Harley moet 250.000 motoren terugroepen om ABS
Het komt niet vaak voor dat er een terugroepactie wordt uitgeschreven voor een tien jaar oud model, laat staan een terugroepactie als gevolg van achterstallig onderhoud, maar bij Harley-Davidson doen ze daar niet zo moeilijk over. Na lichte dwang van de Amerikaanse overheid, dat wel.
Wat er aan de hand is?
In juni 2016 startte de NHTSA, de National Highway Traffic Safety Administration, een onderzoek om de ABS-module storingen bij Harley-Davidson motoren te evalueren. De storing in de ABS-module was volgens Harley het gevolg van het absorberen van vocht uit de omgeving door de remvloeistof, bij 2008-2011 modellen die met ABS zijn uitgerust.
Doordat de DOT4 remvloeistof hygroscopisch is (vocht uit de omgeving opneemt) heeft Harley in het onderhoudsboekje voorgeschreven dat elke twee jaar de remvloeistof moet worden ververst, maar daar hield blijkbaar niet iedereen zich aan. Vocht in de verouderde, niet tijdig ververste, remvloeistof kon op zijn beurt de kleppen in de ABS-module corroderen, waardoor het ABS niet meer werkte.
Na de NHTSA van alle informatie te hebben voorzien start Harley in het vierde kwartaal van 2016 een intensieve campagne om klanten erop te wijzen op het specifieke onderhoudsschema van remvloeistof bij motoren die gebruik maken van DOT4 remvloeistof.
Daar is echter de kous niet mee af. Het onderzoeksteam verdiept zich in 2017 verder in de materie, om uit te zoeken waarom de kleppen kunnen blijven hangen.
Naar meerdere meetings tussen de NHTSA en Harley-Davidson ontvangen halverwege 2017 alle geïdentificeerde eigenaren van een 208-2013 Touring/CVO Touring/VRSC model een schrijven waarin het belang van het tijdig verversen van remvloeistof nog eens wordt benadrukt.
De NHTSA zet het onderzoek echter voort, de aanvullende informatie die wordt vergaard doet Harley-Davidson's Recall Investigations Commitee in september vorig jaar besluiten het onderzoek weer te openen.
Na maandenlang overleg tussen de NHTSA en de RIC wordt het onderzoek in december 2017 door de RIC opnieuw gesloten. De NHTSA geeft Harley echter te kennen dat hun onderzoek niet zal worden gesloten zolang Harley weigert een recall uit te schrijven.
Een week later kiest Harley eieren voor z'n geld en besluit een terugroepactie uit te schrijven voor het eenmalig gratis verversen van remvloeistof. De terugroepactie betreft alle Touring, CVO Touring en VSRC modellen uit de periode 2008-2011, 251.000 stuks in totaal waarvan 175.000 alleen al in de VS. De terugroepactie moet Harley $30 miljoen gaan kosten.