Olie en oliefilter vervangen
Tijd voor nieuwe olie
Naast smeren en helpen bij de koeling van het blok heeft olie ook als functie om vuildeeltjes en metaaldeeltjes op te vangen. Het is daarom echt aan te raden om het oliefilter altijd gelijktijdig met de olie te vervangen. Het is geen moeilijke klus, dus wat let je. Benodigdheden:
- ratel met een (meestal 17 of 19 mm) dop voor de olie aftapplug
- Merk oliefilter en koperen ring
- 4 liter olie
- trechter
- imbussleutels
- hamer
- kruiskop schroevendraaier
- oliefilterklem (niet noodzakelijk)
- opvangbak
Met uitzondering van de inrijperiode is het toch aan te raden om altijd synthetische of semi synthetische olie te gebruiken. Gebruik geen auto olie, daar worden namelijk hele andere eisen aan gesteld! Voordat je de olie gaat aftappen eerst even een stukje rijden met de motor (ongeveer 20 minuten) zodat de olie zo dun mogelijk is en er zoveel mogelijk van de oude olie uit het blok stroomt. Heb je een bok, zet dan de motor op de bok. Dan kan je wat makkelijker bij de aftapplug en het oliefilter. Zet de opvangbak alvast klaar onder de motor.
Gebruik de ratel om de aftapplug los te draaien. Met een klein beetje handigheid hou je de aftapplug in de dop van de ratel zodat je die niet naderhand uit de oude olie hoeft te vissen. Het is niet altijd nodig om de kuip te verwijderen, maar je kan er dan wel beter bij en het wordt dan een minder vies klusje. Bij deze Kawasaki kom je dan wat makkelijker bij het oliefilter. Met een kruiskop schroevendraaier gaan de schroeven uit de kuip die voor het knipperlicht zitten. Hierna moeten er nog 3 imbusbouten verwijdert worden. 2 plastic pluggen hebben als laatste nog een grip op het te verwijderen kuipdeel. Trek ze rustig los!
Het oliefilter krijg je zeer waarschijnlijk niet met de hand los. Draai deze los met de oliefilterklem, of sla met een hamer de schroevendraaier door het filter heen zodat je met de schroevendraaier het filter los kunt draaien. Steek de schroevendraaier bij voorkeur in de bovenkant van het filter, dus zover mogelijk van de aansluiting op het blok af! Hou wederom de opvangbak er goed onder want hier zul je ook al olie verliezen.
Als alle oude olie is weggedruppeld bij de aftap opening en bij de aansluiting van het oliefilter, dan is het tijd om het nieuwe filter als eerste te monteren. Veeg de opening waar je het filter op moet monteren nog even schoon en breng wat olie aan met je vinger op de rubberen rand van het nieuwe filter! Draai nu het oliefilter met de hand goed vast op het blok. Handvast is voldoende!
Nu de aftapplug weer terugdraaien en bij voorkeur een nieuw koperen ringetje gebruiken voor een optimale afdichting.
Met de trechter kan je alle nieuwe olie in het blok gieten. De oude olie kan je met de trechter in de flessen van de nieuwe olie gieten.
Vergeet niet om de afgewerkte olie naar de gemeente te brengen! Na de 1e rit nogmaals de aftapplug en het oliefilter controleren op eventuele lekkage.
Tekst en foto's: Jeroen Schild