MotoGP Motegi: eerste pole voor Marc Marquez sinds Motegi 2019
Voor zondag zijn de weersvooruitzichten weer goed, maar op zaterdag werd de Twin Ring Motegi de hele dag geplaagd door extreme regenval. In de ochtend had dat geen invloed op de tweede vrije training gehad, waar Marc Marquez zich als een vis in het water had gevoeld en halverwege de training een seconde sneller dan de rest van het veld was geweest, om uiteindelijk die vrije training 0,144 seconde voor Jorge Martin en 0,155 seconde voor Jack Miller te finishen.
In de loop van de middag verslechterde het weer, waardoor Q2 van de Moto2 moest worden stilgelegd en pas na lange tijd kon worden hervat, waardoor ook het schema van de MotoGP uitliep en de derde vrije training moest worden geschrapt.
Even leek het nog alsof de kwalificatie van de MotoGP niet door zou kunnen gaan. Twee minuten voor aanvang van Q1 was de regen weer in alle hevigheid losgebarsten, waardoor deze opnieuw werd uitgesteld, maar inspectie van de baan wees uit dat de baan goed genoeg om te rijden was.
Een crash in de slotfase van FP1 had Enea Bastianini buiten de top 10 geplaatst, waardoor hij samen met de twee Pramac Ducati's van Jorge Martin en Johann Zarco eerst in Q1 aan de bak moest gaan, waar de winnaar van Aragon opnieuw in diezelfde bocht 5 zijn Waterloo vond. Johann Zarco en Jorge Martin voerden Q1 aan en verzekerden zich daarmee van een plek in Q2.
Als eerste op de baan zette Maverick Vinales in Q2 in zijn eerste vliegende ronde een 1'57.692 op de klok, waar Marc Marquez meteen 7 tiende seconde onderdoor wist te gaan, gevolgd door Jack Miller, Fabio Quartararo en... Johann Zarco, voor wie die extra 15 minuten rijtijd nu een voordeel was geweest en in zijn eerste vliegende ronde met een 1'56.076 maar 7 tiende boven zijn tijd in Q1 zat.
In zijn tweede vliegende ronde zat Marquez een kwart seconde onder de tijd van Zarco, die meteen daarna weer 36 duizendste onder de tijd van Marquez door ging. De 8-voudig wereldkampioen bleef echter op dreef, ging in zijn derde vliegende ronde weer 75 duizendste onder de tijd van Zarco door, om twee ronden later zijn eigen tijd tot een 1'55.214 aan te scherpen.
Die tijd kwam niemand meer bij in de buurt. Johann Zarco zette weliswaar snellere sectortijden en ook Brad Binder leek op weg naar verbetering van de snelste tijd, maar beide maakten in de laatste sector een kleine fout en moesten daardoor genoegen nemen met de tweede en derde plaats op de eerste rij.
Op 4 tiende seconde van Marc Marquez zette Maverick Vinales de vierde tijd, voor Jorge Martin en Aleix Espargaro, die er op de valreep nog een zesde tijd uit had weten te persen, 13 duizendste voor Jack Miller die op weg naar een zeer snelle tijd bijna crashte en niet verder kwam dan de zevende plaats.
Na een sterke eerste vliegende ronde was Fabio Quartararo lange tijd niet meer in staat om zijn eigen tijd aan te scherpen en viel daardoor gaandeweg Q2 steeds verder terug. In zijn allerlaatste ronde leek de leider in het WK op weg naar een verbetering van zijn eigen tijd, maar maakte opnieuw een fout en moest daardoor genoegen nemen met de 9e tijd.
Helemaal dramatisch was de kwalificatie echter voor Pecco Bagnaia, die in FP2 al geen gevoel met de voorkant van zijn Desmosedici had gehad en daardoor niet verder kwam dan de 12e en langzaamste tijd in Q2, op meer dan 2 seconden van de pole.
MotoGP Motegi, uitslag kwalificatie:
Rijder | Team | Merk | km/u | Tijd | Verschil | ||
1 | Marc Marquez | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 301.6 | 1'55.214 | |
2 | Johann Zarco | FRA | Pramac Racing | Ducati | 305.9 | 1'55.422 | +0.208 |
3 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 298.3 | 1'55.537 | +0.323 |
4 | Maverick Viñales | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 300.0 | 1'55.620 | +0.406 |
5 | Jorge Martin | ESP | Pramac Racing | Ducati | 306.8 | 1'55.686 | +0.472 |
6 | Aleix Espargaro | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 300.8 | 1'55.771 | +0.557 |
7 | Jack Miller | AUS | Ducati Lenovo Team | Ducati | 305.0 | 1'55.784 | +0.570 |
8 | Miguel Oliveira | PRT | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 294.2 | 1'55.895 | +0.681 |
9 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 299.1 | 1'56.326 | +1.112 |
10 | Luca Marini | ITA | Mooney VR46 Racing Team | Ducati | 305.9 | 1'56.354 | +1.140 |
11 | Pol Espargaro | ESP | Repsol Honda Team | Honda | 300.0 | 1'57.354 | +2.140 |
12 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 301.6 | 1'57.373 | +2.159 |
Q1 | |||||||
13 | Marco Bezzecchi | ITA | Mooney VR46 Racing Team | Ducati | 301.6 | 1'55.934 | +0.634 |
14 | Franco Morbidelli | ITA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 295.0 | 1'56.006 | +0.706 |
15 | Enea Bastianini | ITA | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 295.8 | 1'56.130 | +0.830 |
16 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 302.5 | 1'56.432 | +1.132 |
17 | Alex Marquez | ESP | LCR Honda Castrol | Honda | 302.5 | 1'56.578 | +1.278 |
18 | Alex Rins | ESP | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 299.1 | 1'56.656 | +1.356 |
19 | Tetsuta Nagashima | JPN | HRC Team | Honda | 300.8 | 1'57.229 | +1.929 |
20 | Remy Gardner | AUS | Tech3 KTM Factory Racing | KTM | 291.8 | 1'57.288 | +1.988 |
21 | Takuya Tsuda | JPN | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 293.4 | 1'57.787 | +2.487 |
22 | Raul Fernandez | SPA | Tech3 KTM Factory Racing | KTM | 291.8 | 1'57.827 | +2.527 |
23 | Cal Crutchlow | GBR | WithU Yamaha RNF MotoGP Team | Yamaha | 294.2 | 1'58.115 | +2.815 |
24 | Darryn Binder | RSA | WithU Yamaha RNF MotoGP Team | Yamaha | 290.3 | 1'58.292 | +2.992 |
25 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 295.8 | 1'58.717 | +3.417 |