Zoeken

Yamaha YZF-R1M ook in 2018 - en meteen verbeterd

7 november 2017
Echt wereldschokkend zijn de vernieuwingen niet, maar Yamaha heeft de YZF-R1M voor 2018 wel een kleine update gegeven. En dat is zeker goed nieuws, want dat betekent dat Yamaha’s exclusieve en gelimiteerde supersport vlaggenschip ook in 2018 leverbaar is. Wederom opnieuw via het online bestelsysteem.

Ze mogen d’r misschien niet zulke volle zalen mee hebben getrokken als BMW met de S1000RR en Ducati met de 1199 en 1299 Panigale, maar als je puur en alleen op verkoopcijfers af zou gaan doe je de YZF-R1 eigenlijk enorm te kort. Natuurlijk, BMW heeft al aardig wat overwinningen in het prestigieuze WK Superbike gehaald (hoewel we de laatste overwinning al weer aardig wat jaartjes terug moeten gaan) en Ducati heeft dit jaar weer de vice-wereldtitel in de wacht gesleept, maar de prestaties van de YZF-R1 mogen zeker niet worden onderschat. 

Niet alleen heeft het merk met de gekruiste stemvorken sinds de lancering van de laatste generatie drie jaar op rij de prestigieuze 8 uren van Suzuka op naam geschreven, maar ook nog eens het WK Endurance gedomineerd, wat in het 2016-2017 kampioenschap (heel apart, het
Endurance wereldkampioenschap begint het ene jaar in september met de Bol d’Or en eindigt het daaropvolgende jaar met de 8 uren van Suzuka) met de wereldtitel werd bekroond. En in het WK Superbike is in twee seizoenen het gat met Kawasaki nagenoeg gedicht en is nog slechts een kwestie van tijd tot de eerste overwinning weer een feit is. 

Bovendien is het eigenlijk best slim wat Yamaha nu doet. Supersport motoren spreken bij het grote publiek weliswaar nog steeds enorm tot de verbeelding, maar de tijd dat zich dat meteen vertaalde naar ongekende verkoopcijfers is al lang verleden tijd. We vinden het nog steeds gaaf, maar zijn ons er tegelijkertijd van bewust dat je er op straat eigenlijk geen ene sodeju meer aan hebt en dat iets comfortabelers ons eigenlijk veel beter past. En dus is het veel slimmer om je niet meer op grote verkoopcijfers te richten, maar het op exclusiviteit te gooien. Want zodra iets exclusief wordt ontstaat er meteen een markt voor mensen die het willen hebben juist omdat het exclusief is en bovendien kun je d’r ook nog eens een serieus prijskaartje aan hangen. Wat die exclusiviteit nóg meer in de kaart speelt. Kijk naar wat Ducati met de 1299 Superleggera heeft gedaan en je begrijpt wat we bedoelen.

Goed, de Yamaha YZF-R1M dus. Ook voor 2018 in een beperkte oplage leverbaar via een online registratiesysteem. Dat is dus goed nieuws voor de 500 gelukkigen die hun zinnen op de R1M hebben gezet - om alleen al te kunnen genieten van het geluid à la de M1 MotoGP racer en zich in te beelden Valentino Rossi te zijn. Daarbovenop krijg je dan ook nog eens een motor die op het elektronische vlak flink is verbeterd. Voor 2018 is de elektronisch geregelde semi-actieve vering uitgerust met de laatste Smart EC 2 ERS, volgens Yamaha het meest geavanceerde systeem ooit door Öhlins ontwikkeld. Dat moet zich vertalen naar meer precisie wat absorberen van oneffenheden betreft, evenals een betere support bij het aannemen.

Naast de verbeterde vering heeft Yamaha de R1M van een meer geavanceerde quickshifter voorzien. Yamaha spreekt van een quickshifter die nu ook een blipperfunctie voor het terugschakelen heeft, maar in onze beleving was de R1M waarmee we twee jaar geleden naar de Ilse of Man TT zijn gereisd daar ook al mee uitgerust. Daarnaast is er een nieuwe ECU mappen voorzien en moet met name de wheelie controle zijn verbeterd. 

De 2018 Yamaha R1M kan vanaf 27 november worden besteld via dit online registratieformulier.