Zoeken

GP Australië - MotoGP

15 oktober 2007

aus-stoner.jpg

Casey Stoner over "Lukey heights", vergezeld door meeuwen.

De MotoGP race, die geen moment écht spannend was, werd van start tot finish werd geleid door de kersverse wereldkampioen, en andermaal toonde hij aan dat de combinatie Casey Stoner/Ducati/Bridgestone dit seizoen het sterkste pakket vormt. Was Dani Pedrosa nog wel de snelste in de kwalificatie op de Repsol Honda met Michelin's, in de race viel de kleine Spanjaard toch wat tegen, wat ongetwijfeld deels te wijten was aan het feit dan hij op zijn tweede machine reed. Tijdens de warm-up was er bij de proefstart namelijk een probleem opgetreden waardoor de Repsol Honda achterover sloeg en dusdanig beschadigd raakte dat Pedrosa voor de andere machine moest kiezen. 

Vanaf de start maakte Stoner duidelijk dat er dit seizoen niet met hem te spotten valt. Hij was als snelste van zijn startplek, kreeg Nicky Hayden, Dani Pedrosa en Valentino Rossi achter zich aan, maar het deerde de (bijna jongste) wereldkampioen MotoGP niet en al direct in de eerste ronden sloeg hij een gaatje. Rossi, die had aangegeven toch wel heel graag voor de tweede plaats in de eindstand te willen gaan, verloor twee plaatsen bij de start en moest dus eerst het Repsol Honda duo Hayden en Pedrosa voorbij zien te komen. Loris Capirossi, Alex Barros, Marco Melandri, John Hopkins, Shinya Nakano en Randy de Puniet vormden de anderen uit de top tien die na de eerste ronde over start/finish kwamen.

aus-ros-mel-ped.jpg
Valentino Rossi voor Marco Melandri en Dani Pedrosa.

aus-mel.jpg

Melandri, goede start matig resultaat.

Al in de tweede ronde wist Valentino Rossi, in de Honda-corner, langs Dani Pedrosa te komen maar bij het opkomen van het rechte eind (Gardner straight) zat Rossi net even te ver op (en over) de kerbstones en verloor zo snelheid waardoor Pedrosa er weer eenvoudig voorbij kwam. Maar Rossi had er zin in, heeft een lange erelijst op deze baan én wilde op het podium komen, dus verwees hij Pedrosa toch weer naar vier. Nicky Hayden had geen last van de twee kemphanen achter hem en wist in het begin van de race in het spoor van Casey Stoner te blijven.

Marco Melandri  had een prima start gehad en wist op een gegeven moment voorbij te gaan aan zowel Loris Capirossi als Dani Pedrosa, dat Pedrosa wat wijd ging door een remfout in de Honda-corner zal ongetwijfeld geholpen hebben. In dit duel wist Pedrosa weer naar vier te komen maar in de Honda-corner prikte Melandri zijn Gresini Honda toch weer aan de binnenkant  bij Pedrosa, maar op pure snelheid kwam Pedrosa er weer langs op Gardner straight. Het verschil tussen tweede man Hayden en derde man Rossi was toen al ruim één seconde.

aus-capi-rossi.jpg

Rossi probeerde het maar moest Capi-T-rex laten gaan.

Maar middels een snelste ronde in de race wist Valentino Rossi aansluiting te krijgen bij Nicky Hayden en bij het ingaan van de elfde ronde ronde glipte hij met gemak langs de Amerikaanse wereldkampioen MotoGP van 2006. Ook teamgenoot Dani Pedrosa kwam weer dichterbij maar passeren hoefde niet. De Repsol Honda van Hayden leek een probleem te hebben want zijn ronde tijden liepen ineens drastisch op en in de twaalfde ronde ging de RC212-V van Hayden dan ook stuk, woest was de Amerikaan! In dezelfde ronde kwam er ook een eind aan de race voor Chaz Davies vanwege een technisch probleem aan de Pramac d'Antin Ducati. Een andere Honda die niet meer zo snel vooruit wilde was die van Marco Melandri, maar dat kwam door het kiezen voor een verkeerde band. Hierdoor was het voor Loris Capirossi mogelijk om druk uit te oefenen op zijn landgenoot en ook Alex Barros kwam vervaarlijk dichterbij.

aus-depu-hop.jpg

Hopkins bekijkt de Kawasaki van De Puniet eens goed.

Wat verder in het veld werd er gestreden om de zevende en achtste plaats tussen Randy de Puniet en John Hopkins, om de negende en tiende tussen Anthony West en Carlos Checa en om de elfde en twaalfde tussen Chris Vermeulen en Colin Edwards. Met nog tien ronden te gaan wist Dani Pedrosa weer naar de tweede plaats te komen ten koste van Valentino Rossi en ging Loris Capirossi voorbij aan Marco Melandri. Capirossi sloot aan bij Pedrosa en Rossi om op Gardner straight op snelheid voorbij te gaan aan zijn landgenoot en bij het insturen van de eerste rechter aan Pedrosa! Vervolgens nam Rossi de derde plaats weer over van Pedrosa in de Honda-corner.

aus-podium.jpg
Zeg nou eerlijk, hier doen ze het toch voor? Mond open!

aus-barros.jpg

Alex Barros behaalde in de herfst van zijn carrière een mooie 5de plaats.

De ellende voor Marco Melandri was nog niet voorbij want ook Alex Barros, die opvallend sterk reed, Randy de Puniet`(die zich na een matige start goed terug knokte), John Hopkins, Chris Vermeulen en Colin Edwards wisten de Gresini Honda coureur te passeren. Aan de kop van het veld veranderde niets meer. Valentino Rossi zat zo'n zes ronden voor het einde nog wel in het achterwiel van Loris Capirossi maar moest hem uiteindelijk laten lopen. Casey Stoner hield zijn tempo hoog en finishte bijna zeven seconden voor zijn teamgenoot Loris Capirossi, Valentino Rossi pakte de derde podiumplek op tien seconden van de winnaar. Dani Pedrosa was niet meer in staat om Rossi aan te vallen voor die podiumplek en werd op anderhalve seconde vierde. Alex Barros werd vijfde, de Puniet, Hopkins, Vermeulen, Edwards en Melandri haalden de top tien. Door de één/twee van Stoner en Capirossi behaalde Ducati als niet Japanse fabrikant de constructeurstitel, dat was voor het eerst sinds 1973 toen MV Agusta hetzelfde presteerde.

Dani Pedrosa:

Dit is niet echt het resultaat wat we hier wilden. We hadden een probleem met de machine tijdens de oefenstart in de warm-up dus reed ik op mijn tweede machine. Het gevoel was niet perfect maar ik was toch in staat om te pushen en voor plaatsen te vechten in het grootste deel van de race. Maar in de laatste tien ronden werd de grip snel minder en had ik veel wielspin en de machine ging glijden wanneer ik het gas opende. Casey was weer zeer snel en ik geloof niet dat we bij hem konden blijven maar het is zonde niet op het podium te eindigen.

Casey Stoner:

Op het podium staan was gewoon ongelooflijk, zoiets heb ik nog nooi gevoeld. Ik heb jaren hard gewerkt om hier te winnen. het hele seizoen is als een sprookje voor ons, we kwamen hier zonder al te veel druk nadat de titel in japan werd gewonnen, dus ik echt genieten van deze race. Het is zeker mijn beste overwinning tot dusver. Mijn dank aan de Australische fans, het is goed er hier zo veel te zien en ik hoop dat ze veel plezier hebben gehad, ik waardeer het echt. Ik had één van mijn beste starts, had de eerste bocht voor mezelf waardoor ik me kon concentreren op het opwarmen van de banden en klaar was om (er vandoor) te gaan. Nicky Hayden was echt aan het pushen in het begin, hij zat een tijdje in mijn achterwiel, maar ik kon wegkomen. Ik hoopte echt dat, meer dan ooit, Loris hier op het podium zou staan, dus het is weer een goed weekend voor het team en Ducati.

aus-nicky.jpg
Nicky Hayden kende geen geluk op Phillip Island, zijn Repsol Honda haalde het einde niet.

Loris Capirossi

 Mijn start was niet echt goed, dus in het begin van de race moest ik knokken met Marco Melandri en zoals ik het zie was hij een beetje té agressief. Ik moest echt mijn best doen om hem te passeren en toen zei ik, "alsjeblieft, doe voorzichtig". Daarna probeerde ik mijn tempo vast te houden en finishte ik als tweede, dus ik ben zeer, zeer blij. Na mijn overwinning is dit zeker weer een mooi moment. Ik probeer mijn vijf jaar bij Ducati zo goed als mogelijk af te sluiten. Ducati heeft nu alles gewonnen dit seizoen, de coureurstitel, constructeurstitel, en het team kampioenschap, wat aantoont dat alles bij Ducati goed loopt.

Valentino Rossi:

Eerlijk, ik ben niet zó teleurgesteld want ik weet dat ik alles heb gedaan wat mogelijk was. Ik had een redelijke start en in het begin van de race had ik het idee dat ik snel rond kon gaan en vooraan mee zou kunnen vechten. Ik passeerde Pedrosa en op dat moment in de race zat ik dicht achter Hayden en Stoner, maar ik maakte een foutje bij het opkomen van 'Gardners straight' en verloor snelheid. Ik passeerde Pedrosa weer maar kon het gat naar Stoner niet dichtrijden hoewel ik op mijn maximum zat. Op sommige plaatsen had ik het naar mijn zin en had ik goede inhaalacties, en zeker aan het eind hoopte ik op een mooi gevecht met Capirossi, zoals voorheen, maar de grip van de achterband werd slecht en ik moest het tempo drukken om de finish te kunnen halen. Ik was blij om op het podium te staan want dit is een speciale plek en het is altijd mooi om daar te staan met al die mensen in de pitstraat. Het zal voor Casey een beetje zijn geweest zoals het voor mij was op Mugello! Maar nu gaan we naar Maleisië waar onze machine het normaal gesproken goed doet, dus gaan we weer voor de winst.

Voor de volledig uitslag en tussenstand

Volgende race: 21 oktober, Sepang, Maleisië!

Foto's: kawasakiracing/pramacdantin/yamaharacing/gresini/hondaproimages