Zoeken

Yamaha YZF-R1 "Piro" replica: 27 jaar na Piro's SBK overwinning

16 oktober 2020
Dit weekend staat het FIM Superbike Wereldkampioenschap voor het eerst in meer dan een kwart eeuw weer op de rails op het Circuito Estoril in Portugal. 27 jaar geleden was het circuit de locatie voor de seizoensfinale en Yamaha's Fabrizio Pirovano pakte deze 10e en laatste overwinning in een fel omstreden Race 1. Om dat te vieren heeft Yamaha een YZF-R1 'Piro' replica gemaakt, welke op zondag een ereronde zal maken en online zal worden geveild.

De Piro-replica, die is gebaseerd op een Yamaha R1 uit 2020, is gemaakt door Yamaha Motor Europe en versierd met de beroemde witte en roze kleuren van de #5 Yamaha YZF750 SP, waarmee Pirovano naar de overwinning reed op het Circuito Estoril in 1993 .

Voormalig Grand Prix wereldkampioen en WorldSBK racer, Alessandro Gramigni, een goede persoonlijke vriend van Fabrizio, zal de #5 YZF-R1 rijden in een parade-ronde voorafgaand aan WorldSBK Race 2. Fabrizio's familie is dit weekend eregast bij Yamaha enn zal zich bij Gramigni voegen op de grid voorafgaand aan het eerbetoon.

Na de race wordt de Piro-replica R1 online geveild, waarvan de opbrengst gaat naar de liefdadigheidsinstelling voor kankeronderzoek, Fondazione Oncologia Niguarda Onlus, die de familie Pirovano heeft gesteund sinds het overlijden van Fabrizio.

Fabrizio, afkomstig uit Biassono in de regio Lombardije in Italië, was een regelmatig podium finisher in de beginjaren van het WorldSBK en eindigde als tweede in het eerste kampioenschap van 1988 met Yamaha. In 1990 was de Italiaan opnieuw vicewereldkampioen met vijf overwinningen op zijn naam, waaronder twee overwinningen in zijn thuisrace op Monza. Twee jaar later deed hij de dubbel opnieuw op hetzelfde circuit, wat hem de titel ‘King of Monza’ opleverde.



Met negen WorldSBK raceoverwinningen op zijn naam, kwam Pirovano's 10e en laatste overwinning tijdens de laatste ronde van het WorldSBK 1993 seizoen in Estoril. Omdat de baan nog vochtig was van een eerdere bui, viel de toen 33-jarige, die zich als derde en midden op de eerste rij had gekwalificeerd, in de beginfase terug, maar vocht zich naar de kop van het veld terug.

Hij passeerde Giancarlo Falappa voor de tweede plaats met een briljante late remmanoeuvre bij de haarspeldbocht van bocht 7 en nam vervolgens de leiding nadat hij Piergiorgio Bontempi bij het opkomen van het rechte stuk binnendoor voorbij was gegaan. Met nog maar een paar ronden te gaan werd hij terugverwezen naar de tweede plaats, na een fout in de hairpin te hebben gemaakt, maar nam de leiding weer terug en claimde een dramatische overwinning in zijn laatste raceweekend bij Yamaha.

Pirovano eindigde later op dezelfde dag opnieuw op het podium, met de derde plaats in Race 2. In Estoril rondde de toen 33-jarige Italiaan zijn 6 jaar bij Yamaha af met een 4e plaats in het wereldkampioenschap met 290 punten, 88,5 punt minder dan wereldkampioen Scott Russell. 

Porovano reed daarna twee seizoen voor Ducati, voordat hij in 1997 de overstap maakte naar het WK Supersport waar hij in 1998 met de Alstare Suzuki tot wereldkampioen werd gekroond. De koning van Monza stopte in 2006 met de sport, maar stierf helaas in 2016 na een lange strijd tegen kanker.

Veel leden van de huidige Yamaha-racefamilie hebben nauwe banden met Fabrizio Pirovano en herinneren zich de Italiaanse racer liefdevol, maar niemand meer dan Yamaha's technisch coördinator WorldSBK Track, Alberto Colombo, die zijn monteur was tijdens zijn vroege motorcross- en WSBK-racejaren. 

Yamaha Motor Racing General Manager Marco Riva en Monster Energy Yamaha MotoGP Team Director, Massimo Meregalli, waren beiden goede vrienden van Fabrizio, terwijl Yamaha Motor Europe Road Racing Manager, Andrea Dosoli, opgroeide in de buurt van Pirovano's huis, waar zijn passie voor motorsport werd aangestoken door de WorldSBK-ster.



De veilingdetails en link zullen volgende week worden onthuld op de Corporate website van Yamaha en op de Racing website van Yamaha, evenals op de sociale mediakanalen van Yamaha.