Zoeken

Yamaha XSR125: nieuwe telg Sport Heritage familie

12 mei 2021
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst, en dus heeft Yamaha haar Sport Heritage familie aan de onderkant uitgebreid met een XSR125.

"Forenzen wordt met de XSR125 een stuk leuker", aldus Yamaha in haar persbericht van de compleet nieuwe XSR125, het nieuwe instapmodel waarmee Yamaha hoopt nu wél voet aan wal te krijgen in het hipster retro segment, waar het met de XSR700 en XSR900 niet echt potten heeft kunnen breken. 

Om haar Sport Heritage modellen aan de man te brengen had Yamaha de Faster Sons filosofie bedacht - geïnspireerd op het verleden en gericht op de toekomst - wat vrijgevochten rijders aan moest spreken die alles graag op hun eigen manier doen, maar afgaand op de verkoopcijfers kan dat niet bepaald een succes worden genoemd. 

Volgens Yamaha moet de XSR125 de ideale keuze zijn voor een brede doelgroep, van beginnende tot ervaren motorrijders die de uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding en de 'indrukwekkende' specificaties van de XSR125 weten te waarderen. 

Straffe woorden van Yamaha, dat er nog een schep bovenop doet met de claim dat het eencilinder blok het beste 125cc 11kW motorblok in zijn klasse is. Het vierkleps blok heeft hetzelfde ontwerp als dat van de MT-125 en YZF-R125. 

En daarvan weten we uit een eerdere test met die R125 dat het écht wel een lekker blok is, met een topsnelheid van 140 km/u en een superzuinig verbruik van 1 liter op 30 kilometer. 



Een van de belangrijkste technische snufjes van het blok is Yamaha's VVA-systeem (Variable Valve Actuation), waarmee het blok veel koppel kan produceren bij lage toeren en 'spectaculaire' prestaties kan leveren bij hogere snelheden. Met als resultaat dus een fiets die zich gemakkelijk door de stad begeeft, maar ook een spannende rit op de snelweg niet uit de weg gaat. 

De XSR125 heeft een 37 mm upside down voorvork en monoshock achterveer, die zijn gemonteerd in een Deltabox-ontwerp frame met dubbele buizen frame die rechtstreeks van het balhoofd naar het scharnierpunt van de achterbrug loopt en een zeer compacte wielbasis van 1.330 mm heeft. 

De dikke banden in de maten 110/70-17 voor en 140/70-17 achter met moppenprofiel moeten het tijdloze uiterlijk van de fiets versterken, waarbij de tienspaaks lichtmetalen velgen bijdragen aan een laag onafgeveerd gewicht. 

Hoewel de zithoogte van 810 mm hoger is dan je van een 125 zou verwachten, moet de zit volgens Yamaha zeer toegankelijk zijn, geschikt voor rijders van verschillende lengtes. De rechtop zithouding en ergonomie moeten de XSR125 bij uitstek geschikt hebben gemaakt voor rijders die op zoek zijn. Naar een aangenamere, effectievere en zuinigere manier om in en door de stad te rijden.

De XSR125 zal verkrijgbaar zijn in drie kleuren: Redline (VRSK), Tech Zwart (MDNM6) en Impact Yellow (CPY), met bijpassende gespoten voor- en achterspatborden, tankgraphics met dubbele strepen en logo's op het zijpaneel.

Leveringen aan Europese Yamaha-dealers beginnen in de eerste week van juli 2021. Hoeveel de fiets moet gaan kosten is nog niet bekend.