Zoeken

GP Portugal, Estoril: MotoGP

16 april 2008

'Zomerkoninkje' Jorge Lorenzo wint zijn eerste MotoGP race!

Estoril.jpg

estoril-layout.jpgIn de eerste vrije training, die onder zeer koele omstandigheden werd verreden, leek het nog nergens op voor Jorge Lorenzo. Met een twaalfde tijd, 2.6 seconden achter snelste man Casey Stoner, was er nog veel werk aan de winkel. Dat gebeurde en vanaf de tweede vrije training zat hij er goed bij (vijfde tijd) om in de derde en laatste vrije training nog maar 0.070 seconden toe te geven op snelste man Colin Edwards. Snelste Bridgestone coureur was Valentino Rossi met een vierde tijd op nog geen drie tienden van een seconde van Edwards. Tweede Bridgestone coureur was John Hopkins, op een negende plaats. En wereldkampioen Casey Stoner? Snelste in de eerste vrije training, zevende in de tweede en elfde in de laatste vrije training. De jonge Australiër heeft problemen, vorig seizoen heer en meester maar dit seizoen (nog) niet alles op een rijtje.

LorenzoDe kwalificatie was er één om van te smullen. Lange tijd had Valentino Rossi de snelste tijd in handen en was ook 'oudgediende' Loris Capirossi voorin te vinden. Na een half uur kwam er wat beweging in en stond Randy de Puniet bovenaan de tijdlijst. Tweede stond Lorenzo gevolgd door Rossi, Pedrosa, Edwards en Toseland. De beide mannen van het Tech3 team kregen goed nieuws in Estoril. Naast het nieuwe blok met pneumatische klepbediening (waarmee de Tech3 Yamaha's vrijwel gelijkwaardig zijn aan de fabrieks FIAT M1's) kregen zij ook te horen dat Hervé Poncharal óók in 2009 en 2010 met Yamaha's aan het wereldkampioenschap MotoGP mee zal doen. Om het plaatsje compleet te maken liet James Toseland weten in 2009 in ieder geval voor het het team uit te komen.

Jorge Lorenzo had er duidelijk zin in en noteerde even later de snelste tijd om vervolgens een plek te worden terug verwezen door James Toseland, die waarschijnlijk als eerste een kwalificatieband gebruikte. Daarna waren het Dani Pedrosa en Colin Edwards die de snelste tijd noteerden en kwam ineens Nicky Hayden opzetten en realiseerde de tweede tijd! Met nog zo'n 20 minuten te gaan stonden de vier Ducati's bij de laatste zes, wat is er aan de hand bij Ducati, waar gaat het mis? Jorge Lorenzo trok zivh daar niets van aan en klokte een 1' 36.273 terwijl Loris Capirossi er hard van af duikelde en zijn Rizla Suzuki tot schroot zag verworden. Helemaal vlekkeloos verliep ook voor Lorenzo de kwalificatie niet. In een poging zijn tijd te verbeteren kwam hij plotseling Chris Vermeulen tegen op de ideale lijn! Tóch zette Lorenzo een snellere tijd; 1' 36.127 en nog 11 minuten te gaan. Nog even leek Valentino Rossi de polepositie over te nemen maar hij bleef steken op een tweede tijd.  Dan volgden, zoals gebruikelijk voor iedereen de laatste runs en met minder dan 3 minuten op de klok kwam Jorge Lorenzo tot een fabuleuze 1' 35.715. Dani Pedrosa wist zijn tijd nog wel te verbeteren tot een tweede tijd, ten koste van Rossi, maar de pole bleef buiten bereik. Zo kwam Valentino Rossi, op de voor hem nog steeds nieuwe Bridgestones, dit seizoen voor het eerst op de eerste startrij en behaalde zijn nieuwe teamgenoot (rookie én op Michelins!) zijn derde polepositie.

De race:

Net voor de start van de MotoGP race was het gaan druppelen maar alle achttien coureurs vertrokken op slicks. Niet zo gek want "door de hitte van de banden bleef er van de weinige druppels niet veel over en kon iedereen gewoon voluit racen", zoals John Hopkins na afloop vertelde. De teams waren daar in het begin van de race niet helemaal gerust op want in vrijwel alle pitboxen stonden de reserve machines klaar om voorzien te worden van intermediates (opgesneden slicjs) danwel regenbanden, ingegeven door de witte vlaggen die door de baancommissarissen werden gezwaaid.

Eerste4.jpg
De kopgroep in het begin van de race, vlnr; Pedrosa (verscholen), Rossi, Dovizioso en winnaar Lorenzo.

De eerste ronde gaf een felle strijd te zien tussen Jorge Lorenzo, Valentino Rossi en Dani Pedrosa waarbij de laatste weliswaar op kop de eerste rechter in dook maar al snel werd terug verwezen door Rossi die op zijn beurt de koppositie weer moest afstaan aan teammaat Lorenzo. Verrassend was de op dat moment op de derde positie rijdende Andrea Dovizioso! Na voor de eerst maal de start/finish lijn te zijn gepasseerd remde Valentino Rossi later dan Jorge Lorenzo en nam de leiding weer over. John Hopkins handhaafde zich op de vijfde plaats, Colin Edwards en Nicky Hayden hadden van plaats geruild en kwamen door als zesde en zevende. Hopkins wist zelfs aan te sluiten bij de eerste vier en als groep van vijf bleven ze een aantal ronden over Estoril knallen. Totdat na negen ronden Hopkins het tempo niet meer volhield en voorbij werd gegaan door Colin Edwards en Nicky Hayden. Valentino Rossi behield al die tijd de leiding maar kon niet voorkomen dat zijn teamgenoot, die eerst onder druk leek te staan van Dani Pedrosa, hem in de twaalfde ronde voorbij ging in de chicane, de langzaamste bocht die de MotoGP coureurs dit seizoen tegen zullen komen (hoewel de 'Strubben' een goede tweede is). Dat deed Lorenzo binnendoor waarmee hij zijn bijnaam ‘Por Fuera' (buitenom) geen eer aan deed, maarja, is daar iets op tegen?

Lorenzo-naar1.jpg
Het moment; Jorge Lorenzo komt binnendoor bij Valentino Rossi en neemt de leiding.


Edwards-HaydenNicky Hayden, die intussen Colin Edwards was gepasseerd, leek de eerste ronden voorzichtig aan te hebben gedaan en kwam in het tweede deel van de race snel opzetten waarbij hij net zo hard rond ging als koploper Lorenzo, die in de veertiende ronde de snelste ronde draaide. Dani Pedrosa had de druk op Valentino Rossi opgevoerd en in het stuk richting de chicane verraste hij de FIAT Yamaha coureur door de tweede plaats voor zich op te eisen. De tot op dat moment zeer sterk, maar op het randje, rijdende Andrea Dovizioso kwam jammer genoeg niet verder. De Italiaanse JiR Scot Honda coureur crashte waardoor Hayden opschoof naar de vierde plaats. Toch liet Dovizioso zien uit het goede (race-)gesneden te zijn want zijn klanten Honda RC21-V was op top zo'n 8 km/u te kort waardoor hij met scherp sturen en laat remmen veel goed moest maken. Veel leverde het de Amerikaan ook niet op want een aantal bochten verder kwam hij eveneens ten val! Hierdoor kreeg zijn landgenoot Colin Edwards de vierde plaats, waarvan hij vertrokken was, weer in handen en schoven Hopkins en Toseland door naar de vijfde en zesde plaats.


Stoner-RizlaSoesen-ToseVanaf daar kende de race weinig spectaculaire momenten meer en werd het een enigzins saaie optocht. De opkomst van Casey Stoner was dan weer wél het vermelden waard. De huidige wereldkampioen had zich naar een negende tijd getraind, anderhalve seconde achter nieuweling Lorenzo, maakte na de start weliswaar een plek goed, maar kreeg na zeven ronden hij te maken met een losgeraakt kastje in de linkerkant van de kuip van zijn Desmosedici PG8. Dat kastje is eigendom van, en gemonteerd door Dorna (de organisator van het hele MotoGP gebeuren) en functioneert als GPS systeem. Hiermee kan tijdens de race duidelijk worden gemaakt waar een coureur zich bevindt op de baan, de bekende gekleurde stippen. Casey Stoner wist op dat moment niet waar het voor diende en vermoede dat het belangrijk was voor de machine.

Casey Stoner:
Het was ongelooflijk wat er gebeurde. We hadden vanaf het begin van de race een probleem dat niet aan ons te wijten viel. Ik begreep niet wat er aan de hand was en wist niet zeker of het een belangrijk deel van de machine was. Het leidde wél behoorlijk af! Af en toe blokkeerde het mijn sturen of de koppelingshandel. Het was moeilijk maar uiteindelijk kon ik ermee rijden. Op het rechte eind stopte ik het terug maar door de turbulentie kwam het er weer uitzetten, dus dat was ontzettend frustrerend. Ik geloof dat een betere klassering er ingezeten had zonder dit ongemak maar laten we het positief bekijken, en niet negatief. Het was géén goed weekend maar wat er in de race gebeurde was geen gebrek aan de machine, gewoon iets wat eens een keer voorkomt. We moeten er hard tegenaan in China, een baan die ons beter ligt, en hopen op wat meer geluk.


Lorenzo-vlagAan de kop van het veld veranderde niets meer. Lorenzo en Pedrosa reden 1' 37.6 met daarachter Rossi en Edwards die 1' 38.4 draaiden.Met nog twee ronden te gaan was Randy de Puniet in een hevige strijd verwikkeld met James Toseland, maar toen de Fransman (die zo goed draaide in de wintertesten) er eindelijk voorbij was ging de onstuimige LCR Honda coureur weer eens onderuit. Gelukkig kon hij zijn machine weer oprapen om alsnog te finishen en één punt te pakken. Jorge Lorenzo verloor weliswaar enige tienden van zijn voorsprong maar bleef buiten bereik van Dani Pedrosa die op 1.8 seconden tweede werd. De voorsprong op derde man Valentino Rossi bedroeg maar liefts 12 seconden en hoewel Rossi sprak van een goed resultaat zal hij zich toch achter de oren hebben gekrabt. Want hij wilde dan wel Bridgestone banden om Casey Stoner te kunnen verslaan, maar nu krijgt hij klop van zijn nieuwe jonge teamgenoot die ook nog zo'n beetje met de 2007 afstellingen van Rossi rijdt, en op Michelins!


Colin Edwards finishte als vierde, John Hopkins als vijfde en Casey Stoner schopte het alsnog tot een zesde plaats. Stoner reed zeker geen slechte race en had, zoals hij het zelf al verwoorde, zonder het akkefietje met de GPS box zeker hoger kunnen eindigen. Met 21 punten achterstand op de twee leiders in het klassement is er echter nog niets verloren. De volgende race wordt verreden in China, een baan die de Ducati's wel ligt. Mogelijk kan Stoner daar zijn achterstand wat verkleinen. Achter Stoner behaalde James Toseland de zevende plaats, op een circuit waar hij nog nooit gereden had. In de beginfase deed de Britse dubbelkampioen Superbikes het rustig aan en viel daardoor terug naar een elfde positie. Daarna vocht hij zich terug naar de zevende plaats. Daarmee bleef hij de Rizla Suzuki's van Chris Vermeulen en Loris Capirossi voor. Shinya Nakano en Alex de Angelis legden beslag op de plaatsen tien en elf. Toni Elias, die in de vrije training zijn koppeling opblies waardoor er metalen deeltjes en hete olie(!) in zijn racelaars terecht kwamen, werd twaalfde. Marco Melandri, nog steeds worstelend met de Ducati Desmosedici, verdeelde samen met Sylvain Guintoli en Randy de Puniet de laatste punten. Anthony West, die eveneens een zeer ongelukkig begin van het seizoen kent, werd zestiende dus geen punten voor de Australiër.

Podium.jpg

Voor de volledige uitslag: Klik.

Na drie poleposities, een derde en een tweede plaats pakte de 20 jarige Jorge Lorenzo dus zondag zijn eerste overwinning in de MotoGP, alweer een droom die uitkwam. Met dit resultaat gaat Lorenzo, samen met Pedrosa, met 61 punten samen aan de leiding van het kampioenschap gevolgd door Rossi met 47 punten. Casey Stoner staat na drie races op de vierde plaats met 40 punten.

Voor de complete tussenstand: Klik.

Jorge Lorenzo:
Alsof ik in de zevende hemel ben! Ik kan het niet geloven en het is niet te beschrijven wat ik voel. Ik ben zó blij voor iedereen. Mijn team heeft fantastisch gewerkt en mijn Yamaha en Michelins werkten zeer, zeer goed. De start was en beetje raar want er waren wat regendruppels en het leek er op dat het erger kon worden. Maar ik ben er gewoon voor gegaan en echt waar, ik kan me de details van wat er gebeurde niet eens meer herinneren...ik weet nog dat ik Valentino passeerde; die was een beetje riskant dus sorry daarvor maar ik vond dat ik sneller was en weg kon komen, dus ik gokte er op en het werkte. Ik ben zo trots op iedereen, om hier nu al te zijn waar ik ben en na drie races zelfs aan de leiding te staan is iets waar ik zelfs niet van heb durven dromen. We kunnen nu echter niet rustig aan doen want Pedrosa en Rossi zijn hier ook en dat zijn twee zeer snelle en slimme coureurs. Ik had wat pijn in mijn armen dus we zullen nu beslissen of een operatie voor China moet worden uitgevoerd, maar eerst wil ik van dit moment genieten!


Lorenzo-DrMirJorge Lorenzo, die niet deelnam aan de test op maandag op het circuit van Estoril waar Dani Pedrosa de snelste tijd realiseerde, werd 'savonds geopereerd aan zijn rechter onderarm door Dr. Xavier Mir, hoofd van de afdeling armchirurgie aan het 'Institut Universitari Dexeus'. De operatie is bedoeld om de druk van de onderarm spieren te halen en zo het opgepompte gevoel (bekend als 'chronic exertional compartment syndrome') te verminderen c.q.. weg te halen.
Daags na de operatie gaf  Jorge Lorenzo samen met zijn manager Dani Amatriain, zijn moeder María Guerrero en Dr. Xavier Mir. Binnen enkele dagen zal Lorenzo naar huis (Londen) vliegen om daar verder te werken aan het herstelprogramma.


Jorge Lorenzo:
Ik was enigzins bang voor de operatie maar ben nu blij omdat het er naar uitziet dat alles goed gegaan is, zoals we hoopten! Het was een moeilijke beslissing maar ik geloof dat het de juiste was omdat China al snel volgt. Gelukkig niet zó snel waardoor er genoeg tijd is om te herstellen. Ik heb in alle drie de races pijn gehad en soms was het moeilijk om daarmee de machine maximaal te rijden, dus we wisten dat de operatie de goede weg was om te volgen.
Samen met mijn chirurg besloten we om één arm te opereren, de rechter dus, omdat het herstel dan sneller zal verlopen in plaats van als we ze beiden hadden gedaan. Het is bij vele andere coureurs gebleken dat één arm opereren het probleem oplostte. Op dit moment denken we dat dit genoeg is, maar zullen dat opnieuw bekijken na de race in China.
De dokter verzekerd me dat ik er in China bij zal zijn en zal kunnen rijden. Er is niet zó veel tijd maar dit is de laatste mogelijkheid voordat de 'zomerstop' aanbreekt zonder races te missen. Ik heb nu wat tijd om te herstellen en zal al het mogelijke doen om er zeker van te zijn dat ik in goede conditie ben in China. Ik zal er sowieso zijn, ook al moet ik met één hand rijden! Ik keer nu zo snel mogelijk terug naar mijn huis in Londen om daar te ontspannen voordat ik naar China vlieg. Het grootste probleem is nu dat ik weinig zelf kan doen, mijn moeder zal dus voor me zorgen!

Even leek het er op dat één van de Monster Kawasaki Racing Team coureurs (we gokken op John Hopkins) in China met de nieuwe screamer zou gaan rijden. Maar bij de test op Jerez, enkele weken terug, ging één van de monteurs met een bus van het team wat boodschappen halen. Die werd slachtoffer van een zakkenroller waardoor men vrijwel de gehele dag niet over het materiaal in die bus kon beschikken. Dat hield in dat er op de tweede dag niet werd gereden en er dus te weinig testkilometers zijn gemaakt.

Tijden Estoril MotoGP test:

1. Dani Pedrosa - Repsol Honda Team (M) 1' 36.455
2. Valentino Rossi - Fiat Yamaha Team (B) 1' 36.707
3. Andrea Dovizioso - JiR Team Scot MotoGP (M) 1' 36.791
4. John Hopkins - Kawasaki Racing Team (B) 1' 36.872
5. Nicky Hayden - Repsol Honda Team (M) 1' 36.928
6. Colin Edwards - Tech 3 Yamaha (M) 1' 37.145
7. Randy de Puniet - LCR Honda MotoGP (M) 1' 37.146
8. Casey Stoner - Ducati Marlboro Team (B) 1' 37.330
9. Chris Vermeulen - Rizla Suzuki MotoGP (B) 1' 37.617
10. Shinya Nakano - San Carlo Honda Gresini (B) 1' 37.725
11. James Toseland - Tech 3 Yamaha (M) 1' 37.767
12. Loris Capirossi - Rizla Suzuki MotoGP (B) 1' 37.781
13. Alex de Angelis - San Carlo Honda Gresini (B) 1' 37.782
14. Toni Elias - Alice Team (B) 1' 38.695
15. Anthony West - Kawasaki Racing Team (B) 1' 39.065
16. Sylvain Guintoli - Alice Team (B) 1' 39.223
17. Marco Melandri - Ducati Marlboro Team (B) 1' 39.725

Volgende race: Shanghai, China, 4 mei!

Foto's: ducaticorsepress/yamaharacing/yamahamotogp