Zoeken

Geen MotoGP Brno in 2021?

10 december 2020
Het is een telkens terugkerende discussie, maar de toekomst van de MotoGP in Brno lijkt nu hoogst onwaarschijnlijk te zijn. Dorna eist het circuit moet worden vernieuwd, maar vanwege COVID-19 vinden de Tsjechische overheden een miljoeneninvestering in het circuit op dit moment niet gepast.

Met uitzondering van 1992 maakt de Grote Prijs van Brno al sinds 1982 deel uit van de kalender en staat altijd garant voor een enorm spektakel, niet in de laatste plaats vanwege de vele inhaalmogelijkheden, snelle bochten en chicanes en hoogteverschillen. 

In de beginjaren was Tsjechië-Slowakije de enige race aan de andere kant van het ijzeren gordijn - de enige die door Oost-Europeanen kon worden bezocht en was alleen al om die reden jaarlijks goed voor meer dan 200.000 man publiek, maar ook na de Europese eenwording is Brno een van de best bezochte races van het seizoen gebleven.

De laatste jaren was de kwaliteit van het asfalt echter sterk achteruit gegaan, waardoor Dorna nu heeft geeist dat voor 2021 het circuit opnieuw moet worden geasfalteerd. De kosten hiervoor worden op 100 miljoen Tsjechische kronen, zo'n 3,8 miljoen Euro, geschat.

Het probleem is echter dat het circuit privé-eigendom is van Karel Abraham senior is, waardoor de rekening hiervoor bij zowel privé-investeerders als de lokale overheid wordt gelegd, die de Grand Prix de laatste jaren financieel hebben ondersteund, maar nu zeggen dat dit bedrag nu niet op tafel kan worden gelegd. 



De afgelopen vijf jaar heeft de firma Spolek pro pořádání Grand Prix, promotor van de Tsjechische Grand Prix, ongeveer 30 miljoen Kronen voor het afhuren van het circuit voor 1 week betaald. Om financieel quitte te draaien zijn 150.000 toeschouwers over het hele weekend nodig, maar vanwege COVID-19 moest de race dit jaar zonder toeschouwers worden verreden.

Als compensatie had Dorna de door de organisator te betalen vergoeding voor het mogen organiseren van de GP van ongeveer 4 miljoen naar 1 miljoen euro verlaagd, maar voor 2021 zou dat bedrag door Dorna al weer op 6 miljoen euro zijn gezet.

Doordat het op dit moment voor volgend jaar nog hoogst onzeker is of publiek is toegestaan en zo ja, hoeveel publiek mag worden toegelaten, is het financiële plaatje hoogst onzeker. 

In het verleden hebben Tsjechische overheden - de stad Brno, de regio Zuid-Moravië en de landsregering in Praag - als aandeelhouders van Spolek voor de kosten garant gestaan, maar 100 miljoen Kronen investeren in een nieuwe asfaltlaag, terwijl talloze firma's aan de rand van een faillissement staan vanwege COVID-19 vinden de overheden op dit moment niet gepast. 

De onderhandelingen zijn nu in een impasse geraakt. Dorna weigert water bij de wijn te doen en heeft het verzoek ook voor 2021 de vergoeding te verlagen, Spolek zegt op zijn beurt geen nieuw asfalt te leggen als geeneens zeker is of toeschouwers zijn toegestaan.



"Dorna eist een compleet nieuwe asfaltlaag voor 100 miljoen Kronen", zegt Marketa Vankova, burgermeester van Brno. "Als gevolg van COVID-19 weten we niet of volgend jaar toeschouwers zijn toegestaan en of mensen überhaupt naar Brno willen afreizen."

"In een tijd waar we de vele noden van de stad moeten aanpakken om de prijs van onder andere het openbaar vervoer niet te laten stijgen, zou het hoogst onverantwoord zijn om als stad zo'n verbintenis aan te gaan."

De enige optie die de Grand Prix van Brno zou kunnen redden is als Karel Abraham senior zich weer als organisator zou opwerpen, maar nu zijn zoon al een jaar geen deel meer uitmaakt van de MotoGP is het de vraag of senior daartoe genegen zou zijn.

Dorna onthoudt zich op dit moment officieel nog van commentaar, maar heeft de beste troeven in hand. Momenteel wordt volop onderhandeld met Portimao en St. Petersburg als alternatieve opties. St. Petersburg zou daarbij logistiek de meest interessante optie zijn, als race na de KymiRing in Finland.