Yamaha YZF-R6 RACE: marketingtruc om voorraad te slijten?
"Yamaha kondigt niet-gehomologeerde R6 RACE voor het circuit gebruik aan", kopt het persbericht dat Yamaha heeft uitgestuurd. "De gehomologeerde R6 zal vanaf volgend jaar niet meer leverbaar zin, omdat Yamaha zijn focus verlegt op het bieden van de ultieme circuitmotorfiets."
Dat klinkt alsof Yamaha het accent van haar kleintje Supersport van de openbare weg naar het circuit heeft verlegd, maar we hebben sterk het vermoeden dat het eerder een slimme marketingtruc is om de nog onverkochte Europese voorraad R6'en, die geen Euro5 homologatie heeft, aan de man te brengen. Als met kenteken niet is toegestaan, dan maar zonder kenteken.
De technische specificaties die in het persbericht worden genoemd wijken niet af van het huidige straatlegale model, waarvan er het afgelopen jaar slechts 18 op kenteken zijn gezet. Dezelfde vierinlijn, die bij de upgrade naar Euro4 flink op vermogen had ingeboet om aan die norm te voldoen, dezelfde KYB vering en dezelfde elektronica met ride-by-wire, tractiecontrole en rijmodi.
Onvermeld in het persbericht is of de R6 RACE al in circuittrim wordt geleverd, of gewoon zoals het oude gehomologeerde model met verlichting, spiegels, knipperlichten en kentekenplaathouder, zaken die op het circuit totaal overbodig zijn. In geval van het laatste is dat een bevestiging dat het om een onverkochte voorraad R6'en gaat.
De YZF-R6 RACE is ook leverbaar met GYTR racekit, maar ook daar niets nieuws onder de zon. Yamaha was enkele jaren geleden al gestart met het op de markt brengen van complete racekits voor de R6 en R1. De GYTR kit bevat onder andere een Akrapovic uitlaatsysteem, ECU set inclusief kabelboom, stekkers, schakelaars en ABS emulator.
Dat plus nog rvs remleidingen, hendelbeschermers aan het stuur, remschakelset met optie voor omgekeerd schakelen, beschermer achtertandwiel en 520 ketting en tandwielset. Ook Öhlins vering is leverbaar, maar valt niet binnen het GYTR pakket, daarvoor moet extra worden afgetikt.