VILTAIS RACING IGOL wint 85e Bol d'Or, topteams vallen uit
Met vier van de vijf fabrieksteams door technische mankementen geplaagd ontpopte de 85e editie van de Bol d'Or zich tot een vat vol verrassingen. Door de harde Mistral hadden de coureurs op het 1,8 kilometer lange rechte stuk, waar meer dan 20 seconden volgas wordt gereden, vol de wind in de rug, waardoor in combinatie met de hoge temperatuur extreem veel van de motoren werd gevraagd.
#1 SERT Suzuki, #5 F.C.C. Honda, #6 ERC Ducati en #37 BMW, dat zich voor het eerst op Le Castelet op de pole position had gekwalificeerd, waren vanaf de start verwikkeld in een felle strijd die tot de eerste pitstop eerder op een Sprintrace dan een 24-uurs Endurance race leek. #7 YART - Yamaha was opnieuw zeer slecht weggekomen bij de start, maar had zich gaandeweg het eerste uur weer naar voren weten te rijden.
Tot de eerste pitstop had ERC Ducati de leiding in de race, maar het team had een relatief lange stop en viel daardoor naar de zesde plaats terug, 4 seconden achter #11 SRC Kawasaki en bijna 12 seconden achter F.C.C. Honda, dat nu de leiding in de race had, eentiende seconde voor #37 BMW en viertiende voor #1 SERT Suzuki.
Nog geen tien minuten later zou de fabrieks-Suzuki het eerste slachtoffer van de extreme omstandigheden zijn. Aan het eind van het rechte stuk viel de GSX-R1000R stil, waarna in de pitbox nog drie uur lang een poging werd gedaan het blok te fixen, maar daar niet meer in slaagde.
F.C.C. Honda hield het tweede uur de leiding in de race en lag nu 4 seconden voor op YART Yamaha, dat met het BMW Motorrad fabrieksteam op de baan in gevecht was om die tweede plaats, met de SRC Kawasaki en ERC Ducati op een halve minuut op de 4e en 5e plaats.
Aan het begin van het derde uur was de M 1000 RR echter de tweede fabrieksmachine die net voorbij start/finish stilviel, maar wel via shortcuts de BMW terug in de pits wist te brengen, waar terminale schade aan het blok werd geconstateerd.
Niet veel later was het de beurt aan de F.C.C. Honda, dat in leidende positie een ongeplande pitstop moest maken vanwege een lekke olieradiateur en bijna 10 minuten verloor in de pits, om teruggevallen naar de 22e plaats op 4 ronden achterstand de race weer te vervolgen.
Dat gaf na 3 uur racen de leiding in handen van het YART Yamaha team, dat 22 seconden voor op de ERC Ducati lag, op nog eens 8 seconden gevolgd door SRC Kawasaki. Dikke blauwe rook uit de demper van de R1 aan het eind van het rechte stuk luidde in het vierde uur echter de DNF voor YART Yamaha in. Tot half tien 's avonds werd aan het blok gewerkt, waarna Hanika de baan op werd gestuurd, die in bocht 6 de R1 definitief langs de baan parkeerde.
Dat gaf Webike SRC Kawasaki France, het onofficiële Kawasaki fabrieksteam, de leiding in de race, maar ook voor hen was de leiding slechts van korte duur. Na 3 uur en 3 kwartier racen viel de ZX-10RR bij start/finish stil, waarna de motor via de kortste route terug naar de pits werd geduwd en het team 15 minuten verloor doordat een defecte kabelboom moest worden vervangen.
Dat gaf de ERC Ducati nu voor het eerst een riante leiding in de race, met een ronde voorsprong op de #333 Viltais Yamaha, dat met #4 Tati Kawasaki in gevecht was om de tweede plaats, waarbij de Kawasaki nu virtueel de leiding in het WK in handen had, voor F.C.C. Honda, maar ook dit Kawasaki team zou de laatste uren in de pits moeten doorbrengen waar het hele blok uit elkaar moest worden gehaald.
Het enige topteam dat alle ellende leek te worden bespaard was ERC Ducati, dat als enige tegenslag te verwerken gekregen dat Chaz Davies na drie runs door hevige pijn in zijn rug werd geveld en daardoor niet meer kon rijden, waardoor Xavi Fores en David Checa de rest van de race met z'n tweeën moesten doen.
Meer dan 18 uur hield de ERC Endurance Ducati de leiding in de race en leek z'n allereerste zege in het WK Endurance niet meer te kunnen ontgaan, maar met nog anderhalf uur op de klok sloeg ook de pechduivel bij het Duitse Ducati fabrieksteam toe.
In de pits moest de complete koppeling worden vervangen, waardoor de voorsprong van 2 ronden als sneeuw voor de zon smolt en het team terugviel naar de vijfde plaats, achter F.C.C. Honda dat dankzij het uitvallen van Tati Kawasaki de wereldtitel niet meer kon ontgaan.
Het technisch mankement van ERC Ducati had Wójcik Racing Team EWC 77 team nu voor het eerst de leiding gegeven in de race, voor #333 Viltais Racing Igol, dat er een Yamaha 1-2 van kon maken, maar met nog iets meer dan 1 uur racen te gaan kreeg het Poolse Yamaha team z'n portie pech, toen in de pits een gebroken ketting moest worden vervangen en het team 6 minuten verloor in de pits.
Dat gaf het Franse #333 Viltais Racing Igol de leiding in de race, dat daarna het laatste uur uit de problemen bleef en daardoor de 85e editie van de Bol d'Or op naam wist te schrijven, een ronde voorsprong op Wójcik Yamaha en w ronden voorsprong op SRC Kawasaki. F.C.C. Honda en ERC Ducati maakten de top 5 compleet.
85e Bol d'Or, uitslag race:
No | Team | Motor | Klasse | Ronden | verschil | ||
1 | 333 | FRA | VILTAIS RACING IGOL | Yamaha YZF-R1 | EWC | 718 | |
2 | 77 | POL | Wójcik Racing Team EWC 77 | Yamaha YZF-R1 | EWC | 717 | +1 ronde |
3 | 11 | FRA | WEBIKE SRC KAWASAKI FRANCE | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 716 | +2 ronden |
4 | 5 | JPN | F.C.C. TSR Honda | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 714 | +4 ronden |
5 | 6 | GER | ERC Endurance Ducati | Ducati Panigale V4 R | EWC | 706 | +12 ronden |
6 | 14 | SVK | MACO RACING Team | Yamaha YZF-R1 | EWC | 704 | +14 ronden |
7 | 41 | FRA | RAC41 Chromeburner | Honda CBR1000RR-R Fireblade | SST | 704 | +14 ronden |
8 | 24 | FRA | BMRT 3D MAXXESS NEVERS | Kawasaki ZX-10RR | SST | 702 | +16 ronden |
9 | 8 | SUI | Team Bolliger Switzerland | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 702 | +16 ronden |
10 | 86 | FRA | PITLANE ENDURANCE #86 - JP3 | Yamaha YZF-R1 | SST | 698 | +20 ronden |
11 | 90 | POL | Team LRP Poland | BMW S 1000 RR | EWC | 697 | +21 ronden |
12 | 23 | FRA | TEAM NORMANDIE MOTO SPORT | Kawasaki ZX-10RR | SST | 697 | +21 ronden |
13 | 44 | ITA | No Limits Motor Team | Suzuki GSX-R1000 | SST | 695 | +23 ronden |
14 | 72 | FRA | JUNIOR TEAM LMS SUZUKI | Suzuki GSX-R1000R | SST | 695 | +23 ronden |
15 | 121 | FRA | FALCON RACING | Yamaha YZF-R1 | SST | 693 | +25 ronden |
16 | 91 | FRA | ENERGIE ENDURANCE 91 | Kawasaki ZX-10RR | SST | 691 | +27 ronden |
17 | 34 | FRA | JMA RACING ACTION BIKE | Suzuki GSX-R1000 | SST | 690 | +28 ronden |
18 | 777 | POL | Wójcik Racing Team STK 777 | Yamaha YZF-R1 | SST | 690 | +28 ronden |
19 | 65 | GER | Motobox Kremer Racing #65 | Yamaha YZF-R1 | EWC | 689 | +29 ronden |
20 | 33 | FRA | TEAM 33 LOUIT APRIL MOTO | Kawasaki ZX-10RR | SST | 686 | +32 ronden |
21 | 45 | FRA | METISS | Metiss | EXP | 681 | +37 ronden |
22 | 97 | GER | ADSS | Kawasaki ZX-10RR | SST | 668 | +50 ronden |
23 | 12 | FRA | impact lcr endurance | Yamaha YZF-R1 | SST | 660 | +58 ronden |
24 | 101 | ITA | Team Aviobike | Yamaha YZF-R1 | SST | 657 | +61 ronden |
25 | 39 | FRA | MOTOS BOX COMPETITION | Yamaha YZF-R1 | SST | 650 | +68 ronden |
26 | 18 | FRA | TEAM 18 SAPEURS POMPIERS CMS MOTOSTORE | Yamaha YZF-R1 | SST | 649 | +69 ronden |
26 | 22 | FRA | TEAM 202 | Yamaha YZF-R1 | SST | 620 | +98 ronden |
28 | 85 | JPN | TONE RT SYNCEDGE 4413 BMW | BMW M 1000 RR | EWC | 611 | +107 ronden |
29 | 4 | FRA | TATI TEAM BERINGER RACING | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 592 | +126 ronden |
30 | 43 | ITA | TEAM FMR34 LYCÉE PIERRE MENDES FRANCE M… | Yamaha YZF-R1 | EXP | 541 | +177 ronden |
NIET GECLASSIFICEERD (moet finishlijn zijn gepasseerd) | |||||||
31 | 27 | FRA | TRT / Bazar 2 La Becane | Suzuki GSX-R1000 | SST | 681 | +37 ronden |
DNF | |||||||
32 | 96 | FRA | TEAM MOTO AIN | Yamaha YZF-R1 | EWC | 442 | +276 ronden |
33 | 83 | FRA | Team TCP | Yamaha YZF-R1 | EWC | 395 | +323 ronden |
34 | 66 | FRA | OG MOTORSPORT BY SARAZIN | Yamaha YZF-R1 | SST | 351 | +367 ronden |
35 | 94 | FRA | TEAM LH RACING | Yamaha YZF-R1 | SST | 328 | +390 ronden |
36 | 98 | FRA | CAP ENDURANCE | Ducati Panigale V4 R | EXP | 276 | +442 ronden |
37 | 119 | FRA | Slider Endurance | Yamaha YZF-R1 | SST | 203 | +515 ronden |
38 | 55 | FRA | NATIONAL MOTOS HONDA | Honda CBR1000RR-R Fireblade | SST | 192 | +526 ronden |
39 | 7 | AUT | YART - Yamaha Official Team EWC | Yamaha YZF-R1 | EWC | 104 | +614 ronden |
40 | 36 | FRA | 3ART BEST OF BIKE | Yamaha YZF-R1 | SST | 87 | +631 ronden |
41 | 37 | BEL | BMW MOTORRAD WORD ENDURANCE TEAM | BMW M 1000 RR | EWC | 68 | +650 ronden |
42 | 74 | FRA | SEIGNEUR MOTORSPORT Team MONT BLANC | BMW S 1000 HP4 | SST | 62 | +656 ronden |
43 | 1 | JPN | Yoshimura SERT Motul | Suzuki GSX-R1000R | EWC | 34 | +684 ronden |