Zoeken

Uit de praktijk: TechNiche verwarmde motorkleding

2 maart 2010

Het mag je misschien verbazen, maar ondanks de strenge winter met sneeuw en vrieskou was er nog steeds een groep motorrijders die dagelijks van zijn tweewieler gebruik bleef maken. Belangrijkste vraag voor die kleine club motorrijders was zondermeer: hoe blijf ik warm.

TechNiche heated vest

Nu hebben kledingfabrikanten daar al jaren geleden op ingespeeld met de ontwikkeling van allweather kleding die zijn oorsprong had in sneeuwrijke skioorden. Vaak wordt met allweather echter een compromis opgezocht, met als resultaat een outfit die het overgrote deel van het jaar te gebruiken is, behalve als het écht koud en écht warm is geworden.

Voor die extreme gevallen heeft producent TechNiche wat bedacht. Reden we afgelopen zomer al met het Hyperkewl verkoelend vest, ditmaal was de verwarmende kleding van de fabrikant aan de beurt.

Heat PaxDaar waar sommige fabrikanten van verwarmde kleding ervoor kiezen dit middels in kleding verwerkte ‘gloeispiralen’ te doen draait ’t bij TechNiche allemaal om de HeatPax. Deze HeatPax zakjes zitten luchtdicht verpakt in plastic. Eenmaal de verpakking verwijderd komt de HeatPax in aanraking met zuurstof, waarna een chemische reactie ontstaat die het zakje doet verwarmen tot ongeveer 54ºC. Afhankelijk van het type HeatPax blijft het zakje een tijd lang zijn warmte afgeven: voor de voetenwarmers wordt vijf uur opgegeven, de handwarmers 8 uur en de bodywarmers zelfs 20 uur. Om ervoor te zorgen dat de warmte op de juiste plaats in het lichaam wordt afgegeven heeft TechNiche bijbehorende kleding ontworpen, een ThermaFur softshell halsbeschermer, een Deluxe fleece vest en Sport handschoenen.

Tot zover de theorie, nu de praktijk. We hadden ons daarbij geen betere winter voor kunnen stellen om dit product aan een harde test te onderwerpen. Het vest is aan binnenzijde voorzien van 8 verschillende vulplaatsen voor een heatpax, maar wij hadden bij temperaturen van -4ºC genoeg aan twee zakjes voor en twee zakjes achter om het niet koud te krijgen. Het fleece vest werd daarbij gedragen in combinatie met een thermo onderkleding en een t-shirt.

Niet rijdend, bijvoorbeeld bij het nuttigen van een bak koffie bij de benzinepomp, is de warmte van de heatpax duidelijk voelbaar, maar onder het rijden is van de warmtebron nog maar weinig te merken. Koud wordt het echter geenszins, maar de isolerende werking van mijn thermo onderkleding maakt waarschijnlijk dat de warmte niet tot mijn huid kan doordringen. Van de andere kant, ondanks de lage temperaturen heb ik op geen enkel moment een koud gevoel in mijn torso gehad, dus heeft ’t wel degelijk zijn werk gedaan. En we hadden het aantal HeatPax zakjes nog kunnen verdubbelen.

De handschoenen daarentegen waren we minder lovend over. Allereerst zijn het geen motorhandschoenen maar eerder ski-handschoenen, daarnaast zijn de plaatsen voor de HeatPax zakjes niet slim gekozen. Een boven de knokkels en een aan de binnenkant van je pols, Heated_Vest_IMG_5025.jpgterwijl het toch echt mijn vingertoppen zijn die als eersten dood aan beginnen te voelen. Vergelijken met mijn sportieve winterhandschoen bleven mijn handen wel langer warm, maar dat kan ook door de hogere isolatiewaarde van de TechNiche handschoenen zijn gekomen.

Dan de ThermaFur softshell halsbescherming. Deze houdt de wind uit je nek en is voorzien van twee HeatPax vulplaatsen, maar is in combinatie met het fleece vest niet te dragen. Tenzij je als michelinpop op je motor wilt zitten. De combinatie van het fleece vest dat op zich al een col heeft, de halsbeschermer én de neksluiting van mijn winterjack vertaalt zich in een nekpartij die met de beste wil van de wereld niet meer te verdraaien is. Laat staan nog een helm opzetten. Een halsbeschermer van veel dunner (maar wel windvast) materiaal zou hier beter uitkomst kunnen bieden.

De HeatPax voetwarmers geven misschien nog wel de korste klap. De dunnere zakjes zijn voorzien van een plakstrip aan een zijde, waarmee je ze aan je sokken kunt vastplakken. Simpel, doeltreffend én zondermeer werkzaam. Daar waar mijn linkervoet het mocht doen met een warme winterlaars bleef mijn van zomerlaars en HeatPax voorziene rechtervoet net zo warm.

Heated_Vest_IMG_5027.jpgHeated_Vest_IMG_5033.jpg

Conclusie:
Dat de HeatPax Air Activated Body Warmer doet wat wordt geclaimd staat buiten kijf, het product geeft voldoende warmte af om ook onder barre winterse weersomstandigheden het niet koud te hoeven krijgen. Toch zitten er ook nadelen aan het systeem. Allereerst zijn geen afsluitbare verpakkingen meegeleverd, waardoor de zakjes niet her te gebruiken zijn. Tenzij je zelf over luchtdicht afsluitbare zakjes beschikt. Daarnaast bieden de handschoenen zoals gezegd geen motorprotectie en is de halsverwarmer in combinatie met het vest iets té veel van het goede.

In reactie heeft men laten weten dat bij TechNiche volop wordt gewerkt aan de ontwikkeling van afsluitbare verpakkingen voor de HeatPax, en dat er tevens wordt gewerkt aan een verwarmde motorhandschoen.

Prijzen:

  • Thermafur verwarmd vest: € 59,99
  • Thermafur verwarmde handschoenen: € 37,99
  • Thermafur verwarmde halsbescherming: € 31,99
  • Heat Pax body warmer (20 uur): € 1,39 p/st
  • Heat Pax handschoenen (8 uur): € 1,39 p/st
  • Heat Pax teenwarmer (5 uur): € 1,89 p/st

Meer informatie:
www.bike-design.com