Zoeken

Ducati hofleverancier MotoE vanaf 2023

21 oktober 2021
Ducati wordt de nieuwe hofleverancier van de MotoE. De Italiaanse fabrikant uit Borgo Panigale heeft een vierjarige overeenkomst getekend met Dorna Sports voor de seizoenen van de MotoE World Cup van 2023 tot en met 2026.

 

We hadden deze eerlijk gezegd niet zien aankomen, dat Ducati de nieuwe hofleverancier zou worden van de MotoE en daarmee vanaf 2023 de plaats gaat innemen van Energica, die momenteel nog hofleverancier van die elektrische raceklasse is en waarvan eerder deze week bekend werd gemaakt dat na 2022 de wegen met Dorna zouden gaan splitsen.

Ducati noemt het een historische stap in navolging van zijn traditie om de racecompetitie te gebruiken als laboratorium voor technologieën en oplossingen die vervolgens hun weg vinden naar productiemodellen, en nu de wereld van elektrische motoren betreedt vanuit de sportiefste hoek, die van de MotoE.

De technologische oplossingen ontwikkeld in de wereld van de racerij, overgebracht naar de producten die deel uitmaken van het gamma, stellen Ducati in staat om haar liefhebbers extreem high-performance en fun-to-ride motorfietsen aan te bieden. Het FIM Enel MotoE kampioenschap zal ook in dit opzicht geen uitzondering zijn en zal het bedrijf in staat stellen om de beste technologieën en testmethodologieën toegepast op sportieve, lichte en krachtige elektrische motorfietsen te ontwikkelen.

Tegelijkertijd is het feit dat Ducati deel uitmaakt van de Volkswagen Groep, die elektrische mobiliteit tot een essentieel element van haar 2030 "New Auto" strategie heeft gemaakt, de beste voorwaarde voor een buitengewone uitwisseling van expertise op het gebied van elektrische aandrijvingen.

De aankondiging van de overeenkomst werd gedaan tijdens een gezamenlijke persconferentie in de perszaal van het Misano World Circuit 'Marco Simoncelli' aan de vooravond van de Made in Italy en Emilia-Romagna Grand Prix, de op twee na laatste ronde van het 2021 MotoGP wereldkampioenschap. Carmelo Ezpeleta, CEO Dorna Sports, en Claudio Domenicali, CEO Ducati Motor Holding, waren beiden aanwezig.

Claudio Domenicali, CEO van Ducati Motor Holding: 
"Wij zijn trots op deze overeenkomst omdat het, net als alle eerste keren, een historisch moment is voor ons bedrijf. Ducati is altijd op de toekomst gericht en elke keer dat het een nieuwe wereld betreedt, doet het dit om het best presterende product mogelijk te maken. Deze overeenkomst komt op het juiste moment voor Ducati, die al jaren de situatie van elektrische aandrijvingen bestudeert, omdat het ons in staat stelt om te experimenteren in een bekend en gecontroleerd veld zoals dat van de racecompetitie. 

We zullen eraan werken om alle deelnemers van de FIM Enel MotoE World Cup elektrische motorfietsen ter beschikking te stellen die hoge prestaties leveren en gekenmerkt worden door lichtheid. Het is juist op het gewicht, een fundamenteel element van sportmotoren, dat de grootste uitdaging zal worden uitgespeeld. 

Lichtheid heeft altijd al in Ducati's DNA gezeten en dankzij de technologie en chemie van de batterijen die zich snel ontwikkelen zijn wij ervan overtuigd dat we een uitstekend resultaat kunnen behalen. Wij testen onze innovaties en onze futuristische technologische oplossingen op circuits over de hele wereld en maken vervolgens spannende en begerenswaardige producten beschikbaar voor Ducatisti. Ik ben ervan overtuigd dat we opnieuw zullen voortbouwen op de ervaringen die we hebben opgedaan in de wereld van de racecompetitie om ze over te dragen en ze ook toe te passen op productiemotoren."


Carmelo Ezpeleta, CEO Dorna Sports: 
"We zijn erg trots om Ducati aan te kondigen als de nieuwe, enige fabrikant voor de FIM Enel MotoE World Cup. Met hun ongelooflijke race geschiedenis, is het een eer om deze verbintenis van een van de bekendste fabrikanten in de paddock te verwelkomen en om samen deze nieuwe uitdaging aan te gaan. We staan te popelen om te zien wat de toekomst in petto heeft en te blijven kijken hoe deze technologie zich ontwikkelt en groeit, waarbij de MotoGP-paddock en MotoE innovatie en evolutie in de motorrace-industrie blijven stimuleren - en tegelijkertijd een ongelooflijk spektakel op het circuit creëren."

Deze eerste stap van Ducati in de wereld van elektrische motorfietsen zal ook invloed hebben op de evolutie van het productassortiment. Nu blijven de belangrijkste uitdagingen op dit gebied die van de grootte, het gewicht, de autonomie van de batterijen en de beschikbaarheid van oplaadnetwerken.

Ducati's ervaring in de FIM Enel MotoE World Cup zal een fundamentele ondersteuning zijn voor product R&D, samen met de fysiologische evolutie van technologie en chemie. Het doel is om te bestuderen hoe, zodra de technologie het toelaat, een elektrische Ducati kan worden geproduceerd die, licht en opwindend is én in staat om alle liefhebbers tevreden te stellen.

Een nieuw hoofdstuk in de FIM Enel MotoE Word Cup is dichterbij dan ooit. En dat van Ducati ook. In de loop van 2022 zullen via verschillende evenementen en collectieve momenten de ontwikkeling van het project stap voor stap worden gedeeld.