Zoeken

Uit de praktijk: Draggin Drayko Drift

28 mei 2018
Een spijkerbroek is bij de meeste hard-core motorrijders not-done, maar we kennen allemaal wel van die momenten dat een lederen of textiele motorpak niet uitkomt. Draggin' biedt uitkomst met een uitgebreid gamma aan versterkte jeans die stijlvol én veilig is, zoals de Drayko Drift die nu bijna een jaar bij ons op de redactie is.

Spijkerbroeken en motorrijden is voor veel motorrijders nog steeds erger dan vloeken in de kerk voor meneer pastoor, maar de motorjeans heeft de afgelopen jaren een enorme evolutie doorgemaakt, zowel op het gebied van veiligheid als design, waardoor je van de motor niet meer voor lul loopt met een jaren '50 bouwvakkersdesign en op de motor dezelfde bescherming hebt als een 'normale' motoroutfit'. 

Kevlar is het sleutelwoord van een veilige motorjeans, maar bij Draggin zijn ze nog een stap verder gegaan door de binnenzijde van de Drayko Drift motorjeans te voeren met een vezel dat een combinatie is van DuPont Kevlar en Dyneema, volgens Draggin de lichtste en best beschermende vezel op de markt. Maar daarmee ben je er tegenwoordig niet, versterkte naden op crash gevoelige plekken zijn minstens zo belangrijk en om die reden zijn bij de Drayko Drift de naden extra sterk gestikt.

Draggin claimt dat het 7,46 seconden duurt voordat de Drayko Drift is doorgescheurd, wat volgens de Australiërs gelijkstaat aan een glijpartij over 75 meter en dat is iets wat we maar voor waarheid moeten aannemen. Als je het niet erg vindt hebben we dát niet getest. Voor aanvullende protectie zijn bij de knieën zakken voorzien voor CE-protectoren, maar we vinden het wel jammer dat deze protectoren niet standaard worden meegeleverd. Een crash met een concurrerende motorjeans die standaard wél met protectoren is uitgerust heeft ons het nut van protectoren echt wel aangetoond.

Het grote pluspunt van de Draggin Drayko Drift is echter het draagcomfort, zowel op als van de motor. De Drayko Drift ziet er uit als een normale modieuze spijkerbroek die je gewoon op je werk of in je vrije tijd zou kunnen dragen en voelt ook als zodanig aan. Het grote nadeel van Kevlar is dat het warmte slecht afvoert, waardoor veel motorjeans in de zomer al snel warm aanvoelen, maar zo niet deze Draggin, die ook bij temperaturen boven de 30˚ niet oncomfortabel wordt. Het spijkerstof is elastisch genoeg om de broek over sportieve motorlaarzen te dragen, wat een stuk netter staat dan wanneer de broek in de laarzen wordt  gedragen (wat natuurlijk ook altijd kan).

Juist dat draagcomfort is de reden waarom de Drayko Drift met regelmaat uit de kledingkast wordt gegrist voor een kortere of zelfs langere rit. De broekzakken zijn groot genoeg om onder andere een smartphone op te bergen, maar het stof had wat steviger mogen zijn, nu komt het best vaak voor dat met het legen van de broekzak het stof verdraait. Ook hadden de kontzakken wat ruimer mogen zijn, nu overkwam het ons zelfs een keer dat tijdens een fotoshoot een portemonnee uit de kontzak gleed. Een extra flap met sluitknop zou nog beter zijn. Maar buiten dat hebben we eigenlijk niks aan te merken op de Drayko Drift.