Zoeken

Aprilia's nieuwe uitdaging heet MotoGP

6 maart 2015
Na in de afgelopen vijf jaar zeven wereldtitels in het WK Superbike te hebben gescoord heeft Aprilia haar pijlen nu op de MotoGP gericht. Een jaar eerder dan oorspronkelijk gepland maakt Aprilia haar rentree in de koningsklasse van de Grand Prix motorsport, met Alvaro Bautista en Marco Melandri in het team van Fausto Gresini.

Aprilia MotoGP

Waar Aprilia het afgelopen jaar nog een zelfstandig fabrieksteam had in het WK Superbike hebben de Italianen dit jaar voor een andere strategie gekozen. In het WK Superbike zijn fabrieksrijders Leon Haslam en Jordi Torres bij het Red Devils Roma Racing Team ondergebracht, dat vanuit Noale direct wordt ondersteund. In de MotoGP is Aprilia met het bestaande team van Fausto Gresini in zee gegaan.

Aprilia was begin deze eeuw nog actief in de MotoGP met de RS3 Cube, een 990 cc driecilinder lijnmotor die in veel opzichten bijzonder was - de machine had pneumatische kleppen, tractiecontrole en ride-by-wire, uniek voor die tijd, maar een echt succes was de machine niet, waardoor eind 2004 Aprilia de stekker uit het project trok.

Exact tien jaar later, aan het eind van het 2014 seizoen, kondigde Aprilia haar vervroegde rentree in de MotoGP aan, met slechts één doel: de wereldtitel in de MotoGP. In de korte tijd dat Aprilia in de Grand Prix wegrace actief is (1992-2014) wisten de Italianen uit Noale maar liefst 54 wereldtitels in de wacht te slepen, waarvan 28 in de periode 2006 - nu.

Het Aprilia project wil het eerste -2015- seizoen volledig gebruiken om de nieuwe MotoGP racer te ontwikkelen, vooral voor wat betreft race condities, voordat in 2016 een Full Factory prototype zal worden geïntroduceerd. Het project is een ambitieuze checklist, maar zeker binnen de grenzen van wat binnen Aprilia en de Piaggio Group mogelijk is.

Romano Albesiano, Aprilia Racing Manager:
We zijn al op het circuit geweest voor de eerste testen van dit nieuwe avontuur dat officieel vandaag begint. We hebben ervoor gekozen om een jaar eerder in te stappen omdat we geloven dat deze oplossing weliswaar riskant is, maar ons tevens het snelst succes zal brengen. We hadden natuurlijk een jaar kunnen wachten en daarmee geen druk op de ketel gehad, maar dat was niet wat Aprilia wilde.
Voor wat de ontwikkeling betreft zijn we met een solide basis begonnen, die het resultaat is van de winnende Superbike machine en het ART project, de enige CRT wiens potentie dicht bij de MotoGP prototypes stond. Voor ons zal dit een jaar van testen, ontwikkelen en op sommige vlakken zelfs opoffering zijn, om naar 2016 maximaal voordeel te hebben bij de echte Aprilia Prototype MotoGP racer. We onderschatten de moeilijkheden van deze uitdaging niet, maar hebben wel alle ingrediënten om er een succesvol verhaal van te maken: een solide technologisch platform, een top raceafdeling en een partner die ons in deze nieuwe uitdaging ondersteunt.