Zoeken

Column: Nederland is het walhalla voor motorrijders die van herrie houden

12 november 2019
"Nederland is het walhalla voor motorrijders die van herrie houden." Met die uitspraak werd zondagavond het tv-programma De Monitor aangekondigd. Dijkbewoners zijn de geluidsoverlast van motoren spuugzat en de recente uitspraak van de Raad van State geeft nu ook andere gemeenten een stok om mee te slaan. Zijn de klagers allemaal azijnpissers of moeten we de hand niet eens in eigen boezem steken?

“Je kunt iets als overlast ervaren, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook overlast is,” is mijn eerste reactie als de redactie van De Monitor ons in de onderzoeksfase heeft benaderd met de vraag waarom motorrijders met stip als veroorzakers van geluidsoverlast worden genoemd. Dat het maar een kleine groep is die overlast veroorzaakt, maar het wel voor een grote groep verpest. En dat ik daarbij uit eigen ervaring spreek, nu ik zelf aan de Waaldijk woon.

Geluidsoverlast is bij veel motorrijders een beladen onderwerp, zeker nu afgelopen week de Raad van State in het voordeel van de gemeente Lopik heeft beslist aangaande de wegafsluiting van de Lekdijk West voor motoren ’s weekends in de periode van 1 maart t/m 31 oktober. 

De uitzending van 10 november van het KRO-NCRV tv-programma De Monitor ging over geluidsoverlast door motorrijders. Voor wie die uitzending heeft gemist: aan de ene kant waren er de klagers met hun verhaal over geluidsoverlast en aan de andere kant was een klein groepje motorrijders waarmee tijdens een tourritje het gesprek werd aangegaan, om uit te zoeken hoe belangrijk geluid voor motorrijders is en hoe er over geluidsoverlast wordt gedacht. En dan was er nog Oom Agent voor de geluidscontrole, een motordealer die naar illegale uitlaatsystemen wordt gevraagd en Arjan Everink van de KNMV die daar weer z’n mening over geeft.

Het zal je niet verbazen dat “de motorrijder” het er in die uitzending niet goed vanaf heeft gebracht. We werden afgeschilderd als een groep die, om de eerste klaagster waarmee de uitzending wordt geopend te citeren, “het recht meent te hebben om een ander z'n weekend te verpesten.” Door een andere klager wordt het gedender van motoren “als een oorlogsgebied” omschreven, terwijl een ‘toevallig’ in het afspreekpunt met de motorrijders aanwezige dijkbewoonster stelt dat 2/3 deugt, maar de rest moet worden afgeschoten. 

Tel daar de motordealer die het beeld wekt dat illegale race uitlaten als warme broodjes over te toonbank gaan, de uitspraak van presentator Teun van de Keuken dat voor elke motor een andere geluidsnorm geldt, de onkunde van de agent tijdens de geluidscontrole en de uitspraak van Arjan Everink die voor een ‘uitlaatkeuring’ pleit zoals het Duitse TÜV bij op en de conclusie is overduidelijk: “Motorrijders zien het als een verworven recht om lawaai te maken, en daarmee het woongenot van een ander te verpesten.” 

Nu zou ik daar met gestrekt been tegenin kunnen gaan. Dat presentator Teun van der Keuken zegt dat voor elke motor een andere geluidsnorm geldt, terwijl ik ze heb uitgelegd dat voor elke motor dezelfde geluidseis van 80 dB geldt en dat de ijkmeting waarnaar wordt gerefereerd puur en alleen voor handhaving is. Dat het beeld wordt gewekt dat een groot deel van de motorrijders met een illegaal uitlaatsysteem rijdt, terwijl in werkelijkheid slechts 15% van de motoren met een aftermarket uitlaat wordt verkocht – die bovendien sinds Euro 4 net zo stil is als het originele systeem.

Ook zou ik kunnen stellen dat de klagers geen strobreed in de weg is gelegd en dat er geen factcheck is gedaan – zo claimt de klaagster uit de Krimpenerwaard dat ze in een stiltegebied woont, maar alle dijkwegen rondom de Krimpenerwaard vallen buiten het stiltegebied. En dat zij het toonvoorbeeld van Maurice de Franse haan is: het rijtjeshuis in de stad verruild voor in haar ogen een idyllisch huisje pal aan de dijk, om daarna over het langsrijdende verkeer te klagen. En dat alle blijk van betrokkenheid van het groepje motorrijders naar de dijkbewoners toe eruit is geknipt, evenals als die Porsche die tijdens de opnames volgas voorbij stuift, maar dat doe ik ditmaal niet.

Want als er één ding is dat deze uitzending van De Monitor en mijn participatie daaraan mij heeft geleerd, dan is dat dat elke medaille een keerzijde heeft. Zeker het gesprek dat ik bij het veerhuis buiten de camera had met de dijkbewoonster, die mij vertelt hoe ze in de 35 jaar dat ze daar woont het motorverkeer heeft zien veranderen, was in dat opzicht verhelderend. “Weet je, het is echt niet dat ik een hekel aan motoren heb – m’n broer heeft verschillende Ducati’s gehad en ik kon echt wel genieten van dat geluid. Ze hoeven van mij echt geen 60 te rijden, ik rij ook wel 70-80, maar de dijk lijkt tegenwoordig wel een racebaan. Het gaat maar door, de hele dag, en als je dan in de tuin zit word je er knettergek van. Een paar keer ben ik met honden uitlaten bijna van de dijk gereden door zo’n gast die de bocht zo ruim mogelijk nam. En dus kijk ik elk jaar uit naar de tijd dat de boeren met de trekkers het land op moeten gaan, want dát is het moment dat ze wél normaal rijden.” Als je dan ook nog eens het gevoel hebt dat de politie je niet serieus neemt en geen zin heeft om te handhaven, dan kan ik best begrijpen dat je er op een gegeven moment helemaal klaar mee bent. 

“Je kunt iets als overlast ervaren, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook overlast is,” was mijn eerste reactie, maar ik weet nu ook dat “iets dat strikt genomen misschien geen overlast is, wel degelijk als overlast kan worden ervaren.” En dus moeten we misschien de hand in eigen boezem steken en ons rijgedrag aanpassen, opdat wij voor die ander geen overlast meer zijn – meer rekening houden met elkaar. Dus niet meer dijkwegen als het TT circuit zien, met auto’s, wandelaars en fietsers als rijdende chicanes. Niet de motor vol in toeren laten janken (en met hoge toeren terugschakelen omdat de uitlaat dan zo lekker ploft). En toertochten niet meer als een grote colonne rijden, maar opsplitsen in kleine groepjes. Want als we dat niet doen, dan is het wachten totdat alle mooie stuurwegen verboden voor motoren zijn.