Morbidelli: "Zarco is een halve moordenaar"
Na een verschrikkelijke crash in de Moto2, waarbij wonder boven wonder niemand geblesseerd raakte, werd een uur later de MotoGP race opgeschrikt door wat in een regelrecht drama had kunnen uitmonden: bij het aanremmen van bocht 3 knalde Franco Morbidelli met 300+ km/u achterop Johann Zarco, waarbij beide motoren richting bocht 3 werden gelanceerd, precies op het moment de daarvoor rijdende Maverick Vinales en Valentino Rossi instuurden.
Vinales kreeg van het incident zelf niets mee, maar hoorde ineens een knal toen de machine van Zarco de airfence raakte, keek opzij en zag de motor van Zarco op zich afkomen en kook in een reflex ineen. Rossi zag vanuit z'n ooghoek iets op 'm afkomen waarvan hij eerst dacht dat het de schaduw van de helikopter was, maar wat de machine van Franco Morbidelli bleek te zijn die vlak voor z'n neus de baan over vloog.
Terug in de pits gaf Franco voor de microfoon van Sky commentaar op het incident. "Hij is een halve moordenaar. Zo remmen met 300 km/u betekent dat je weinig liefde hebt voor jezelf en degenen met wie je racet", zei Franco over Zarco. "Ik hoop dat dit enorme incident Zarco aan het denken zet. Het was echt gevaarlijk voor mij en voor hem, maar ook voor Rossi en Vinales die bij het insturen van een heel langzame bocht een machine met 280 per uur aan zagen komen."
"Het spijt me, want ik kon niets doen. Toen ik ging remmen veranderde Zarco zijn koers, waarschijnlijk om zijn positie te verdedigen. Toen hij naar buiten ging werd in meegezogen in de slipstream en kon ik niets meer doen om een crash te vermijden. Maar uiteindelijk ben ik lichamelijk goed en sta ik volgende week gewoon weer aan de start."
Ook Morbidelli's leermeester Valentino Rossi had voor de microfoon van Sky geen goed woord over voor Zarco, maar bond tijdens de officiële postrace persconferentie zijn woorden in na met Zarco te hebben gesproken. "Zarco haalde Morbidelli in op het rechte stuk en wilde niet door Franco worden uitgeremd, dus is hij precies voor hem gaan remmen", zei Rossi tegen Sky. "De wedstrijdleiding moet serieus iets tegen Zarco gaan doen, omdat hij de vorige race al Pol Espargaro van de baan tikte, terwijl hij dat incident had kunnen voorkomen."
Na te hebben vernomen van het commentaar van Rossi, die het incident als 'het gevaarlijkst moment uit mijn carrière' omschreef, ging Zarco naar de 9-voudig wereldkampioen om hem uit te leggen wat er was gebeurd en #46 te verzekeren dat hij niets met opzet had gedaan.
"Ik haalde Morbidelli in op het rechte stuk en op het moment dat ik moest gaan remmen raakte hij mij en was hij verrast", zei Zarco na afloop van z'n gesprek met Rossi. Zij (Rossi en Morbidelli) dachten dat ik superwijd ging en dat klopt niet, ik ging niet zo wijd. Ik was niet wijder dan gebruikelijk. En ik deed het niet met opzet."
"Natuurlijk had ik kunnen verwachten dat Morbidelli zou proberen mij in te halen, maar ik heb hem de pas niet afgesneden om hem te stoppen. Het is te bizar om te doen en gevaarlijk ook en ik ben helder genoeg om dat te managen. Dus toen ik remde waren er geen verkeerde gedachten, maar nu is de lucht geklaard."
"Nu dat wel elkaar hebben kunnen spreken begrijpen zij wat er is gebeurd en dat het gewoon vanwege de snelheid is, omdat we zo dicht bij elkaar zaten - ik denk dat op het moment dat ik ging remmen, hij in slipstream kreeg. We raakten elkaar, verloren daarna de controle en crashten."
Zarco dacht dat het gesprek met Rossi de lucht zou hebben geklaard. "Ik denk dat hij mij heeft begrepen, want we waren gewoon samen", zei Zarco. "Ik denk dat dit zeer, zeer belangrijk was omdat ik het gevoel heb dat we eerlijk hebben gesproken. Rossi zei tegen mij dat je daar voorzichtig moet zijn en ik heb hem gezegd dat ik juist voorzichtig was, dat ik probeerde mijn lijn te houden. Maar door de manier waarop de motor bewoog kon ik niet meer naar links en dat heeft Franco misschien verrast."
Waar Zarco dacht dat Rossi zijn kant van het verhaal had begrepen, bleef de 41-jarige Italiaan bij zijn standpunt dat de 2-voudig Moto2 wereldkampioen heeft "geremd in het gezicht" van Morbidelli en een oproep aan alle coureurs om meer respect voor elkaar te hebben.
"Iedereen is tegenwoordig zeer agressief in de MotoGP, en ook in de lichtere raceklassen. Ik kan dat begrijpen, maar voor mij is het ook belangrijk dat we het niet gaan overdrijven", zei Rossi. "Je moet respect voor de andere rijders hebben, want we moeten niet vergeten dat deze sport zeer gevaarlijk is. Vooral op een baan waar je lange rechte stukken hebt en je altijd 300 km/u rijdt."
"Wat ik zei is dat vanaf de lichte klassen je veel rijders hebt die de deur in het gezicht van anderen dichtsmijten terwijl ze aan het remmen zijn. In Italië zeggen we "franare in faccia", "in het gezicht remmen".
"Zarco ging erg wijd en remde 'in het gezicht' van Franco. Misschien niet om te voorkomen dat Franco hem zou uitremmen, maar hij heeft te weinig afstand en bij 300 km/u heb je behoorlijk veel slipstream, Franco had geen enkele kans om te remmen en contact te vermijden."
"Ik heb na afloop met Zarco gesproken, face to face. Ik heb dit ook tegen hem gezegd. Hij zei me toen dat hij het niet opzettelijk heeft gedaan. Maar hoe dan ook, agressief is goed, maar remmen in het gezicht van andere rijders, vooral bij 300 km/u, is een potentiële ramp."
Ook Aleix Espargaro haalde hard uit naar Johann Zarco. "Jullie kunnen je niet voorstellen hoe moeilijk het is om daar met meer dan 300 km/u te remmen met zoveel druk op het voorwiel. De motor beweegt alle kanten op, soms heb je zijwind, soms ook niet. Soms heb je aanlegdruk, maar soms ook niet en soms heb je helemaal geen rem. Maar het is wederom weer Zarco, het is altijd Zarco."
De oudere van de gebroeders Espargaro zat op het moment van het incident drie seconden achter Rossi en zag hem aan de dood ontsnappen. "Het is belangrijk dat er niets is gebeurd. Als de motor van Franco Valentino zou hebben geraakt, dan had het wel eens de zwartste dag in de MotoGP geschiedenis kunnen zijn."
"Ja, het is moeilijk op dat punt, om contact met anderen te vermijden en de motor af te remmen. Maar als je dat weet, dan moet je gewoon voorzichtiger zijn. Je mag daar niet over de limiet gaan. Sommige mensen in deze paddock brengen anderen in gevaar. Je kunt natuurlijk ook agressief zijn, ja. Maar op zulke gevaarlijke plekken moet je voor 80% aan jezelf en 20% aan de andere rijders denken."
Niet iedereen deelde trouwens de mening van Franco, Vale en Aleix. Het merendeel was van mening dat het een 'gewoon' raceincident was waar niemand iets te verwijten viel, maar wel eentje die zeer ernstige gevolgen had kunnen hebben. Brad Binder zag de motoren vlak voor z'n ogen de baan oversteken en zei dat Rossi "de gelukkigste man op aarde" was, Cal Crutchlow zei dat het een crash was die nooit meer hoopt te zien en de vlak achter Rossi rijdende Alex Rins zei in shock te zijn van wat hij voor z'n ogen zag.
De roep om nog voor het komend weekend naar de veiligheid van bocht 3 te kijken werd breed gedragen.