Zoeken

GP Valencia - MotoGP

7 november 2007

De wereldtitel was dan wel vergeven, er waren eigenlijk nog wel een aantal prijzen te verdelen. Zo stond er nog een BMW (-award) te wachten op degene die de minste tijd nodig had gehad om zich te kwalificeren voor de achttien races, mochten Valentino Rossi en Dani Pedrosa uitvechten wie zich een jaar lang vice-wereldkampioen mag noemen, waren er nog vier coureurs in de strijd om de vierde plaats in het kampioenschap en kon wereldkampioen 2007 Casey Stoner zijn totaal aantal overwinningen opschroeven tot elf. It ain't over, till it's over!

Stoner_BMW-award.jpgEén prijs werd tijdens de kwalificatie al in een vroegtijdig stadium vergeven. Doordat Valentino Rossi er na tien minuten knalhard afging, ná de eerste bocht, en daardoor de rest van de kwalificatie aan zich voorbij moest laten gaan, ging de BMW-award en daarbij behorende auto naar Casey Stoner. Die was dus snel verdiend en lachend zei Casey Stoner hierover:

Het is leuk om de auto te winnen, Adriana heeft hem al ingepikt!

Rossi-hand-QP.jpg

Rossi met een van pijn vertrokken gezicht.

De verwondingen aan Rossi's hand waren van dien aard (hij brak drie botjes aan de buitenzijde van zijn rechterhand; het begin van zijn pink en in het verlengde daarvan naar zijn pols toe én bezeerde zijn onderrug) dat gevreesd werd of hij zou starten op zondag, maar na vijf ronden in de warm-up besloot hij om te starten en dat kenmerkt een groot sportman. Ook wel logisch misschien, gezien het aantal deelnemers op het startveld zou één punt halen een niet al te moeilijke opdracht moeten zijn.  Met een aangepaste handschoen, waarin pink en ringvinger in één ruimte werden gestoken, kwam Valentino Rossi zondagmorgen de baan op voor zijn warming-up!

De race: 

Casey Stoner vertrok vanaf de tweede startplaats en maakte een vliegende start toen de rode lichten dit seizoen voor het laatst uitgingen. Hij pakte direct een behoorlijk aantal meters op tweede man Nicky Hayden diesneller was gestart dan teamgenoot Dani Pedrosa. Maar in de tweede bocht zat Pedrosa er al naast en verwees zijn collega een plaats terug. John Hopkins (gestart vanaf een zevende plek) volgde het Repsol Honda duo met op zijn hielen Marco Melandri. Loris Capirossi, Alex Barros, Sylvain Guintoli (mooi als vijfde getraind!) en Randy de Puniet volgden.

thumb_Hop_Hay_Mel_Capi.jpg
Hopkins, voor Hayden, Melandri en Capirossi, werd knap derde in zijn laatste race voor Suzuki.

Al in de derde ronde zorgde Hopkins dat hij Hayden voorbij was want de oud-wereldkampioen had zich dan wel naar een derde tijd getraind, de drie vrije trainingen kwam hij nauwelijks in beeld. Hopkins begreep dus dat hij er snel langs moest en ook Melandri wist dat, maar de Italiaan die volgend seizoen naast Stoner in het Ducati fabrieksteam rijdt had hier meer moeite mee. Hayden gaf goed partij en dat zorgde voor mooie inhaal acties! Dani Pedrosa zat inmiddels Casey Stoner op de huid en de Australische wereldkampioen leek dus niet te kunnen wegkomen.

Pedrosa_Stoner.jpg
Dani Pedrosa was voor de tweede maal dit seizoen het veld te snel af, hier leidt hij voor wereldkampioen Casey Stoner.

In de vijfde ronde was het moment daar, bij het aanremmen voor de eerste linker na start/finish ging Pedrosa voorbij aan Stoner en de 135.000 aanwezige - meest Spaanse - toeschouwers gingen uit hun dak en op de banken! De beide jongelingen hadden toen ieder al een keer het ronderecord van Loris Capirossi aangescherpt. Een ronde later wist Melandri zich definitief(?) langs Hayden te werken en de Amerkiaan zou nog een moeilijke middag tegemoet gaan. Achter hem streden Loris Capirossi en Randy de Puniet hun duel om de zesde plaats.

Rossi-handopgrid.jpg

De aangepaste handschoen op de grid.

Valentino Rossi, gestart als zeventiende, had zich opgewerkt naar de zestiende plaats door al snel Anthony West te passeren en knokte voor wat hij waard was. En dat was veel want hij kreeg in de navolgende ronden aansluiting met een groepje bestaande uit Checa, teamgenoot Edwards, Tamada en Nakano. Halverwege de race wist hij Nakano en Tamada te passeren en reed op een veertiende plaats, goed voor twee punten en genoeg om de tweede plaats in de eindstand veilig te stellen, óók als Dani Pedrosa de race zou winnen.

Rossi leek goed overweg te kunnen met zijn geblesseerde hand en een hogere klassering lag voor het grijpen. Maar bij het ingaan van de achttiende ronde sloeg het noodlot toe. De FIAT Yamaha kreeg te kampen met een technisch probleem en Rossi kwam op exact dezelfde plek als waar hij in de kwalificatie gevallen was buiten de baan! Hij wist de M1 wel rijdende te houden maar viel terug naar de zeventiende plaats op grote achterstand van de voor hem rijdende coureurs en een ronde later reed hij dan gedesilusioneerd de pits binnen.

Valentino Rossi:

Ik ben sprakeloos. Ik kan in ieder geval zeggen dat het niet alleen maar een kwestie van pech is. Ik heb alles gedaan wat wat ik er aan kon doen om op de grid te staan, want ik wilde proberen mijn tweede plaats in het kampioenschap te consolideren, en ik vind dat ik dat verdiende. Ik reed erg snel, hoewel mijn machine niet perfect was. Toen ik op de veertiende plaats aanbeland was zei ik tegen mezelf dat de taak was volbracht, maar ik voelde me best goed en ik wilde proberen nog wat coureurs te passeren. Jammer genoeg echter merkte ik dat ik een probleem aan de machine had en ik gedwongen was om binnen te komen. We annalyseren de data nog om te begrijpen wát er mis ging, wat dat op dit moment nog niet duidelijk. Er staat 20 dagen om mijn hand te laten genezen en dan ben ik er in Jerez weer bij om aan mijn winterprogramma te beginnen. Ik wil graag Claudio Costa en Marco Montanari evenals iedereen van de Clinica Mobile bedanken omdat zij een grote prestatie leverden aan mijn hand waardoor ik in staat was om te racen.

Mel_Hay_Capi_DePu.jpg
Marco Melandri is voorbij aan Nicky Hayden. Loris Capirossi zou het ook lukken, maar Randy de Puniet niet.

Het duel tussen Melandri en Hayden, dat gestreden leek, laaide toch nog even op en de Amerikaan moet een flinke dosis vechtlust worden toegeschreven. Maar met nog een aantal ronden te gaan redde hij het daar ook niet meer mee. Melandri verdween uit zijn greep en vervolgens kwamen Capirossi, Vermeulen én Barros nog voorbij. Dani Pedrosa bleef ook uit de greep van Casey Stoner, die nog wel een laatste aanval inzette, en bouwde een voorsprong op van ruim vijf seconden. John Hopkins reed nadat hij Nicky Hayden was gepasseerd een vrij eenzame race, maar hij én het hele Rizla Suzuki team waren dolblij met de derde podiumplaats in wat voor Hopper zijn laatste voor Suzuki was. Ook stelde hij hiermee de vierde plek in de eindstand veilig.

Verm_Tam_Elias.jpg
Chris Vermeulen (In 2008 met het nummer 7?) leidt voor Makotot Tamada en Toni Elias. 

Melandri reed eveneens zijn laatste race voor het Gresini Honda team en ook hij sloot die in stijl af, vechtend voor de beste positie en dat werd een vierde. Had hij mee kunnen gaan met Hopkins dan had er waarschijnlijk meer ingezeten. Wel werd hiermee de vijfde plek in de eindstand behaald. Nog één die afscheid nam van zijn werkgever was Loris Capirossi. In een seizoen, waarin hij duidelijk zijn meerdere moest erkennen in de jongere Stoner, pakte hij in zijn laatste race voor Ducati een nette vijfde plaats. Na vijf seizoenen rijdt Loris volgend seizoen voor Suzuki. Zijn nieuwe teamgenoot Chris Vermeulen werd op de tweede Rizla Suzuki zesde en verloor uiteindelijk dus dik van zijn teammaat Hopkins. Vermeulen wordt zesde in de eindstand.

Barros.jpg

Barros nam met een zevende plaats afscheid van de MotoGP.

Nog meer afscheidnemers, maar dan definitief; Alex Barros reed in een prima laatste race naar een zevende plaats en neemt zo waardig afscheid van de MotoGP. Nicky Hayden moest zich na een prima start gewonnen geven en meer dan een achtste plaats zat er niet in. Volgend seizoen rijdt de Amerikaan weer met het nummer 69. Randy de Puniet kwam in zijn laatste race voor Kawasaki niet verder dan een negende plaats en sluit het seizoen af op een elfde. Het valt te bezien of hij het volgend seizoen beter doet op de LCR Honda. Toni Elias die ook al zijn laatste race reed voor Gresini Honda, en Valencia niet tot zijn favoriete banen rekend, werd tiende, Sylvain Guintoli elfde (hij kon zijn prima trainingsprestaties niet omzetten in een hogere klassering), Carlos Checa (met maagklachten) twaalfde, Colin Edwards dertiende, Shinya Nakano veertiende en het laatste punt was voor Makoto Tamada. Ook Edwards en Nakano wisselen zoals bekend van team maar blijven wel 'merkentrouw'.

Pedrosa-beker.jpg Dani Pedrosa: - ; De enige coureur ooit die op Valencia vanaf de polepositie won in alle drie de klassen mét de snelste raceronde -

Ik ben zeer blij met dit resultaat. Ik wilde écht graag deze race winnen en daarom voelt het fantastisch. In de eerste ronden had ik wat moeite met de grip van mijn voorband, maar in de tweede helft van de race was die zeer goed. Het tempo lag ontzettend hoog en Casey deed hard zijn best me te volgen dus er was geen moment om te relaxen of het rustig aan te doen. Tegen het eind van de race was ik aan het sliden in enkele linkerbochten maar ik kon nog steeds pushen. Dankzij het team want zij hebben het hele weekend - en het hele jaar -  hard voor me gewerkt en de machine was perfect!

Casey Stoner: 

Ik verwachtte dat het tempo lage 33 'ers zouden zijn, maar ik verwachtte niet dat het zó lang zó snel zou gaan. Alles leek er goed uit zien en toen kwam Dani me voorbij en trok direct een gaatje, ik was niet in staat om te antwoorden. Ik kon het aardig volgen maar toen pakte hij ineens twee tienden ofzo, daarna pakte ik iets terug en toen pakte hij weer iets meer afstand. Hij reed een foutloze race, dus hij verdiende te winnen. Ik ben blij voor hem want ik weet wat het is om je thuis grand prix te winnen, het is een erg lekker gevoel, zéker in deze klasse. We waren hard aan het pushen en ik had te maken met een paar voorwiel slides maar de machine voelde goed. Stoner_Hopper-sjampanje.jpgMet nog vijf ronden te gaan verloor ik wat grip en deed ik het wat rustiger aan, we hadden genoeg voorsprong op de rest. Ik ben tevreden met de manier waarop ik reed, ik heb het beste uit de machine gehaald, dus ik ben redelijk tevreden. Het is een schitterend jaar geweest, we kunnen er geen slecht woord over zeggen. Mijn slechtste resultaat was de race waarin we het kampioenschap behaalden, dus de titel maakte dat goed! Ik denk dat iedereen volgend jaar wat ruwer voor de dag komt, een beetje sterker, dus ik ga ervoor zorgen dat ik weer bovenaan kan eindigen! 

Loris Capirossi:

Ik was emotioneel toen ik de pits binnen kwam na mijn laatste race voor Ducati. Afscheid nemen doet altijd pijn. We hebben samen veel goede tijden meegemaakt en hoewel dit jaar moeilijk was, heb ik toch een race gewonnen en nog drie podiumplaatsen. Ik wil mijn hele team bedanken, iedreen bij Ducati en alle Ducati fans wereldwijd die me gesteund hebben. Ik denk dat we het afgelopen weekend goed hebben samengewerkt en de machine was niet zo slecht. Ik had wat moeilijkheden met de banden vanwege mijn rijstijl, waarbij ik nogal schuin hang, waardoor ze het moeilijk krijgen. Ik reed een degelijke race, niet slecht maar ook niet goed. Ik had een mooi gevecht met Hayden maar daardoor verloor ik de aansluiting met Melandri. Hoe dan okk, dit seizoen is voorbij en het is nu tijd om aan de toekomst te denken.

Ook werd Loris Capirossi meteen officieel voorgesteld door Rizla Suzuki. Daarover zei hij: 

Ik ben echt blij want na vijf jaar met Ducati is dit een goed moment om te wisselen.  Ik heb veel gepraat met de Suzuki jongens en voor mij is het echt, écht een interessant moment en een zeer grote verandering. Ik kan niet wachte om voor het eerst op de machine te springen. Dat is belangrijk voor mij én voor het team. Suzuki lijkt op het moment in goede vorm te steken. De machine is al goed en we hebben dit jaar nog drie testen om af te werken en meer vooruitgang te boeken. Mijn motivatie is voor 100% gefocussed op dat moment en ik heb nieuw speelgoed in mijn hand! Ik ben echt blij dat ik naar Suzuki ga en met mijn nieuwe team aan de slag ga, de eerste keer dat ik op de GSV-R rij zal voor mij het beste zijn. Na achttien jaar grand prix's racen denk ik niet dat ik nog veel seizoenen zal rijden, dus ik wil mijn lichaam en conditie voor 110% voorbereiden en stinkend mijn best doen om weer voor het kampioenschap te kunnen gaan.

Carlos Checa: 

Checa.jpgIk ben wat emotioneel omdat ik nog steeds een goed gevoel heb bij deze fantastische sport. Mijn doel was om de race in ieder geval te eindigen als dank en groet aan mijn fans en vrienden en zeven ronden voor het einde kreeg ik weer maagklachten. Grand prix' rijden is een groot deel van mijn leven geweest maar nu begin ik aan een nieuw avontuur in de Superbikes.

Nu Carlos Checa geen motoGP meer rijdt is er voor Chris Vermeulen de mogelijkheid om eindelijk met zijn geliefde nummer 7 aan de start te komen! Loris Capirossi, die zevende werd in de eindstand, zal daar vast geen bezwaar tegen maken. Of Chris Vermeulen het ook gaat doen? Wij denken van wel..

Rizla_Suzuki-tevreden.jpg
Het Rizla Suzuki team kan terug kijken op een geslaagd seizoen!
Suzuki

is het enige merk dat dit seizoen niet te maken heeft gehad met het uitvallen van hun couruers door mechanische pech. Beide coureurs eindigden in de top zes en het team mistte op een haar na (één punt) de tweede plaats in het teamkampioenschap. 

Het seizoen 2007 zit er op maar de meeste coureurs waren maandag, dinsdag en vandaag al weer op de baan te vinden om kennis te maken met het nieuwe materiaal. Ook daar brengen wij weer verslag van uit.

Voor de volledige uitslag en eindstand van het kampioenschap.

Foto's: ducaticorsepress/suzukiracing/pramacdantin/hondaproimages