MotoGP COTA: Marquez verbreekt 30-jaar oud polerecord
De eerste pole position voor Marc Marquez kwam niet bepaald als een verrassing. De Moto2 wereldkampioen was tijdens een privé test op dit nieuwe circuit, waar ook het Yamaha fabrieksteam en Stefan Bradl bij aanwezig waren geweest, veruit de snelste man op de baan geweest en ook in de vrije trainingen had Marquez de rest van het veld gedomineerd.
Enkel in de derde vrije training was teamgenoot Dani Pedrosa sneller geweest. Vroeg in de training was Marquez in bocht 12 keihard van z'n motor gelanceerd en noteerde daarmee zijn eerste crash van het 2013 seizoen. Marquez stapte over op zijn tweede fiets, verbeterde in die training nog wel zijn eigen tijd maar moest wel genoegen nemen met de tweede tijd, op tweetiende seconde van z'n teamgenoot.
In de niet-getimede vrije training voorafgaand aan de kwalificatie had Marquez echter weer de verhoudingen rechtgezet door opnieuw de snelste tijd te zetten en als eerste coureur de 2'04-grens te doorbreken. In Q2 zette de 20-jarige Spanjaard zijn suprematie voort door een tijd van 2'03.021 neer te zetten, tweetiende seconde sneller dan z'n teamgenoot.
Het gat tussen de Repsol Honda coureurs en de rest van het veld was ongekend. Lorenzo, altijd goed voor een snelle ronde, kwam in de kwalificatie niet verder dan de 3e plaats, op één seconde van de pole. De tweevoudig MotoGP wereldkampioen heeft zich al neergelegd bij het feit dat de Honda's op dit nieuwe circuit oppermachtig zijn en was daardoor tevreden met het behaalde resultaat.
Na een tegenvallende kwalificatie op het circuit van Qatar zat het teamgenoot Valentino Rossi ook op het COTA circuit niet mee. Rossi ondervond veel problemen tijdens het aanremmen, vooral in het eerste deel, waardoor hij telkens veel tijd verloor. Ook de balans kreeg Rossi niet goed voor elkaar, waardoor hij met een teleurstellende 8e tijd in de kwalificatie genoegen moest nemen.
Rossi kwalificeerde daarmee opnieuw achter Andrea Dovizioso en Cal Crutchlow, twee rijders waar hij het liefst voor had gestaan. Crutchlow was meer dan tevreden met het behaalde resultaat, aangezien hij hier nog niet eerder had getest en daardoor het hele weekend tegen een achterstand had aangekeken. Het gat met de Repsol Honda's was weliswaar groot, maar dat geldt voor iedereen. Uiteindelijk gaf Crutchlow slechts tweetiende seconde op Lorenzo toe en was bovendien sneller dan vijfde man Stefan Bradl, die heer een maand geleden ook had getest.
MotoGP COTA, Texas, tijden kwalificatie:
1 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 341.6 | 2'03.021 | |
2 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 339.1 | 2'03.275 | 0.254 / 0.254 |
3 | Jorge LORENZO | SPA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 335.0 | 2'04.100 | 1.079 / 0.825 |
4 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 332.4 | 2'04.267 | 1.246 / 0.167 |
5 | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 336.8 | 2'04.445 | 1.424 / 0.178 |
6 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 336.5 | 2'04.873 | 1.852 / 0.428 |
7 | Alvaro BAUTISTA | SPA | GO&FUN Honda Gresini | Honda | 335.7 | 2'04.942 | 1.921 / 0.069 |
8 | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha Factory Racing | Yamaha | 335.2 | 2'05.380 | 2.359 / 0.438 |
9 | Aleix ESPARGARO | SPA | Power Electronics Aspar | ART | 320.1 | 2'05.389 | 2.368 / 0.009 |
10 | Nicky HAYDEN | USA | Ducati Team | Ducati | 336.5 | 2'05.568 | 2.547 / 0.179 |
11 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 334.1 | 2'06.740 | 3.719 / 1.172 |
12 | Ben SPIES | USA | Ignite Pramac Racing | Ducati | 333.8 | 2'07.044 | 4.023 / 0.304 |
13 | Andrea IANNONE | ITA | Energy T.I. Pramac Racing | Ducati | 335.0 | 2'06.872 | 0.760 / 0.281 |
14 | Randy DE PUNIET | FRA | Power Electronics Aspar | ART | 315.3 | 2'07.129 | 1.017 / 0.257 |
15 | Hector BARBERA | SPA | Avintia Blusens | FTR | 316.9 | 2'07.717 | 1.605 / 0.588 |
16 | Yonny HERNANDEZ | COL | Paul Bird Motorsport | ART | 315.4 | 2'07.738 | 1.626 / 0.021 |
17 | Michael LAVERTY | GBR | Paul Bird Motorsport | PBM | 310.2 | 2'08.259 | 2.147 / 0.521 |
18 | Colin EDWARDS | USA | NGM Mobile Forward Racing | FTR Kawasaki | 313.4 | 2'08.475 | 2.363 / 0.216 |
19 | Claudio CORTI | ITA | NGM Mobile Forward Racing | FTR Kawasaki | 315.9 | 2'08.792 | 2.680 / 0.317 |
20 | Danilo PETRUCCI | ITA | Came IodaRacing Project | Ioda-Suter | 315.0 | 2'08.825 | 2.713 / 0.033 |
21 | Hiroshi AOYAMA | JPN | Avintia Blusens | FTR | 310.0 | 2'09.062 | 2.950 / 0.237 |
22 | Bryan STARING | AUS | GO&FUN Honda Gresini | FTR Honda | 311.6 | 2'10.098 | 3.986 / 1.036 |
23 | Lukas PESEK | CZE | Came IodaRacing Project | Ioda-Suter | 313.8 | 2'10.507 | 4.395 / 0.409 |
24 | Blake YOUNG | USA | Attack Performance Racing | APR | 307.2 | 2'10.606 | 4.494 / 0.099 |
25 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | ART | 310.5 | 2'23.317 | 17.205 / 12.711 |