Zoeken

MotoGP Le Mans: tweede pole voor Marquez

18 mei 2013
Na al de geschiedenisboeken in te zijn gegaan als de jongste coureur op pole position, jongste racewinnaar en jongste leider in het wereldkampioenschap van de MotoGP, heeft Marc Marquez op het circuit van Le Mans zijn tweede pole position van het seizoen gescoord. De Repsol Honda coureur was in de kwalificatie driehonderdste seconde sneller dan Jorge Lorenzo, terwijl Andrea Dovizioso verrassend de eerste startrij compleet wist te maken.

Marc Marquez_Le_Mans_2013

Onder de dreiging van regen gingen de twaalf coureurs van start voor vijftien minuten durende Q2 kwalificatie. Van de prototype coureurs hadden beide Pramac Ducati coureurs Andrea Iannone en Michele Pirro, Ducati's MotoGP testrijder die als vervanging voor de nog steeds geblesseerde Ben Spies was aangesteld, zich niet rechtstreeks gekwalificeerd en moesten daardoor eerst nog in Q1 aan de bak. In het eerste deel van de kwalificatie werd de toon echter door beide Power Electronics Aspar coureurs gezet, waardoor het Pramac Team voor Q2 buitenspel werd gezet.

In het tweede deel van de kwalificatie waren alle ogen op Marc Marquez gericht. De winnaar van Texas had in de derde vrije training de snelste tijd op de klokken gezet, maar was in de niet getimede vierde vrije training voorafgaand aan de kwalificatie in de Dunlop chicane onderuit gegaan en moest daardoor in de kwalificatie op zijn tweede motor van start. Lorenzo had in de niet getimede vrije training de snelste tijd van het weekend gezet en zette ook in de kwalificatie meteen het tempo in, door tot drie maal toe de snelste tijd op de klokken te zetten.

Marquez was echter ook behoorlijk snel onderweg en wist Lorenzo's tijd met bijna drietiende seconde aan te scherpen. In zijn tweede run leek Lorenzo op weg naar opnieuw de snelste tijd, maar kwam op de streep driehonderdste seconde te kort. Per sector bekeken was Lorenzo in sector twee, drie en vier de snelste man op de baan geweest (alleen in sector één had Marquez de snelste tijd op de klokken gezet), maar helaas voor de wereldkampioen was 'm dat niet in een en dezelfde ronde gelukt.

Achter het Spaanse duo, dat voor aanvang van het raceweekend nog een finaal gesprek met de racecommissie betreffende het veelbesproken incident in de laatste bocht van Jerez had gehad, wist Andrea Dovizioso verrassend genoeg de derde en laatste plaats op de eerste startrij voor zich op de eisen. In zijn eerste run was de Ducati coureur nét langzamer dan Rossi geweest en leek daarmee genoegen te moeten nemen met een start vanaf de derde rij, maar in zijn tweede run verraste Dovizioso iedereen inclusief zichzelf door met een tijd van 1'33.603 de derde plaats voor zich op te eisen.

Met zijn snelle laatste ronde verwees Dovizioso Cal Crutchlow terug naar de tweede rij, nadat deze eerder de tweede tijd achter Lorenzo had gezet. Crutchlow, die op vrijdag door oververhitte remmen was geplaagd, was in de vierde vrije training nog keihard onderuit gegaan, waardoor de sessie kortstondig moest worden stilgelegd. Zijn bebloede neus weerhield de Brit er niet van om in de kwalificatie eveneens de 1'34-grens te doorbreken. De Tech 3 wordt op de tweede startrij vergezeld door Stefan Bradl en Dani Pedrosa.

Bradl maakte in zijn tweede run van de kwalificatie dankbaar gebruik van een sleepje van Marc Marquez, waardoor ook hij de 1'34-grens wist te doorbreken en slechts 0.025 seconden van Crutchlow's vierde tijd verwijderd was. Voor Jerez winnaar Dani Pedrosa liep de kwalificatie in een teleurstelling uit. Op vrijdag was Pedrosa nog de snelste man op de baan geweest, maar in de kwalificatie ging Pedrosa in de Dunlop chicane onderuit, na net daarvoor de tweede tijd te hebben gezet. Pedrosa stapte over op zijn tweede fiets en verbeterde nog wel zijn eigen tijd, maar moest genoegen nemen met de zesde plaats.

Teleurstellend was ook het optreden van Valentino Rossi, die na Texas voor de tweede keer dit seizoen met de achtste startplaats genoegen moest nemen. De negenvoudig wereldkampioen, die aan Le Mans goede herinneringen heeft, lukte het niet om onder de 1'34-grens de duiken en moest zelfs GO&FUN Honda Gresini coureur Alvaro Bautista voor laten gaan. Bradley Smith en Nicky Hayden maakten de top 10 in de kwalificatie compleet.

MotoGP Le Mans, tijden kwalificatie:

1 Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team Honda 301.9 1'33.187
2 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 302.6 1'33.217 0.030 / 0.030
3 Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team Ducati 299.2 1'33.603 0.416 / 0.386
4 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 301.1 1'33.609 0.422 / 0.006
5 Stefan BRADL GER LCR Honda MotoGP Honda 303.2 1'33.634 0.447 / 0.025
6 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 303.1 1'33.639 0.452 / 0.005
7 Alvaro BAUTISTA SPA GO&FUN Honda Gresini Honda 302.1 1'33.984 0.797 / 0.345
8 Valentino ROSSI ITA Yamaha Factory Racing Yamaha 299.2 1'34.009 0.822 / 0.025
9 Bradley SMITH GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 302.4 1'34.222 1.035 / 0.213
10 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 297.1 1'34.242 1.055 / 0.020
11 Aleix ESPARGARO SPA Power Electronics Aspar ART 286.7 1'34.754 1.567 / 0.512
12 Randy DE PUNIET FRA Power Electronics Aspar ART 287.6 1'35.086 1.899 / 0.332
13 Andrea IANNONE ITA Energy T.I. Pramac Racing Ducati 300.3 1'35.062 0.347 / 0.169
14 Michele PIRRO ITA Ignite Pramac Racing Ducati 296.1 1'35.228 0.513 / 0.166
15 Hector BARBERA SPA Avintia Blusens FTR 292.3 1'35.714 0.999 / 0.486
16 Danilo PETRUCCI ITA Came IodaRacing Project Ioda-Suter 282.9 1'35.770 1.055 / 0.056
17 Colin EDWARDS USA NGM Mobile Forward Racing FTR Kawasaki 284.4 1'36.221 1.506 / 0.451
18 Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing ART 287.1 1'36.271 1.556 / 0.050
19 Claudio CORTI ITA NGM Mobile Forward Racing FTR Kawasaki 285.6 1'36.330 1.615 / 0.059
20 Michael LAVERTY GBR Paul Bird Motorsport PBM 287.0 1'36.596 1.881 / 0.266
21 Bryan STARING AUS GO&FUN Honda Gresini FTR Honda 284.5 1'36.714 1.999 / 0.118
22 Lukas PESEK CZE Came IodaRacing Project Ioda-Suter 283.1 1'36.768 2.053 / 0.054
23 Yonny HERNANDEZ COL Paul Bird Motorsport ART 282.1 1'36.961 2.246 / 0.193
24 Hiroshi AOYAMA JPN Avintia Blusens FTR 283.0 1'37.523 2.808 / 0.562