Zoeken

Ducati geeft specificaties "V21L" MotoE prototype vrij

1 juli 2022
Na eerder al het doek van het prototype te hebben gelicht heeft Ducati nu de technische specificaties van "V21L", de eerste elektrische motor van de Italianen uit Borgo Panigale, waarmee volgend seizoen het MotoE kampioenschap zal worden verreden.

Mocht het geheel aan je voorbij zijn gegaan: na de eerste 4 seizoenen van het MotoE kampioenschap met de Energica Ego Corse te hebben gereden - in eerste instantie was een contract voor 3 jaar afgesloten, maar vanwege COVID-19 werd daar nog een jaar aan vastgeplakt - heeft Dorna voor 2023 een deal gesloten met Ducati als nieuwe hofleverancier van de MotoE. 

Reden voor Dorna om de ene Italiaan uit Modena in te ruilen voor een andere Italiaan een paar dorpen verderop had niets met Energica of de prestaties van de Ego Corsa racer te maken, maar lag puur in het feit dat Dorna liever met een van de bestaande fabrikanten uit de MotoGP in zee wilde gaan, om die daarmee min of meer te dwingen te investeren in EV-racerij. 

In Bologna hoefden ze daar niet lang over na te denken. Het MotoE-project is strategisch relevant voor Ducati omdat het het mogelijk maakt om expertise voor de toekomst te ontwikkelen met behoud van de aanpak die altijd het DNA heeft gevoed: de racerij als laboratorium waar technieken worden ontwikkeld, die vervolgens doorvloeien naar motoren die jij en ik bij de dealer kunnen kopen.

Claudio Domenicali, CEO van Ducati: 
"Een paar weken geleden had ik de buitengewone kans om met de Ducati MotoE op het circuit te rijden en ik realiseerde me meteen dat ik op een historisch moment leefde. De wereld maakt een complexe periode door en ecologische duurzaamheid is een element dat alle individuen en alle bedrijven als een prioriteit moeten beschouwen als we het delicate evenwicht van de planeet willen behouden. 

Als Ducati hebben we deze behoefte begrepen en zijn we op zoek gegaan naar een uitdaging die ons in staat zou stellen bij te dragen aan het gemeenschappelijke doel van CO₂ uitstoot verminderen en tegelijkertijd trouw blijven aan ons DNA dat verband houdt met racen. 

We zijn vastberaden overeengekomen om de best presterende elektrische racefiets te ontwikkelen die de huidige technologie mogelijk maakt en om dit project te gebruiken als een laboratorium om onze toekomst op te bouwen. Het resultaat dat we hebben bereikt is verrassend. Zodra ik op de fiets zat, realiseerde ik me de kwaliteit van het werk van het team en toen ik terugkeerde naar de garage voelde ik een diep gevoel van trots voor wat we opnieuw konden bereiken."

Mooie woorden van Ducati's CEO, maar waar hebben we 't over? Ducati claimt voor het V21L prototype een totaalgewicht van 225 kg, wat op z'n zachtst gezegd indrukwekkend te noemen is. Om je een beeld te geven: de Energica Ego Corsa MotoE racer weegt 247 kilo. Het 225 kilo totaalgewicht is zelfs 12 kilo minder dan de minimumeisen die Dorna en de FIM stellen aan een motor die de raceafstand kan afleggen.

Wat vermogen en koppel betreft zijn we echter minder onder de indruk. Ducati spreekt van een vermogen van 110 kW, ofwel 150 pk en een koppel van 140 Nm en die waardes liggen toch echt een stuk lager dan de 120 kW (163 pk) en 200 Nm koppel van de Ego Corsa. Desondanks claimt Ducati een iets hogere topsnelheid van 275 km/u (Ego Corsa: 270 km/u), wat de Ducati MotoE aan z'n lagere gewicht te danken heeft. 

Het batterijpakket weegt 110 kilo en heeft een capaciteit van 18 kWh, met een 20 kW laadconnector in het kontje verwerkt. De Ego Corsa heeft een 20 kWh batterij die met 24 kW kan worden geladen. Ducati zegt een dusdanig efficiënt koelsysteem te hebben toegepast dat de motor terug in de pits direct aan de lader kan worden gehangen en het ongeveer 45 minuten duurt voordat de batterij weer 80% van z'n range heeft.