Zoeken

#33 Team HRC domineert 43e Coca-Cola Suzuka 8 Hours

7 augustus 2022
#33 Team HRC heeft de 43e Coca-Cola Suzuka 8 Hours gedomineerd. Tetsuta Nagashima, Takumi Takahashi en Iker Lecuona finishten de derde ronde van het FIM Endurance World Championship met een ronde voorsprong op 2019 winnaars Kawasaki Racing Team Suzuka 8H. SERT Suzuki maakte het podium compleet en liep daarmee uit in het EWC kampioenschap.

 

De spanning was ver te zoeken in de 43e Coca-Cola Suzuka 8 Hours race. Na zowel de kwalificatie als de 40 minuten Superpole ter vervanging van de Top 10 Trial te hebben gedomineerd was er in de 8-uurs race geen maat op Honda's officiële fabrieksteam #33 Team HRC.

Na een incidentvrije start, waar alleen de #7 YART zeer beroerd uit de startblokken kwam en van de derde plaats op de grid terugviel naar de 22e plaats, werd de 8-uurs race al in de tweede ronde opgeschrikt door een vreselijk incident, waarbij de in vijfde positie liggende Kosuke Sakumoto op de #17 Astemo Honda Dream SI Racing CBR1000RR-R op hoge snelheid over het voorwiel onderuit ging en diens glijdende machine Naomichi Uramoto op de #25 SDG Honda Racing CBR1000RR-R onderuit kegelde.

Er volgde een 7 ronden lange safety car periode, waarna het veld weer werd vrijgegeven en er aan de kop van het veld zich een spannend gevecht ontspon tussen Takumi Takahashi op de #33 Team HRC Honda, Josh Hook op de FCC Honda, Leon Haslam op de #10 Kawasaki Racing Team Suzuka 8H ZX-10RR en Gregg Black op de SERT Suzuki.

Takahashi reed echter al snel weg bij de rest van het veld en de enige coureur die enigszins in de buurt van de #33 Team HRC CBR1000RR-R wist te blijven was Leon Haslam, hoewel ook hij in het eerste uur 10 seconden op de Honda toegaf. 

Waar de #7 YART Yamaha al na drie kwartier de pits in was gegaan reden de #33 Honda en #10 Kawasaki het langst van iedereen door en maakten pas na ruim een uur racen hun eerste pitstop. Tetsuta Nagashima, die in de Superpole nog de snelste rondetijd ooit had gezet, had het zitje overgenomen van Takahashi, terwijl bij Kawasaki Jonathan Rea had overgenomen van Haslam.

Ook Rea bleek echter niet opgewassen tegen Tetsuta Nagashima, de voormalig Moto2 coureur voor wie het zijn debuut was in de 8 uren van Suzuka en bovendien nog nooit op een Superbike had geracet. Aan het eind van de tweede stint was de voorsprong van #33 Team HRC al tot 21 seconden gegroeid.

De grote klap kwam echter vlak na de tweede pitstop, toen opnieuw de pacecar moest uitrukken nadat de #51 T.Motokids Takada Iron Works coureur voor de tunnel onderuit was gegaan en de YZF-R1 had vlamgevat. Alex Lowes, die bij KRT de plek van Johnny Rea had overgenomen, kwam achter de tweede pacecar terecht en verloor daardoor 50 seconden op Team HRC.

Het gat zou niet meer worden gedicht. Rea nam na de derde pitstop meteen het zitje over van zijn teamgenoot in het WK Superbike, om tegenover Nagashima het gat op Team HRC te dichten. Rea was de snelste man op de baan en wist het gat te verkleinen, tot hij in de chicane twee achterblijvers in wilde halen en over het voorwiel onderuit schoof. 

Rea wist zijn race weliswaar te vervolgen en kon zijn run gewoon afmaken, maar had met zijn schuiver wel 30 seconden verloren, terwijl bij geplande pitstop daarna nog eens extra tijd werd verloren doordat moest worden gecheckt of de ZX-10RR geen schade had opgelopen. Toen Haslam daarna weer de baan op reed was de achterstand op Team HRC al tot 1 ronde opgelopen.

Het enige wat het Kawasaki fabrieksteam daarna restte was het veiligstellen van de tweede plaats. Het team was lange tijd in gevecht met #7 YART Yamaha, tot in het laatste uur Marvin Fritz bij het inhalen van een achterblijver onderuit ging, waarbij de R1 zwaar beschadigde en het team 10 minuten verloor in de pits. 

Met een voorsprong van 1 ronde op de #10 Kawasaki schreef #33 Team HRC Honda de 43e 8 uren van Suzuka op naam, de eerste zege voor Honda sinds 2014, toen Michael van der Mark de 8-uurs race won. Op 2 ronden van de racewinnaar werd SERT Suzuki op de derde plaats afgevlagd.  

43e Coca-Cola Suzuka 8 Hours, uitslag race:

Pos Team Merk Model Ronden Gat voorg.
1 33 Team HRC Honda CBR1000RR-R SP 214
2 10 Kawasaki Racing Team Suzuka 8H Kawasaki ZX-10RR 213 +1 ronde
3 1 Yoshimura SERT Suzuki GSX-R1000 212 +1 ronde
4 95 S-Pulse Dream Racing Suzuki GSX-R1000 210 +2 ronden
5 104 Toho Racing Honda CBR1000RR-R SP 210 +47.687
6 72 Honda Dream RT Sakurai Honda CBR1000RR-R SP 210 +30.093
7 7 YART Yamaha Team EWC Yamaha YZF-R1 209 +1 ronde
8 40 Team ATJ with Japan Post Honda CBR1000RR-R SP 208 +1 ronde
9 50 Team KODAMA Yamaha YZF-R1 208 +18.155
10 5 FCC TSR Honda France Honda CBR1000RR-R SP 208 +4.122
11 88 Honda Asia Dream Racing Honda CBR1000RR-R SP 208 +57.309
12 54 Goshi Racing Honda CBR1000RR-R SP 206 +2 ronden
13 64 Kawasaki Plaza Racing Kawasaki ZX-10RR 205 +1 ronde
14 44 Sanmei Team Taro Plusone BMW M 1000 RR 204 +1 ronde
15 11 Webike SRC Kawasaki Kawasaki ZX-10RR 203 +1 ronde
16 806 NCXX Racing Yamaha YZF-R1 202 +1 ronde
17 85 Tone Syncedge4413 BMW M 1000 RR 202 +18.853
18 52 Teramoto@J-Trip Racing Suzuki GSX-R1000 202 +31.614
19 60 Honda Hamamatsu Escargot Honda CBR1000RR-R SP 202 +5.868
20 3 KRP Sanyoukogyo & RS-Itoh Kawasaki ZX-10RR 200 +2 ronden
21 99 Advance MC & FOC Claymore Suzuki GSX-R1000 198 +2 ronden
22 27 TransMap ACE Cafe Suzuki GSX-R1000 198 +58.700
23 15 Team Hanshin Riding School Kawasaki ZX-10RR 195 +3 ronden
24 78 Blue Helmets MSC Kumamoto Honda CBR1000RR-R SP 193 +2 ronden
25 9 Murayama Honda Dream Honda CBR1000RR-R SP 193 +1'31.588
26 82 Team Bizenseiki Kirimoto Kawasaki ZX-10RR 192 +1 ronde
27 74 Akeno Speed Yamaha YZF-R1 188 +4 ronden
28 45 YSS Mercury with TKm Kawasaki ZX-10RR 187 +1 ronde
29 89 Club Next & Honda Dream Takasaki Honda CBR1000RR-R SP 184 +3 ronden
30 25 Honda Sofukai Suzuka Honda CBR1000RR-R SP 183 +1 ronde
31 112 Honda Soyukai Tochigi Honda CBR1000RR-R SP 173 +10 ronden
32 71 Team Matsunaga KDC Yamaha YZF-R1 170 +3 ronden
33 69 Auto Race Ube Ken Racing Kawasaki ZX-10RR 169 +1 ronde
34 38 K's Works Racing Yamaha YZF-R1 165 +4 ronden
NIET GEKLASSIFICEERD (minimale raceafstand 75% van racewinnaar = 161 ronden)
35 42 Shinshu Team Nagano BMW S 1000 RR 160 +5 ronden
36 61 Team de "LIGHT" Ducati Panigale V4 R 155 +5 ronden
37 17 Astemo Honda Dream Racing Honda CBR1000RR-R SP 153 +2 ronden
38 70 Ogura Clutch ORC Yamaha YZF-R1 149 +4 ronden
39 31 Hamamatsu Team Titan Suzuki GSX-R1000 144 +5 ronden
40 41 IRF with Azurlane Yamaha YZF-R1 144 +1'35.778
41 2 EVA RT 01 Webike Kawasaki Kawasaki ZX-10RR 142 +2 ronden
42 34 Honda Ryokuyoukai Kumamoto Honda CBR1000RR-R SP 139 +3 ronden
43 73 SDG Honda Racing Honda CBR1000RR-R SP 139 +1'09.230
44 51 T.Motokids Takada Iron Works Yamaha YZF-R1 89 +50 ronden
DNF
45 37 BMW World Endurance Team BMW M 1000 RR 96 -