Zoeken

GP Spanje, Jerez: 250cc

2 april 2008

  Kallio wint, Bautista baalt! 

Mika Kallio met zijn KTM neemt de tweede start positie voor zijn rekening, naast hem de tweede Spanjaard op de eerste rij Alex Debon. Alex Debon kende in de laatste training nog een pijnlijk moment. Bij het uitkomen van een bocht kreeg de Spanjaard een highsider en kwam weer terug in het zadel. Helaas iets te ver op het zadel dus kwam hij op de tank terecht. Hij had even tijd nodig voordat hij weer een beetje op zijn benen kon staan.De Zwitser Thomas Luthi neemt de laatste en tevens vierde positie in op de eerste rij van de startgrid. Iets wat tegenvallend was toch de herintreder Manuel Poggiali, hij bleef steken op de achttiende positie op bijna 1.8 seconde achter Bautista.


Bijna was het Bautista gelukt om het baanrecord van Dani Pedrosa te pakken, maar helaas kwam hij twee tiende van een seconde te kort om dit baan record inderdaad te verpulveren.


Een ander probleem waar de rijders tegen aanliepen was de ietwat lagere temperatuur. Door de zomertijd die vannacht in ging, reed men niet om 12 uur zo als normaal zou gebeuren maar om 11 uur. Hierdoor was de temperatuur lager dan de trainingen er voor en hadden de teams wat meer moeite om de juiste bandenkeuze te maken.

Julian Simon:
Ik kreeg erg veel last van mijn armen. Deze begonnen op te pompen. Daardoor werd het steeds moeilijker om de gas te geven en de voorrem te bedienen. Hierdoor heb ik wat plaatsen verloren.


Direct na de start was er het nodige trek en duw werk te bespeuren in het veld, door een onbesuisde actie van Bautista wordt Julian Simon door zijn landgenoot ver naar buiten geduwd en verliest een aantal plaatsen. Mika Kallio is zo hard aan het knokken om geen plaatsen te verliezen dat hij aan het oldskool  driften is, gewoon je achterwiel haaks naast je voorwiel zetten, alsof hij aan het Supermotard rijden was.

kallio_luthi.jpg
Hector Faubel was de eerste uitvaller, met een forse klapper stuitert de Mapfre Aspar Team rijder in het grind, direct naar zijn arm grijpend. Hij laat duidelijk merken dat hij enorm last heeft van zijn arm. Op de baan is er een mooi gevecht gaande om de eerste positie tussen Bautista, Simoncelli en Kallio. De laatste kan het tempo niet bij benen en verliest langzaam terrein. Daar in tegen ontstaat er een spectaculair kat en muis spel tussen Bautista en Simoncelli die zich als een pitbull heeft vast gebeten in het achterwiel van Bautista.

Mika Kallio:
Het is jammer wat er met Bautista is gebeurd, maar in het verleden hebben we ook niet altijd geluk gehad en daarom ben ik toch erg blij met mijn overwinnig. Ik had een goede start en nam direct de leiding, maar eigenlijk direct daarna begonnen mijn banden grip te verliezen. Mijn motor voelde zelfs heel anders aan dan gisteren en de warm up s’ochtends. We gebruikte de zelfde band als in de training, dus daar kon het niet aan liggen. Ik had al snel door dat ik het tempo van de leiders niet bij kon houden en ging mijn eigen race rijden, ik probeerde hier mee mijn derde positie te verdedigen. Met Luthi had ik een leuk gevecht, maar wel erg zwaar. Kort daarna zag ik de stof wolk van Simoncelli en Bautista. Het enige wat door me heen ging was, hou hem heel.


Daar achter zijn het Barbera en Kallio die met elkaar in gevecht zijn. Met een niet zo netjes uitgevoerde inhaalactie, komt Barbera de KTM rijder Kallio voorbij. Hij maakt nog wel een verontschuldigend handgebaar naar Kallio, die op zijn beurt Barbera aan het einde van het korte rechte stuk ultra laat remt en zijn positie weer terug neemt.

Barbera moet wat ruimte geven aan Thomas Luthi die verder het gevecht met Kallio aangaat. Helaas voor de Zwitser maar hij 4 ronden voor het einde een foutje door te hard de bocht in te gaan, probeert te corrigeren maar gaat er met een ferme highsider van af. Hiermee lijkt de Fin Kallio onbedreigd op de derde positie af te gaan.

treintje_rijden.jpg
Vooraan is het nog steeds Bautista en Simoncelli die de dienst uitmaken. Al dringt Simoncelli toch wat meer aan en pikt her en der toch de koppositie weg bij Bautista die op zijn beurt weer zijn plek terug neemt. Regelmatig maakt Bautista de fout om links over zijn schouder te kijken terwijl Simoncelli keer op keer er van profiteert door er rechts om heen te gaan.
Bij een inhaalpoging op het rechte stuk ging het nog maar net goed, Simoncelli gaat Bautista voorbij en gooit hem er voor, zo letterlijk dat het achter wiel van Simoncelli het voorwiel raakte van Bautista.

Alvaro Bautista:
Ik weet niet wat ik moet zeggen. Ik reed een geweldige race samen met Simoncelli, maar toen ik een bocht uit wou komen hield mijn motor ineens in. Marco Simoncelli kon er verder niks aan doen en raakte me. IK vind het erg jammer voor ons beide dat dit zo moest eindigen.


Dan gaat het mis, tijdens een inhaal poging binnendoor raakt Simoncelli de achterzijde van Bautista en in de aller laatste ronde stuiteren de beide heren het grind in. Na afloop van de race zegt Bautista dat zijn motor ineens inhield. Waar zo kort op het achterwiel wordt gereden weet je dat dit de risico’s zijn. Ondanks de verhitte strijd, was het eerste gebaar een omhelzing van de beide heren. Duidelijk een gebaar van vergeven en vergeten of beter gezegd in dit geval grind er over. Maar waar twee honden vechten om een been gaat de derde er mee heen, luidt een bekend spreekwoord. Mika Kallio krijgt de overwinning zo in zijn schoot geworden. Mattia Pasini wordt tweede en Yukio Takahashi wordt derde.

simon_takahashi.jpg

Yukio Takahashi:
Wat een geweldige race, ik ben heel erg blij. Ik wist dat ik moest aanvallen zonder dat ik fouten ging maken. In de eerste ronde heb ik zoveel mogelijk posities gepakt, om precies te zijn gestart vanaf de elfde positie en na de eerste ronde was ik al vijfde. Ik bleef ontzettend pushen, in de laatste ronde gleden mijn banden te veel waardoor Pasini me vlak voor de finish kon inhalen.

Voor de volledige uitslagKlik.   

Volgende wedstrijd: Estoril, Portugal, 13 april!


 
Foto's: KTM/Honda/Aprilia