Zoeken

Erik's Column: XX-XX-XX

16 maart 2011

In de achterhoek staan bij een handelaar 2 BMW’s F650. Mijn opdrachtgever wil samen met zijn vriendin avontuurlijke reizen gaan maken naar Afrika en Azië. Nu had ik van beide motoren twee afzonderlijke columns kunnen schrijven en daar een prijsvraag “zoek de verschillen” aan kunnen hangen maar een iets minder oplettende lezer zou dan een enorm déjà vu moment kunnen beleven bij het lezen van de tweede column.

Niet alleen de motoren lijken sterk op elkaar maar ook de gebreken. Beide zijn rood van kleur, de ene van origine de andere is ooit geel geweest maar heeft een kleurspoeling gehad. Laten we maar met nr.1 beginnen, die is nog in zijn meest originele doen. Deze F650 is afkomstig vanuit Duitsland en staat op kenteken augustus 1993. Controle in de computer blijkt dat de productie datum op week 1 in 1994 staat, hmm. Deze kleine BMW snakt werkelijk naar mega groot onderhoud. Een kleine greep uit de lange lijst gebreken behelst o.a.: een voor remtang uit 1996, kromme voorremschijf, remvloeistoffen voor en achter waar teveel vocht in zit, achterremblokken bijna versleten, achterremschijf bijna versleten, voorband versleten, evenals de achterband, balhoofdlagers hebben teveel speling en daardoor een doodpunt in de lagerschalen. 13-1-111cKetting is recent vervangen maar gek genoeg is men daarbij vergeten om ook de tandwielen te vervangen. Koelvloeistof is aan vervanging toe. Diverse kabels verkeren in een dubieus toestand, staat de accu bijna droog en constateer ik tijdens het rijden dat de voorvork getordeerd in de kroonplaten staat. En dat alles bij een zeer dubieuze kilometerstand van 33.201 kilometers.

Nr.2, de overgespoten motor, is er nog erger aan toe. Die F650 staat op datum kenteken juni 1998 maar blijkt overwegend uit een ander bouwjaar onderdelen te bestaan. Deze Belgische import BMW is opgebouwd uit 1994 delen. Wilt u een lijstje hiervan? Daar komt ie: voor remtang, achter remtang, beide voorvorkpoten, voorwiel (is een uitzondering die is van 1995) en alle kuipdelen (waaronder ook spatborden en alle andere denkbare plastic delen) zijn van 1994 en zijn dus eens geel geweest zoals het kleurnummer ook al aangeeft. Deze F650 heeft 39.308 kilometers op de teller en is net zo betrouwbaar als de andere BMW. Voorremschijf is vervangen door een imitatie exemplaar. Achterremschijf is reeds versleten. Hoofdremcilinder voor het achterwiel is lek. Remvloeistoffen en koelvloeistof zijn ook van deze F650 in een zeer slechte staat. Voorband versleten, achter gaat nog wel met 3,9 mm. Linker voorvorkpoot heeft last van pitting vlak boven de kering, en is dus een garantie voor lekkages. Ketting & tandwielen zijn versleten. Middenbok ogen zijn uitgelubberd en de veer is lam. Accu water nivo is laag. Rechter stuuraanslag behoorlijk ingedeukt. Slangklem om uitlaatdemper vast te maken, daar is zo’n klem niet voor gemaakt. En tijdens de proefrit ook getordeerde voorvorkpoten in de kroonplaten.

Twee verschillende motoren met nagenoeg dezelfde problemen. Nu niet meteen gaan denken dat BMW F650’s per definitie slecht zijn want dat zijn ze niet. Maar als het onderhoud niet goed word gedaan dan gaan alle motoren er zo bijstaan.

Erik_van_Lent.jpgFactsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.