Honda roept 2021 NC750X terug om verkeerd geprogrammeerde injectie
Het was ons zelf ook een enkele keer overkomen tijdens de test van de NC750X eerder dit jaar op de Veluwe, maar dachten toen dat dat kwam omdat het blok nog niet op temperatuur was en hebben d'r verder geen aandacht aan besteed. Het was niet voor het eerst dat een koude motor afsloeg, hoewel we toen al wel van mening waren dat zoiets eigenlijk niet zou mogen gebeuren bij een semi-automatische transmissie.
Het afslaan blijkt nu echter een andere oorzaak te hebben gehad. In februari deed het probleem zich voor het eerst uit bij een unit van de eigen vloot in Japan, die bij het wegrijden was afgeslagen. Het probleem kon echter niet worden gereproduceerd.
Twee maanden later kreeg Honda een eerste melding van een klant in Japan, begin juli werd die fiets vanwege het meermaals afslaan door Honda teruggekocht. Tegen die tijd had Honda ook al meerdere meldingen vanuit Europa ontvangen en was een onderzoek gestart.
Het onderzoek en de analyse bevestigden dat het afslaan van de motor zich voordeed wanneer vanuit stilstand werd weggereden, of vlak voordat de fiets tot stilstand kwam. Het blok kon echter wel meteen weer worden gestart. Een verkeerd geprogrammeerde benzine-injectie bleek de boosdoener te zijn.
Bij de Honda dealer zal FI-ECU en de DTC-ECU worden geherprogrammeerd, waarna het probleem opgelost zal zijn. Eigenaren die hiervoor al reparaties hebben laten uitvoeren en betaald zullen deze kosten door Honda vergoed krijgen.