor en viel daardoor terug naar de 22e plaats.
In de zesde ronde zette Miller opnieuw de aanval op Bagnaia in en wist zijn teamgenoot ditmaal wel achter zich te houden, maar bij het ingaan van de zesde ronde pakte Bagnaia die derde plaats meteen weer terug en wist zelfs een klein gaatje van 3 tiende seconde op Miller te slaan, die de hete adem van de vlak achter hem rijdende Aleix Espargaro en de sterk naar voren rijdende Alex Rins in zijn nek voelde.
Als snelste man op de baan - de enige die rondetijden in de 1'29 had gezet, zette Alex Rins zijn opmars voort, ging in de 8e ronde Bagnaia in bocht 2 voorbij waar hij een ronde eerder Jack Miller een positie had teruggezet en reed daarna in een ronde tijd het gat met het aan kop rijdende duo dicht, maar dat kwam deels ook doordat de rondetijden van Martin terugliepen.
Op dat moment was de race voor Jack Miller echter al over en uit. De 27-jarige Australiër, die gebrand was op een overwinning, werd in de 8e ronde in zijn eigen bocht door Alex Marquez van de baan getikt, die zich volledig bij het uitremmen van Luca Marini volledig vergaloppeerde en met een stoppie achterop Miller knalde.
De crash van Jack Miller en Alex Marquez speelde Fabio Quartararo in de kaart, die daardoor naar de 15e plaats doorschoof en dus weer in de punten reed, met uitzicht op meer. Dat bleek echter van korte duur, terwijl aan de kop van het veld Alex Rins op wist te klimmen naar de tweede plaats ging Quartararo in bocht 2 roemloos onderuit en schreef daarmee voor de derde keer in de afgelopen vier races een nulscore bij.
Dertien ronden lang hield Jorge Martin de leiding in de race, maar ook hij bleek niet opgewassen tegen de zeer sterk rijdende Alex Rins, die zijn kansen rook en wist dat dit misschien wel het enige circuit is waar hij dit jaar voor de overwinning zou kunnen gaan.
Martin vergaloppeerde zich en viel terug naar de vijfde plaats, terwijl Bagnaia nu naar de tweede plaats opklom en op het rechte stuk naar het achterwiel van Alex Rins reed, om bij het ingaan van de 15e ronde voor het eerst de leiding te nemen in de race.
De strijd om de overwinning was echter nog alles behalve klaar, hoewel zich wel een klein gaatje tussen het trio op kop en de rest van het veld aan het aftekenen was, waar de sterk naar voren rijdende Marco Bezzecchi met Jorge Martin in gevecht om de vierde plaats was.
De ademruimte van het trio op kop was echter van korte duur. De naar de vierde plaats opgeklommen Bezzecchi reed het gat dicht, waardoor het een kopgroep van 6 rijders werd op het moment dat, met nog 8 ronden te gaan, Alex Rins weer de leiding nam in de race.
Opnieuw was die leidende positie van korte duur en nam Bagnaia wederom de leiding in de race, met ditmaal Bezzecchi in zijn achterwiel die zelfs voor de overwinning leek te kunnen gaan, maar geen kans zag om Bagnaia op een veilige manier voorbij te gaan.
Met nog drie ronden te gaan viel Bezzecchi echter weer terug naar de vierde plaats, met Bagnaia, Rins en Marquez nu binnen 8 honderdste seconde van elkaar. Bagnaia gaf Rins echter geen kans om een aanval te doen en leek op weg naar zijn zevende overwinning van het seizoen, maar dat was gerekend buiten Alex Rins die in de allerlaatste ronde in bocht 2 zijn kans rook.
Rins nam binnendoor de leiding in de race, Bagnaia moest iets van zijn lijn en gaf daardoor ook ruimte aan Marc Marquez om in het achterwiel van Rins hem voorbij te gaan. In de wetenschap dat Quartararo was gecrasht nam de 6-voudig 2022 winnaar geen risico meer en nam genoegen met de derde plaats, op 4 honderdste seconde van Marc Marquez, die op 0,186 seconde van winnaar Alex Rins zijn 100e podium in de MotoGP bijschreef en dat in de uitloopronde als een overwinning vierde.
Op een halve seconde van Rins maakten Marco Bezzecchi en Enea Bastianini de top 5 compleet, terwijl Luca Marini en Jorge Martin nog binnen een seconde werden afgevlagd, dat deze race op Phillip Island de meest close racing finish in de geschiedenis van de MotoGP maakt.
In de strijd om de wereldtitel heeft Pecco Bagnaia nu de leiding overgenomen van Fabio Quartararo, die sinds de 5e ronde op Portimao aan de leiding lag en na de Sachsenring maar liefst 91 punten voorsprong op Bagnaia had, met Aleix Espargaro nu op 27 punten achterstand van Bagnaia op de derde plaats.
MotoGP Phillip Island, uitslag race:
Rijder | Team | Merk | km/u | uitslag | ||
1 | Alex Rins | ESP | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 176.4 | 27 ronden |
2 | Marc Marquez | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 176.4 | +0.186 |
3 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 176.4 | +0.224 |
4 | Marco Bezzecchi | ITA | Mooney VR46 Racing Team | Ducati | 176.3 | +0.534 |
5 | Enea Bastianini | ITA | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 176.3 | +0.557 |
6 | Luca Marini | ITA | Mooney VR46 Racing Team | Ducati | 176.3 | +0.688 |
7 | Jorge Martin | ESP | Pramac Racing | Ducati | 176.3 | +0.884 |
8 | Johann Zarco | FRA | Pramac Racing | Ducati | 176.1 | +3.141 |
9 | Aleix Espargaro | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 176 | +4.548 |
10 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 175.9 | +5.940 |
11 | Pol Espargaro | ESP | Repsol Honda Team | Honda | 175.6 | +11.048 |
12 | Miguel Oliveira | PRT | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 175.4 | +13.606 |
13 | Cal Crutchlow | GBR | WithU Yamaha RNF MotoGP Team | Yamaha | 175.4 | +13.890 |
14 | Darryn Binder | RSA | WithU Yamaha RNF MotoGP Team | Yamaha | 175.3 | +14.526 |
15 | Remy Gardner | AUS | Tech3 KTM Factory Racing | KTM | 175 | +19.470 |
16 | Raul Fernandez | SPA | Tech3 KTM Factory Racing | KTM | 174.9 | +20.645 |
17 | Maverick Viñales | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 174.8 | +22.167 |
18 | Joan Mir | ESP | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 174.7 | +23.489 |
19 | Tetsuta Nagashima | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 173.6 | +39.618 |
20 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 173.6 | +39.633 |
DNF | ||||||
Franco Morbidelli | ITA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 175.1 | +6 ronden | |
Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 174.8 | +17 ronden | |
Alex Marquez | ESP | LCR Honda Castrol | Honda | 175.2 | +19 ronden | |
Jack Miller | AUS | Ducati Lenovo Team | Ducati | 175.3 | +19 ronden |
Tussenstand:
Rijder | Team | Merk | Punten | |||
1 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 233 | |
2 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 219 | |
3 | Aleix Espargaro | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 206 | |
4 | Enea Bastianini | ITA | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 191 | |
5 | Jack Miller | AUS | Ducati Lenovo Team | Ducati | 179 |